Hard//hoofd geeft om muzikaal talent van eigen bodem. In Pop-Up stellen we de artiesten en hotspots aan u voor die volgens ons het verschil maken. Deze editie: Het nieuwe label NON Records brengt hard electrotalent." /> Hard//hoofd geeft om muzikaal talent van eigen bodem. In Pop-Up stellen we de artiesten en hotspots aan u voor die volgens ons het verschil maken. Deze editie: Het nieuwe label NON Records brengt hard electrotalent." />
Asset 14

NON Records

Het Amsterdamse elektronica label NON Records is bezig aan een vliegende start. Zonder ook maar één enkele EP of single te hebben uitgebracht, werden ze al uitgenodigd om een nacht te organiseren in de Melkweg. Dit werd een nacht vol verrassingen voor het Klinchpubliek: er stond zelden een volledige band (met uitzondering van The Benelux) op het podium, en ook Palmbomen trok de aandacht met zijn analoge live-set. Reden genoeg om eens poolshoogte te nemen. Hard//hoofd nam een kijkje bij producer en label-baas Bear Damen: “Lou Reed kan in je synthesizer zitten, ik heb hem er alleen nog nooit gezien.”

Het hoofdkwartier van NON Records bevindt zich aan een rustige straat in de Amsterdamse wijk Zeeburg. Het is een van de eerste zonnige dagen van het jaar. We worden vriendelijk ontvangen in de ruime woning van Damen, een energieke twintiger met een helder verhaal en dito ambities. Een grote elektrische vleugel staat centraal in de benedenverdieping. In de kast liggen de eerste persingen van de EP’s van Bear en Palmbomen - de eerste releases van NON Records - al klaar voor distributie. De creatieve energie is duidelijk aanwezig.

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/Moustache-youunmastered-preview.mp3]Bear - Moustache You (preview)

“Non Records is eigenlijk een soort vriendenclub,” legt Damen uit, “het is alleen wel een hele secure keuze. Ik ken best veel mensen die muziek maken, maar er zijn er maar een paar die dat doen met dermate intelligentie en diepte dat het waard is om daar iets mee te starten.” Het is een eclectisch gezelschap met artiesten uit London, Kiev en natuurlijk Amsterdam. Zo is daar Dallas, een Britse artiest die Damen omschrijft als “een jongen uit London die geen muziek kan maken en geen producer is, maar wel een enorme drift heeft om op het podium te staan met boa’s en drie negerinnen als achtergrond koor en een Boy George outfit en die een soort Sophie Ellis Baxter op ketamine maakt.”

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/02-Classick-Bears-Sun-And-Drugs-Remix.mp3]Pop On Acid - Classick (Bear’s Sun And Drugs Remix)

Het is symptomatisch voor waar NON Records voor staat: Elektronica met een live-feel, maar vooral ook met puntige karakters. Damen: “Wat ik wil proberen te doorbreken met NON Records is het idee dat je elektronica niet kunt spelen vanuit je hart. Het gaat altijd door bepaalde buffers -vocoders, laptops- die toch iets wegnemen van de puurheid van de muziek. Een schreeuw door een gitaarakkoord is nog altijd heel wat directer dan het omzetten van een paramater op je laptop. Dat kan je alleen verbreken als je die muziek ook echt live ten gehore brengt.”

Het is ook zijn voornaamste kritiek op veel huidige live electronica: “Het komt af en toe te geschoold en netjes over,” meent Damen, “Veel live acts komen niet over als puntige karakters. Ik ben het met Bill Hicks eens: ik wil artiesten op het podium zien sterven in hun eigen kots. Er mogen best wat meer heftige uitschieters bij zitten.”

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/See.mp3]Palmbomen - See

Analoog

Een kijkje in de studio leert ons dat de analoge, live aanpak zeer serieus genomen wordt. Links en rechts zijn de muren behangen met vintage synthesizers, orgels, gitaren en versterkers. Hier zet Kai Hugo alias Palmbomen de laatste puntjes op de ‘i’ voor zijn eerste EP en verfijnt hij zijn live-set. Het is ook zijn (tijdelijke) slaapkamer. Hugo -tikje slungelig, wilde blonde manen, sigaretje in de mondhoek- vertelt: "Ik ben eigenlijk alles weer compacter aan het maken. Veel van wat hier staat, wordt eigenlijk te weinig gebruikt. Maar die oude gear is zeker wel van belang voor de sound die we nastreven.” Dat is bij beluistering van de demo’s voor de EP te horen. Meer pop dan electro, met duidelijke stippellijntjes naar MGMT en het nieuwe werk van Gorillaz. Live is hij de verstrooide professor temidden van een zee van keyboards en samplers. Intrigerend voor oog en oor, maar de groove -steevast in midtempo- blijft de hoofdmoot.

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/Galore.mp3]Palmbomen - Galore

Vreemde eend

The Benelux is op het eerste gezicht een vreemde eend in de stal van NON Records. “Gewoon een erg goede live band,” stelt Damen. Electro zonder synthesizers, maar met gitaar, trompet en vervormde vocalen, die als soundscapes worden ingezet. Een ongewone benadering, maar het past in het plaatje.

Zanger Jaap Warmenhoven vormt live het stralende middelpunt van de band, maar het brein achter The Benelux is toch trompettist/zanger/componist Milan Mes. Mes schrijft de nummers en is de architect van de soundscapes, die hij vaak al improviserend in elkaar knutselt. “Ik volg meer de lijnen, Milan bedenkt meestal ter plekke wat hij gaat doen,” vertelt de gitarist van de band Sven Hamerpagt, “Hij kan soms enorm chaotisch zijn, maar het is altijd muzikaal interessant.” Daarbij komt dat The Benelux op een goede dag ook nog eens met meer dan genoeg energie op het podium staat. Zo slaat Warmenhoven om de haverklap zijn tamboerijn aan gort, en laten de heren zien dat je prima kunt headbangen op de slepende electro grooves.

Van een afgerond totaalplaatje is echter nog geen sprake, volgens Damen. “Eigenlijk staat alles nog een beetje op stand-by,” legt hij uit, “we zijn echt nog een beetje dingen aan het uitproberen. Onze live sets zijn ook nog lang niet zo herkenbaar als ik zou willen.” Voorlopig zal er dus nog even hard worden gewerkt achter de schermen, al zal dat niet lang meer duren. “We zijn nog op zoek naar een kantoor, daar willen we deze zomer in. Dan hoop ik ook meer tijd te gaan besteden aan het label. In 2011 willen we er staan.”

Voor info over releases en live data van artiesten van NON Records, zie: www.nonrecords.net

-Foto’s: Marc De Vreede (1984, student Game Design aan de HKU, DJ en fotograaf)

Mail

Jasper

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer