nieuwsbrief
Asset 14

Kijk slechte televisie

Tip: Kijk slechte televisie

Als er iets zou bestaan als trashy-televisie-anonymous zou ik nu mijn hand opsteken en zeggen ‘Hoi mijn naam is Josephine en ik hou van de slechtste televisie die op de aardbodem wordt geproduceerd en mijn probleem is vooral dat ik niet kan stoppen met kijken en dat ik me er niet voor schaam en iedereen graag vertel hoe het nu gaat met de kale plek op het hoofd van Kourtney Kardashian.’

Mail

Mijn liefde begon vroeg. Op te jonge leeftijd keek ik samen met mijn oma naar de prachtige serie Onderweg naar morgen. Een paar jaar later keek ik naar De Pfaffs en verbaasde me over hoeveel mosselen zij aten. Vanaf de intrede van E! Network in Nederland nam de Amerikaans-Armeense versie van De Pfaffs het stokje over, en zeventien seizoenen later kan ik je veel te veel vertellen over de levens van de Kardashians. Ondertussen heb ik een abonnement op Hayu (een tip in een tip!) en kijk ik op deze Netflix voor slechte televisie naar Million Dollar Listing (excentriekelingen verkopen dure huizen), verschillende takken van The Real Housewives (vrouwen die geen huisvrouwen zijn maar veel ruzie maken), Vanderpump Rules (ontspoorde restaurant-bediening in LA) en nog vele andere slechte series.

Maar is slechte televisie echt slecht? Wie bepaalt dat? Waarom schamen we ons voor ons lievelingsprogramma? Ik heb afleveringen van The Real Housewives of Potomac gezien waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen. Komen niet in de buurt. Het drama, de tragiek, de komedie, de positionering van de vijanden, het mes dat wordt gegooid, de zwangere vrouw die gewoon rustig iets wil eten, de muziek, de montage. De montage. Goden en godinnen van editors hebben ze daar. Het is kunst.

Ooit heeft iemand op Twitter de Kardashians bedankt, want door het kijken van Keeping up with the Kardashians was zijn door kanker aangewakkerde depressie volledig verdwenen. Ik wil niet zeggen dat elk ziekenhuis het verplicht op het dagprogramma moet gooien, maar ik wil dat ook niet niet zeggen. De kracht van slechte televisie is groot, en niet iets om weg te wuiven. Slechte televisie is geen guilty pleasure (stop daar sowieso mee, ga je guilty voelen over je CO2-voetafdruk), het is verblijdend, helend, en bovenal ultiem ontspannend.

Nu zie ik ook wel in dat er slechte kanten zitten aan slechte televisie. De hoeveelheid plastic in de mensen die we zien en het onrealistische schoonheidsideaal dat hiermee wordt neergezet kan zorgen voor een vertekend lichaamsbeeld. We kunnen de hoeveelheid opgespoten lippen vandaag de dag niet los zien van het succes van Kylie Jenner. En de diepere laag van cultural appropriation in haar hele familie is extreem problematisch.

Zonder die dingen goed te praten, geef ik toch deze tip. Het komt namelijk hier op neer: ik ben een perfectionist met faalangst, en ik heb het gevoel dat een hele hoop mensen in mijn generatie deze zegen en dit probleem hebben. En er is niets fijner dan kijken naar mensen die het ook niet precies weten, die fouten maken, schreeuwen naar de mensen van wie ze houden, relaties kapot maken terwijl dat helemaal niet de bedoeling was, in bosjes lazeren omdat ze te veel gedronken hebben – mensen die moeten dealen met het onverwachte en vervelende in het leven. Imperfecte mensen die zichzelf durven te zijn, en waar mensen alsnog of juist daardoor heel veel van houden. Slechte televisie geeft mij naast extreem veel vermaak daarom ook heel veel hoop, en dat gun ik iedereen, dus kijk.

Beeld: Google/Lotte Akkerman.

Josephine Keuter (1993) is geen marketeer. Ze studeert Cultural Analysis en je kunt haar 's nachts wakker maken voor alles popcultuur en patisserie.

Redactie

Lees verder Lees verder

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

Alles vijf sterren: Lava, zonlicht en Dracula

Lava, zonlicht en Dracula

Deze week sterren voor twee klassieke films en een zonnige wekker. Lees meer

Zien en gezien worden

Zien en gezien worden

Polderdiva Tim Fraanje deelt weer eens een anekdote uit zijn leven als bijna doorgebroken rockster. Hij maakt daarmee schaamteloos reclame voor de nieuwe elpee (+ videoclip!) van Big Hare, het synthpopduo waarvan hij de helft is. ‘Gaat u hier maar staan,’ wordt er afgemeten tegen uw eigen bijna doorgebroken rockster gezegd als ik binnenloop bij... Lees meer