Foto: Jan Postma

De ex-presentator van Try Before You Die en acteur presenteert zijn favoriete video, beeld, tekst en geluid." />

Foto: Jan Postma

De ex-presentator van Try Before You Die en acteur presenteert zijn favoriete video, beeld, tekst en geluid." />
Asset 14

Steyn de Leeuwe

Een aapje zwijgt, een aapje is blind, een aapje is doof. In de jungle van het bombardement aan tekens, zijnde tekst, geluid, beeld en al het ander moois en lelijks wat verschillende media ons dagelijks voorschotelen, is het moeilijk navigeren tussen de parels en de zwijnen. Hard//hoofd vraagt in de Multimedi-aap elke maand aan een bijzondere Nederlander om de vier beste vormen van beeld, geluid, video en tekst te kiezen. Laat u inspireren.

Steyn de Leeuwe (1981) is acteur, theatermaker en muzikant. Voor BNN presenteerde hij Try Before You Die, en overleefde daarvoor in de jungle van Peru, beklom als Spiderman een Rotterdams gebouw en hing stiekem zijn eigen kunst tussen de meesterwerken in het Louvre. Als acteur speelde hij de afgelopen jaren hoofdrollen in Kees de Jongen van De Toneelmakerij, in de Drentse Bluesopera van de Peergroup en in Noem hem Pinocchio van Toneelgroep Oostpol. Deze zomer reist De Leeuwe af naar de countryside van Engeland om daar met de Peergroup een nieuw stuk te maken en te spelen.

Foto: Jan Postma

Video

Flight of the conchords, Jenny (2006)

"Flight of the Conchords is een originele en creatieve manier van podiumkunsten. Ik zag dit filmpje voor het eerst via een vriend, gewoon op Youtube, en vond het meteen zo grappig. Knap gedaan: met nul decors zetten ze met z’n tweeën een hele theatershow in elkaar, met niks meer dan twee krukjes en twee gitaren. Een cabaretier is ook alleen, maar voor mij wordt het echt interessant als een show muzikaal ook nog goed is. Een van hen (Bret McKenzie, red.) speelde in de band The Black Seeds, dat hoor je, het zijn echte popmuzikanten. Ze maken grappige liedjes die ook nog funky zijn, dat is helemaal mijn smaak.

Dit fragment is zo grappig omdat het idee heel simpel is. En hoe simpeler het idee, hoe leuker het kan worden. Met één enkel gegeven - jongen en meisje ontmoeten elkaar en eentje herinnert zich schijnbaar niets van een eerdere ontmoeting - iets vets maken, dat vind ik echt sterk. Het kan ook flauw worden, maar dat gebeurt hier niet doordat je wordt verrast: net na de helft begint Jemaine Clement opeens mooi en poëtisch te zingen, er is een akkoordenwisseling, en even is het écht mooi. Meteen daarna wordt die sfeer onderuit gehaald door een goeie grap."

Audio

KT Tunstall, I want you back

"In dit fragment hoor je heel goed dat KT Tunstall behalve een lekker wijf ook een echt goeie muzikant is. Ze maakt heel catchy muziek, beetje poprock, en behalve met haar band dus ook alleen. Haar cd’s zijn meer geproduceerd en gelikt, maar deze dingen blijven een rauw randje hebben, ze is een beetje poppy cowgirl, daar houd ik van. Live is ze ook goed, ze zet een hele show neer: ze maakt niet alleen muziek maar praat ook met haar publiek.

Deze track is zo vet omdat ze in een paar seconden een begeleidingsband in elkaar zet met dat looppedaal. Ze maakt een hele originele, funky versie van het best wel zoete nummer van Jackson 5. Ze staat helemaal in haar eentje maar de zaal hangt aan haar lippen. Met bijna niks en zonder zenuwen weet ze echt te funken, dat is toch stoer! Je hoort hier de ware aard van het beestje, dat vind ik leuker dan de door platenmaatschappijen geproduceerde dingen die ze maakt."

Beeld

"Dit schilderij is ouder dan ik ben. Mijn vader, Peter de Leeuwe, heeft het gemaakt. Hij is schilder en beeldhouwer. Je ziet een Cubaanse visser die net aan wal is gekomen en zijn vangst schoonmaakt. Mijn vader was op vakantie met mijn moeder en maakte een foto van dit tafereel, en later heeft hij er een schilderij van gemaakt. Het hing vroeger in de woonkamer en ik vond het altijd al mooi: zo vrolijk -ondanks de dode visjes- met al die kleuren. Ik denk eigenlijk dat dit schilderij mijn reislust onbewust heeft aangewakkerd: ik was benieuwd hoe het er in Midden- en Zuid-Amerika uit zag, en inmiddels weet ik dat. In Brazilië heb ik zelfs een man aangesproken omdat hij precies leek op de figuur van dit schilderij.

Ik had dit werk eerst in bruikleen, en versleepte het van kamer naar kamer. Een paar jaar geleden heb ik het officieel gekregen van mijn vader: hij was bij me op bezoek en zei dat hij graag wilde dat zijn kinderen werk van hem in bezit hadden, ook voor wanneer hij er ooit niet meer is. Nu hangt het hier, in mijn eerste echte huis, naast de palmboom: eigenlijk loop je zo de tropen binnen in mijn huis."

Tekst

Roald Dahl, De Griezels (1980)

"De teksten van Roald Dahl zijn meesterlijk, er is niemand die zo uniek en grappig kan schrijven als hij. Meestal zit je er al bij zijn eerste zinnen meteen in, het wordt gelijk duidelijk wat voor iemand hij aan het beschrijven is. Hij kan zo smaakvol en smeuïg vertellen, je wordt in het verhaal gezogen, ik heb er altijd gelijk zin in. Als kind was ik al gefascineerd door zijn boeken: het zijn geen zoete verhaaltjes en ze hebben iets naars, maar zitten tegelijkertijd vol humor. Die combinatie vind ik inspirerend, ik denk dat de verhalen van Roald Dahl mijn fantasie zeker hebben vormgegeven.

Zijn stijl is horrorachtig, het is eigenlijk te spannend voor kinderen, maar toch net niet. Kinderhorror noem ik het. Zijn verhalen gaan vaak over vreselijke mensen, nare en smerige types die op iets afschuwelijks afstevenen. Maar omdat ze zo vreselijk zijn is dat volledig terecht. In De Griezels zijn de hoofdpersonages door en door slecht; volgens mij lezen we eigenlijk de kritiek van Dahl zelf op dit soort figuren: hij walgt echt van ze. Als kind vond ik dit boek behoorlijk eng, ik zag alles voor me.

Laatst las ik een boekje van de zoon van Roald Dahl, over zijn vader. Dahl was echt een soort uitvinder: hij vulde bijvoorbeeld te kleine schoenen met zakken water, stopte deze in de vriezer en maakte zo de schoenen een maat groter waardoor ze wel paste. Slim toch? Veel van de verhalen die Dahl voor zijn zoon verzon bij het slapengaan, werden later op papier uitgewerkt. In zijn kinderboeken komt de creatieve geest van Roald Dahl helemaal tot zijn recht."

Interview door Noor Spanjer

In september speelt Steyn de Leeuwe op een klein theaterfestival in Amsterdam Roest (13 t/m 16 en 20 t/m 23 september, zie amsterdamroest.nl, red.) samen met een collega de voorstelling ‘Duivels Dilemma’.

Mail

Redactie

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer