Over hypocriete oerdriften en echte seks" /> Over hypocriete oerdriften en echte seks" />
tickets
Asset 14

A Twist in the Fabric of Space

Morgan Knibbe studeerde dit jaar met de film A Twist in the Fabric of Space af aan de Filmacademie in Amsterdam (richting Regie Documentaire). Samen met zijn crew sleepte hij de VPRO Documentaireprijs 2012 in de wacht.

A Twist in the Fabric of Space stelt zich in de persmap als volgt voor: ‘Na onze geboorte
proberen we overal grip op te krijgen en scheppen we collectief een gevangenis van
structuren. Diep van binnen schuilt een oerkracht die wil losbreken in extase’. De
eclectische, ritmische documentaire van Knibbe is onderverdeeld in vier hoofdstukken
die min of meer een levenscyclus voorstellen. De ‘gevangenis van structuren’ wordt
fraai getoond in de ‘stadssymfonie’, waarbij beelden van verschillende gebouwen en
bouwplaatsen samen met een doordringende technobeat de kijker naar een extatisch
hoogtepunt toebrengen. Opvallend en dapper is de seksscène die door de hele film heen is gevlochten: de abstracte, zachte close-ups (waarin De Daad werkelijk te zien is) vormen
een mooi en betekenisvol contrast met de verder bombastische, apocalyptische beelden en
bijna bedreigende sfeer van A Twist in the Fabric of Space.

Trailer van a Twist in the Fabric of Space

Waarover gaat deze film volgens jou?
We wilden iets maken over hoe hypocriet mensen bezig zijn met hun oerdriften. Onze hele
samenleving is opgebouwd uit structuren, we moeten allemaal in dezelfde pas lopen. Maar
tegelijkertijd kijken we graag naar keiharde seks en geweld, de online pornoconsumptie is
groter dan ooit. Ik vroeg me af hoe dat kan. Met deze vragen kwam ik terecht bij de Franse
filosoof Georges Bataille: hij heeft het in zijn werk L’érotisme over de seksuele daad en de
waarde daarvan. Volgens Bataille probeert de mensheid grip op het leven te krijgen door
regels te maken, om zo om te kunnen gaan met het feit dat we niet continue zijn, dat we
sterfelijk zijn. Maar regels veroorzaken taboes, en het doorbreken van die taboes geeft de
mens een gevoel van vrijheid en extase. Door de seks expliciet te tonen in deze film, juist in
de setting van een gestructureerde filmzaal, hopen we een taboe te doorbreken, waardoor
de kijker een gevoel van vrijheid ervaart. En van gêne natuurlijk, dat gevoel bevestigt het feit
dat kijken naar seks nog steeds een taboe is.

In het derde hoofdstuk laat de film zien dat mensen de behoefte hebben hun oerdriften
te stillen, dat we genieten van heftige seks en geweld. Er bestaat een excessief verlangen
naar sensatie, waardoor we volgens mij vervreemd zijn geraakt van driften en onze eigen
natuur. Het is niet de bedoeling om los van elkaar te leven, om zo liefdeloos en krampachtig
keiharde porno te consumeren: dat wil ik in het laatste hoofdstuk laten zien met de mooie,
liefdevolle seksscène.

Was het maken van deze film een experiment?
Zeker was een deel van dit project een experiment, niet alles was meteen gevat in
een filmplan of een script. Maar op de Academie waren mijn docenten meteen enthousiast
over het plan om een film te maken die op een andere manier werkt. We begonnen met
het uitproberen van een concept, met ideeën over hoe de wereld om ons heen wordt
vormgegeven. De stadssymfonie met de heftige architectonische structuur is onder andere
geïnspireerd op Mondriaan zijn schilderijen, en met de technomuziek erbij laat het zien wat
ik wilde overbrengen. Ook heb ik veel slapende mensen in het openbaar vervoer gefilmd
met mijn mobiel, dat vind ik een mooi beeld: ze lijken vermoeid door de stadskolos waar ze
in leven.

Vind je je film geslaagd?
Ja, ik ben er blij mee, ik kan ernaar kijken en ernaar luisteren. Gister kwamen er een paar
gastjes van zestien naar me toe die zeiden dat ze moesten janken van het lachen. Ze hadden
zelfs een foto gemaakt van het laatste shot, zo vet vonden ze het. De paar harde grappen die
erin zitten hebben dus voor hen het beoogde effect, die zitten erin om de intellectuele laag
keihard onderuit te halen, dat je even niks anders kan dan lachen. Humor in een film maakt
juist de zware scènes beter.

Waarom wilde je filmmaker worden?
Ik denk dat filmmaken het dichtstbij het delen van je gedachtes en je onderbewustzijn
met anderen komt. Dat vind ik interessant: het ontastbare tastbaar maken, en van dat
tastbare een werkelijkheid scheppen. Film is een goed medium om de roes waar mensen in
kunnen verkeren vast te leggen. Een van mijn eerste films gaat over mijn oma die helemaal
opgaat in het zingen. In een andere film volg ik kickboxer Abdel tijdens een wedstrijd; je ziet
hoe een jongetje verandert in een beest. Kunnen opbranden in het nu-moment, zoals dieren
dat kunnen, dat is denk ik wat mensen nastreven en wat ik heb willen laten zien met de
seksscène in A Twist in the Fabric of Space.

de korte film Abdel

Mail

Noor Spanjer (Amsterdam, 1982) is freelance journaliste en mediawetenschapper. Als nieuwerwetse minstreel is zij altijd op zoek naar persoonlijke verhalen en daarnaast is ze ideologisch inzetbaar voor feministische zaken en andere nature-nurture kwesties.

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
Notice: Undefined index: show_large_first_post in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200122203538/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 31
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer