Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: een oorlogsfilm die zich afspeelt in het binnenste van een moordend hete, waanzinnig luidruchtige, oncomfortabele, stinkende, zwetende, ijzeren cabine." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: een oorlogsfilm die zich afspeelt in het binnenste van een moordend hete, waanzinnig luidruchtige, oncomfortabele, stinkende, zwetende, ijzeren cabine." />
Asset 14

Lebanon

Vorig jaar won Lebanon als eerste Israëlische film ooit de Gouden Leeuw op het filmfestival van Venetië. In Israël zelf wordt de film wisselend ontvangen. De regisseur zelf beschreef de trend als volgt: hoe ouder de toeschouwer, hoe minder enthousiast de reactie. De jongere generatie lijkt in zijn film een klankbord van hun eigen angsten en trauma’s aan de oorlog te vinden. De oudere generatie is bang dat de jongelingen de dienstplicht zullen weigeren en vrezen aldus voor het voortbestaan van hun land.

Regisseur Samuel Maoz maakte deze film 25 jaar nadat hij zelf als 20-jarige in de oorlog tussen Israël en Libanon (1982) had gediend. Niet om een historisch juiste weergave van de eerste Libanon-oorlog te geven. De film gaat over zijn emotionele ervaringen op de eerste dag als net opgeleide soldaat in het leger, wat ook de eerste dag van de oorlog was. Het beschrijft de metamorfose van mens naar soldaat, die zich binnen een dag voltrekt. Je kan niet overleven als je je moraal hoog probeert te houden. Als je verteld wordt dat op de helft van de balkons boven je vijandelijke scherpschutters staan, en op de andere helft vriendelijke gezinnetjes - wat moet je dan doen? Het is schieten of geschoten worden.

Maoz heeft er geen drama van gemaakt, geen heldhaftige oorlogsfilm, er geen overdadige dialogen of romantische verhaallijnen ingepropt. Het concept is simpel: vier jonge soldaten in een tank. De kijker ziet de wereld zo chaotisch en onzeker als zij die ook zien: door de zoeker van het geweersvizier. Elke beweging omhoog of opzij gaat gepaard met het zenuwslopend knerpende geluid van het bestuurde mechaniek. De film speelt zich af in het binnenste van een moordend hete, waanzinnig luidruchtige, oncomfortabele, stinkende, zwetende ijzeren cabine. De minimalistische en claustrofobische opzet werkt erg meeslepend en doet je beseffen hoe moeilijk het moet zijn in zo’n situatie nog je hoofd koel te houden.

Lebanon is geen schuldaflossing; het pretendeert niet goed te praten wat er fout is en wordt gedaan. Het geeft een gezicht aan soldaten die een oorlog ongeschonden overleefd hebben. Ondanks de blijdschap en dankbaarheid dat het niet je einde heeft betekend, ongeacht het ogenschijnlijk normale leven dat je daarna wellicht zal leiden – werk, huwelijk, kinderen – de herinneringen blijven je ziel doorboren. Elke dag bij het opstaan, elke avond bij het slapengaan.

Na Beaufort (2007) en Waltz with Bashir (2008) is Lebanon (2009) de derde Israëlische film die de afgelopen jaren over de Libanon-oorlog is verschenen. Blijkbaar heeft het de generatie van toen ruim twintig jaar gekost een gepaste manier te vinden om met hun oorlogstrauma’s om te gaan. Maar de film is in die zin tijd- en plaatsloos, dat de beschreven gedaanteverwisseling opgaat voor elke soldaat in elke oorlog in elk land. Het geeft je een inzicht in de onmogelijke posities waarin soldaten in oorlogstijd verkeren, en de traumaverwerking waar ze onherroepelijk mee geconfronteerd zullen worden bij terugkomst in de ‘vrije’ wereld.

Mail

Brankele Frank

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer