Zangeres Katy Snow keert terug met een meesterwerk - wereldroem is aanstaande." /> Zangeres Katy Snow keert terug met een meesterwerk - wereldroem is aanstaande." />
Asset 14

Katy Says No

Toen Katy Snow (Essex, 1984) in 2001 debuteerde met de maagdelijke folkpop van How Did The Willow Catch My Name? kon niemand bevroeden dat dit frêle meisje tien jaar later met een plaat (Zingaballs) zou komen die bol staat van de kreunende gitaren. Toch is dat het geval, al doet ze het deze keer niet helemaal alleen. Katy Says No is de naam van de band waarmee Snow zich op het muzikale pad herbegeeft, nadat zij zeven lange jaren door een winterdepressie binnenskamers werd gehouden.

Het laatste wat we van Snow vernamen was de verstilde EP The Heart Is A Toothpick, die zij in 2004 uitbracht met cultorganist Will McPhew (Hollow Sister, The Backsplash, Uh!, Grown Men Like Cards). In het slotnummer daarvan zong ze treffend: ‘‘I’ll be back someday, you know I will, like grass erupting from the bottom of your sandal.’’ De aandachtige luisteraar wist daarmee dat het laatste woord nog zeker niet gezongen was.

Behalve dat Snow anno 2011 in uiterlijke zin onherkenbaar veranderd is (de rossige krullen hebben plaatsgemaakt voor een gitzwarte pony, het kenmerkende fladderjurkje is verruild voor een uitdagende heupbroek) klinkt zij op Zingaballs als een herboren songschrijfster en vocaliste. Alleen in het afsluitende ’Springtime Came At Last’ - veelzeggend genoeg het enige nummer waarin onomwonden wordt gerefereerd naar haar persoonlijke crisis - wordt de akoestische gitaar van stal gehaald voor een troostrijk wiegenliedje. In de overige tien tracks van dit op de kop af drieëndertig-en-een-halve-minuut klokkende meesterwerk horen we Snow in een lawine van shoewavende west-coast-distortion en zo nu en dan een verdwaalde polkabeat compleet onverstaanbare teksten kirren.

De mannen die Snow voor dit project om haar heen heeft verzameld zijn zeker niet de minsten. Haar huidige geliefde en tevens producer Bob Slim bespeelde elektrische klittenband in avant garde-collectief Wngrxxx%. Bassist Charlie ‘The Hung’ Lewis liet zijn onverbeterlijke slaptechnieken eerder horen bij de controversiële slitmetalband Anal Auschwitz. Toetsenist/tromboneman WiWi Go kennen we van het monopolyritmische Lego Curse en drummer Access, overigens de enige neger van het gezelschap, natuurlijk van zijn bronstige werk met The Access Brothers. Toch is het de parmantige Katy zelf met haar duizend-en-een gitaarpedalen en galmende stem die het hart vormt van deze bonte bezetting.

De invloeden van alle uiteenlopende projecten die de muzikanten met zich meebrengen komen haast vanzelfsprekend samen in de nummers van Katy Says No, en er ontstaat daarmee iets nieuws dat eigenlijk alleen omschreven kan worden als waarlijk uniek. Je moet het met eigen oren horen om het te begrijpen.

Behalve de muziek is er nog iets anders opvallends aan Zingaballs, en wel de vormgeving. Wie de vinyleditie in huis haalt, krijgt deze verstopt in een wassen kaaspannenkoek aangeleverd. Het vergt nog heel wat precisie om de langspeler onbeschadigd los te wrikken, maar het spreekt voor zich dat dit proces symbool staat voor de wedergeboorte van een unieke artieste die elke muziekfanaat in zijn hart dient te sluiten.

Mail

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer