Wat is het geheim van de acteur? Vakbekwaamheid of pure magie?" /> Wat is het geheim van de acteur? Vakbekwaamheid of pure magie?" />
Asset 14

Hoe doet-ie dat toch?

“Hoe doet-ie dat toch?” fluisteren verwonderde theaterbezoekers wel eens tijdens een voorstelling. Vol ontzag en in totale verwarring kijken ze naar de acteurs. Met of zonder tekst, met of zonder decor, zelfs zonder kostuums of in een ruimte die op het eerste gezicht niets met theater te maken heeft. De verwondering blijft altijd hetzelfde: hoe doet-ie dat toch?

Wat is het geheim van de acteur: hoe zorgt een acteur dat jij, op je stoeltje een paar meter verderop, kippenvel of een lachbui krijgt? Dat is het vreemde van toeschouwer zijn: je zit er met je neus bovenop, maar toch begrijp je nooit precies wat er gebeurt. Hans Klok is daar ook goed in. Maar ik ben de laatste om te beweren dat acteren een trucje en een goede acteur slechts in het bezit van een uitgebreide trukendoos is. Ik denk namelijk dat er bij acteren veel meer komt kijken dan een vingervlug handigheidje, maar ook al kijk ik al jaren naar acteurs, ik kan er vaak de vinger niet op leggen. Je wilt het kunnen snappen, je wilt je kunnen verplaatsen in de acteur en begrijpen hoe hij te werk gaat. Misschien wel om je ervan te vergewissen dat een acteur ook gewoon een mens is. Want dat is namelijk wel zo: niks menselijks is de acteur vreemd. Mocht je dit op basis van antropologisch onderzoek willen vaststellen, dan raad ik je aan café De Smoeshaan te bezoeken.

“Hoe kunt u toch al die tekst onthouden?” is misschien wel de meest gestelde vraag aan acteurs, na afloop van de voorstelling in de foyer. Het is een poging om het raadsel rond acteren door te prikken. Alsof mensen graag willen horen dat het een trucje is. Zoiets als: “Nou, ik slaap altijd een week lang met het script onder m’n kussen en dan zit het er wel zo’n beetje in.” Niemand wil als antwoord horen dat een acteur urenlang een script in zijn hoofd moet stampen, dat er maanden gerepeteerd wordt, dat er vervolgens ook nog kostuums, een decor en rekwisieten bij komen. Maar het is waar: het moet allemaal in het hoofd van een acteur passen en vervolgens moeten ze ook nog elke avond een tourbus in naar plekken als Waaigat en Nergenshuizen om daar in Cultureel Centrum De Houten Triangel hun werk te doen. Dan is de magie wel door de achterdeur verdwenen. Want acteur zijn is in principe een vak als elk ander. Je gaat ervoor naar school en met een beetje geluk ontvang je na een paar jaar een diploma.

Foto: Evert-Jan Daniels

Een televisieprogramma dat zich helemaal richt op de nieuwsgierigheid van de toeschouwer naar de werkwijze van de acteur, is De Vloer Op. Sinds 2004 improviseert een steeds wisselende groep doorgewinterde acteurs 13 afleveringen lang met een live publiek en onder het toeziend oog van een regisseur. Deze regisseur geeft ze elke aflevering weer nieuwe opdrachten waar de acteurs vervolgens direct mee aan de slag gaan. De opdracht bestaat meestal uit een korte toelichting op het personage dat ze gaan spelen en de situatie waarin deze personages zich bevinden. De acteurs mogen niet overleggen, pakken wat ze nodig hebben qua rekwisieten en kostuums en spelen vervolgens een scène die door de regisseur afgebroken wordt op het moment dat hij de scène voorbij acht. Natuurlijk zijn niet alle scènes verbluffend, maar vaker gebeuren er onverwachte dingen en ontstaat er een opmerkelijke scène. Als toeschouwer heb je het idee dat je naar echt vakmanschap zit te kijken, het acteren is helemaal uitgekleed tot de basis (het gaat alleen om wie, wat en waar) en toch kan het je nog boeien of raken. De vraag is echter of je er beter van gaat snappen wat de acteur doet. Bij mij wordt mijn ontzag eigenlijk alleen maar groter. Toch heb ik wel het idee dat ik dichter bij het antwoord of in ieder geval dichter bij de vraag zit. De vraag “Hoe doet-ie dat toch?” wordt er alleen maar prangender van.

Een ander voorbeeld van onze hang naar ‘puur acteren’ is Nachtgasten. Een tweewekelijkse, geheel geïmproviseerde theatervoorstelling van een paar jonge acteurs in Het Rozentheater. Nachtgasten is opgericht vanuit het idee dat er voor acteurs geen plek is om samen te jammen. Elke editie van Nachtgasten wordt door een nieuwe groep acteurs gespeeld. Er wordt van tevoren een uitgebreid plot en een uitleg over alle personages geschreven. De acteurs krijgen het plot in aanwezigheid van het publiek en de andere acteurs, daarna moeten ze allemaal weg en worden een voor een teruggeroepen om in bijzijn van het publiek een persoonlijk verhaal en een persoonlijk probleem van hun personage mee te krijgen. Het publiek weet dus alles over alle personages, de acteurs niet. Vervolgens kan de improvisatie-sessie, die drie uur duurt, door sms-jes van de schrijver, die ook zit te kijken, bijgestuurd worden. Deze sms-jes worden geprojecteerd zodat het publiek kan meelezen.

Op zich een heel spannend gegeven, dat je met je neus op het werk van de acteur drukt. Je ziet de acteurs zoeken, dingen uitproberen en nadenken over hun volgende stap. Maar dit levert niet altijd even boeiend toneel op. Juist omdat je je zo bewust bent van de omstandigheden en de moeilijkheden voor de acteurs, ga je zelf meedenken. Ik vond bijvoorbeeld dat een actrice te weinig deed en alleen maar mooie kansen voor haar personage liet liggen. Ik zat als toeschouwer ineens in de rol van alwetende theatergod en dat werkte nogal op de zenuwen. Ik wil het blijkbaar niet te goed snappen, als ik me bewust wordt van de keuzes die een acteur maakt tijdens het spelen, van alles waar hij of zij niet op ingaat, is de magie weg.

Wat is een goede acteur, is dat iemand die je raakt door zijn spel? Of is het genoeg om je te verwonderen over het vakmanschap? We denken dat we het kunnen snappen door er nog dichter op te gaan zitten. Alsof acteurs van die vingervlugge goochelaars zijn die ‘balletje balletje’ staan te doen op straat. Telkens weer wil je ze kunnen betrappen op een fout, zodat je kan zien waar het balletje zich bevindt of het klepje kan zien in de hoge hoed waar het konijn vandaan komt. Maar op het moment dat we dat zouden zien, zou de magie direct voorbij zijn. Eigenlijk wil ik het helemaal niet weten. Ik hoef niet alles te snappen. Ik blijf wel verwonderd toekijken en domme vragen stellen na afloop in de foyer, als ik durf.

Afleveringen van 'De Vloer Op' zijn hier terug te kijken.

Mail

Rosanne

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bestellen