◊ entrée
Entrée
Gedurende het hele jaar zal hard//hoofd in het kader van zogenoemde Late Night Café's wederom samenwerken met Entrée. De zes edities van het Late Night Café zijn elk gekoppeld aan een eigen thema. Elke editie wordt aan redactieleden de opdracht gegeven een bijdrage te leveren, geïnspireerd op het thema van de betreffende avond. Het resultaat hiervan verschijnt op onze website en zal op de Late Nights eveneens onderdeel uitmaken van het programma. Dit keer is het thema 'Layers'.
Het zwarte vierkant van Malevich is niet helemaal zwart. Het wereldberoemde schilderij, waarmee de Rus in 1915 de toon zette voor radicaal abstracte kunst, is niet alleen maar een plak zwarte verf. De verf op het doek is niet van al te goede kwaliteit. Op een goede foto zie je dat er heel veel barsten in zitten, en dat daaronder iets van kleur zit. De grote kunstenaar, die met dit schilderij alle eerdere kunststromingen achter zich liet en het Suprematisme zoals hij het zelf noemde op de kaart zette, schilderde waarschijnlijk laag over laag over laag, totdat hij bij het zwart uitkwam.
Zijn schilderij doet me altijd denken aan wascotekeningen. Je weet wel, met van die kleine vettige krijtjes kleurde je op de basisschool grote vellen papier vol. Om er daarna als een bezetene met zwarte plakaatverf eroverheen te schilderen. En om telkens weer een klein wonder te aanschouwen wanneer je heel precies met een muntje kraste en vanonder de dikke laag zwart een nieuwe gekleurde wereld vandaan kwam.
Met infrarood en ander licht kan er door lagen verf heen worden gekeken, en worden er soms verborgen schilderijen ontdekt. Dat is handig, interessant, en belangrijk voor de kunstgeschiedenis. Maar nooit zo spannend als wascokrijt. Want wat als Malevich onder zijn zwarte vierkant van wascotekening had gemaakt? Wat als het schilderij nog niet af was, maar hij geen muntje op zak had?