Alles in de kamer is met touwen te bedienen." /> Alles in de kamer is met touwen te bedienen." />
Asset 14

Auke de Vries

Hard//hoofd selecteert al bijna twee jaar zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden. In ‘hard//hoofd kiest’ wordt maandelijks een relatief onbekende beeldend kunstenaar uitgelicht, wiens werk het volgens ons de moeite waard is om te volgen. In Rotterdam doet tentoonstellingsruimte TENT elk jaar hetzelfde: zij organiseren de 'Academy Awards' waarbij van alle pas afgestudeerde kunststudenten de beste in de prijzen vallen in een echte galasfeer. In de aanloop naar TENT Academy Awards op 15 juli lichten wij twee genomineerden uit. Te beginnen met Auke de Vries, animator/videokunstenaar van de AKV in Breda.

The Super Rope Solution (2011)

Dubbel op (2010)

Wat zien we?
"Jullie zien de trailer voor 'The Super Rope Solution', een korte animatiefilm. Het gaat over een man die op televisie een product ontdekt waarmee alles in de kamer met touwen te besturen is, zodat hij nooit meer uit zijn stoel hoeft te komen. Uiteindelijk blijkt dat hij geen controle over zijn kamer heeft, maar dat het thuiswinkelprogramma alle touwtjes in handen heeft.
In het begin van mijn opleiding hield ik mij vooral bezig met techniektestjes. Ik bleef vaak hangen in de mogelijkheden van programma's. Voor verhalen vertellen en animeren was meestal weinig tijd over. De film 'Dubbel op' is daar een goed voorbeeld van. Ik heb ruim twee maanden gestoken in het maken van de 3D-modellen, om een realistisch ogende omgeving te maken. De muziek, animatie en montage zijn in twee dagen gemaakt. Bij 'The Super Rope Solution' wilde ik het anders aanpakken. Ik wilde meer tijd steken in de animatie en het verhaal goed laten over komen. Het verhaal moest daarom helder blijven en de vormgeving simpel."

Wat kan je vertellen over je werkwijze?
"Tijdens mijn eerste jaren aan de kunstacademie vond ik het plannen van het productieproces van animatie heel lastig. Ik ben er achter gekomen dat het plannen veel beter gaat wanneer je er vanuit gaat dat de helft van wat je maakt fout gaat. Ik ben begonnen met het bedenken van een verhaal. Iets met een man die alles met touwen bestuurt. Daarna ben ik gaan storyboarden, in het begin als stripverhaal en later achter elkaar gezet in een tijdlijn. Vervolgens ben ik gaan kijken naar welke stijl ik wilde. Ik wilde dat de animatie een getekend, geschetst uiterlijk kreeg. Ik heb uiteindelijk in de 3D-animatieprogramma's Maya en After Effects (een beetje de Photoshop voor bewegend beeld) geprobeerd de look van een eerdere schets na te bootsen in bewegend beeld. Ik heb de modellen gemaakt en in twee maanden geanimeerd. Daarna heb ik honderden uren gerenderd (het berekenen van de afzonderlijke plaatjes waaruit de film bestaat). Met de ongeveer 100.000 afbeeldingen die uit de renders kwamen, heb ik in After Effects het getekende uiterlijk voor elkaar gekregen. De muziek is gemaakt door Tobias Borkert en de sound design is gedaan door Peter-Paul Timmermans, waarmee regelmatig overleg was om de animatie en het geluid op één lijn te krijgen."

Wat fascineert jou?
"Dingen waarbij je er maar niet achter kan komen hoe ze werken. Gedachtegangen waarbij je uitkomt op: het klopt niet, dus het klopt wel."

Wiens werk bewonder je?
"Ik heb bewondering voor veel uiteenlopende werken. Voor het afstuderen heb ik veel gehad aan werken van Rube Goldberg, maar ik heb ook veel gekeken naar Meet Buck en The Blackwater Gospel (zie onder). Beide films proberen met 3D computeranimatie toch een analoge techniek te imiteren."

Mail

Videoredactie

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer