Asset 14

Jongetjes

Er is doorgaans geen bal op de tv, daar kunnen we het over eens zijn. Maar bij toeval stuitte ik deze week online op een onweerstaanbaar pareltje van de KRO. Wanneer het werd uitgezonden, weet ik niet, maar ik dank de God van de KRO op mijn knieën dat ik het heb kunnen terugkijken. Ik heb het over de Zeer Korte Documentaire Achter de toren. De film duurt maar vijftien minuten en zestien seconden; het is het beste kwartier televisie dat ik deze zomer zag.

Regisseuse Astrid Bussink volgt een viertal vrienden uit het Zeeuwse dorp Westkapelle tijdens de zomer van 2012. Twee van de vier zullen na de vakantie naar de middelbare school in Middelburg gaan. Dat is zestien kilometer fietsen, maar het had net zo goed de andere kant van de wereld kunnen zijn.

Nu heb ik doorgaans wel betere dingen te doen dan de kinderwebsite van de KRO bekijken, maar in dit geval niet. Westkapelle is de plaats waar mijn vader werd geboren – vlak voor de watersnoodramp van 1953 die het dorp volledig onder water zette en in Zeeland, Zuid-Holland en Brabant aan meer dan achttienhonderd mensen het leven kostte. Het is het dorp waar ik mijn grootouders bezocht en lange zomers op het strand speelde, het dorp ook waar ik nog altijd met enige regelmaat naartoe ga om ooms, tantes, neefjes en nichtjes te bezoeken. Al zullen zij als ze dit lezen, volledig terecht, mompelen dat het met die regelmaat nogal meevalt.

Misschien komt het doordat ik in de jongetjes mijn vader meen te herkennen of omdat ik ze op de Westkappelse kermis, waarnaar ook ik ieder jaar hartstochtelijk verlangde, zie rondstruinen. Ze scheuren op een bouwterrein in de duinen op racebrommers, precies zoals mijn vader dat vijftig jaar geleden ook deed. Twee van de vier maken aan het einde van de zomer hun eerste fietstocht naar de middelbare school, precies zoals mijn vader dat ook jarenlang heeft gedaan. Met die dagelijkse fietstocht van tweeëndertig kilometer ben ik vaak genoeg om mijn oren geslagen wanneer ik als 'verwend stadskind' duidelijk maakte dat ik geen zin had om ergens heen te fietsen. Ze spreken met het accent waarnaar mijn vader, zodra hij de telefoon opneemt en een familielid aan de lijn treft, nog altijd moeiteloos en zonder enig nadenken overschakelt.

Misschien klinkt het nu alsof dit plezier wel erg particulier is, maar het gaat dieper. De jongetjes in de film, Ivan, Jurriaan, Willem en Bas, zijn genoeg om ieder wantrouwen jegens de jeugd van tegenwoordig voor lange tijd de kop in te drukken. De onschuld is zo overweldigend dat ik er een brok van in mijn keel krijg. De laatste scène is zo hoogzwanger van betekenis, zo herkenbaar voor iedereen die zich nog iets van de onzekerheden van zijn of haar jeugd kan herinneren, dat hij in staat is om in een minuut je hart te breken. Je kunt alleen maar hopen dat de regisseuse besluit er een serie, in de traditie van UP, van te maken.

 

Achter de toren is onlangs geselecteerd in de strijd om een Gouden Kalf. Zonder een van de andere kanshebbers te hebben gezien, durf ik te beweren dat Astrid Bussink die prijs verdient.

Naschrift:
Per abuis staat in het bovenstaande artikel vermeld dat Westkappele blank stond na de watersnoodramp van 1953, dit is onwaar. Westkapelle overstroomde in oktober 1944 toen de geallieerden de dijk bombardeerden, in de hoop dat dat het verdrijven van de Duitse troepen zou vergemakkelijken. 180 mensen kwamen bij "'t Bombardement" om het leven. Tijdens de watersnoodramp bleef het droog Westkapelle. Een tante was zo vriendelijk mij opmerkzaam te maken op mijn misvatting.

Mail

Jan Postma Jan Postma (Delft, 1985) is politicoloog, fotograaf, journalist, parttime einzelgänger en meer. Maar, voordat u zich een beeld denkt te kunnen vormen, toch vooral dat laatste.

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bestellen