Er zijn tijdschriften en tijdschriften. Er zijn de ietwat gênante glossy’s als ELLE en Jackie die in scheefzakkende stapels onder bed of bank eindigen, verfrommelde Volkskrant Magazines op de wc en gratis blaadjes als NL20 die je direct na lezing in de papierbak mikt. En dan zijn er de tijdschriften die je nooit weggooit maar bij voorkeur mooi, ergens in het zicht bewaart - de Italiaanse Vogue bijvoorbeeld, of het nieuwe en alom bejubelde Gentlewoman, onder Londense redactie. (Ook koester ik bijvoorbeeld nog steeds mijn exemplaren van de inmiddels overleden Nederlandse magazines BLVD en La Vie en Rose.) In die topcategorie bevindt zich ook de modebijbel voor mannen Fantastic Man.
Jop van Bennekom en Gert Jonkers waren al verantwoordelijk voor ‘pocket size magazine for and about faggots’ BUTT Magazine, dat wereldfaam verwierf dankzij de unieke bijdragen van bekende homoseksuelen als Wolfgang Tillmans en Casey Spooner. Jonkers en van Bennekom misten een modetijdschrift voor mannen dat hen persoonlijk aansprak, en in 2005 was Fantastic Man – The Gentleman’s Style Journal een feit. Dit herfst/winternummer staat Roxy Music-voorman Bryan Ferry op de cover, prachtig gefotografeerd door Juergen Teller. De beeldschone fotografie (voornamelijk zwart-wit) is op zichzelf al een reden om Fantastic Man te kopen; naast werk van Teller fotografeerde Willy Vanderperre designer-denim in een bijna negentiende-eeuwse stijl, en wordt een interview met David Walliams vergezeld van een serie waarin de Little Britain-acteur op elegante wijze poseert in diverse Tom Ford-pakken.
Ja, Fantastic Man gaat over mode, maar is niet zo humorloos en serieus als bijvoorbeeld Vogue. Het interview met Bryan Ferry gaat voornamelijk over zijn kapsel, de ‘recommendations’ handelen over random dingen als noten (‘a celebration of the most nutritious of all foods’) en wanten (‘handy winter companions’) en journalist Charlie Porter schrijft over zijn experiment: een maand lang elke dag een pak dragen (ook tijdens een bezoek aan Glastonbury). Interviews met Bret Easton Ellis en kunstenaar Ai Weiwei brengen de nodige diepgang, en als afsluiter vinden we de Fantastic Man Super Show: een ‘fantasy fashion show’ die ergens in een leeg pakhuis heeft plaatsgevonden, zonder publiek, en integraal is afgedrukt in het tijdschrift. Op de website is de soundtrack te downloaden. Briljant.
Fantastic Man: een aanrader voor de salontafel (al vraag ik me af wie er in godsnaam nog een salontafel heeft tegenwoordig.).
--
Deze tip is, in iets andere vorm, ook verschenen op athenaeum.nl.