Marjolein legt uit waarom haar generatie zoveel verschillende stijlen omhelst." /> Marjolein legt uit waarom haar generatie zoveel verschillende stijlen omhelst." />
Asset 14

Je bent zelf een genre

Afbeelding-bij-Je-bent-zelf-een-genre

Als er een top tien zou bestaan van saaie vragen die je op vakantie kunnen worden gesteld staat “van wat voor muziek hou jij?” sowieso in de top vijf. Ik denk zelfs dat alleen ‘hoe heet je?’en ‘waar kom je vandaan’ vaker voorkomen. Als ik deze vervelende en bovendien buitengewoon lelijke zinsconstructie voor de kiezen krijg breekt het zweet me meestal uit. Wat bedoelt de zogenaamd belangstellende vrager hiermee? Vraagt hij of zij zich af welke muziek ik draai als ik wakker wordt/opsta/de afwas doe/dans voor de spiegel/ga rocken in de club/een bier drink in de keuken…of wat? Wie weet van wat voor muziek ik hou? Ik luister naar waar de pet naar staat en dat gaat van The Roots naar The White Stripes en van The Weepies naar Britney Spears. Soms draait mijn geliefde huisgenoot midden in de zomer Mariah Carey’s tophit ‘All I want for Christmas is you’, en dat kan ik dan ook nog best waarderen.

Zelfs als ik het antwoord op de vraag zou weten, zou ik me niet snel laten verleiden om het te geven. Want wat wil de vrager eigenlijk weten? Overduidelijk heeft hij een dubbele agenda. Hij bedoelt: ben jij net als ik? Ben je een beetje op de hoogte? Wat voor ‘type’ ben jij eigenlijk? Dit zijn hele moeilijke existentiële vragen en ik zit er echt niet op te wachten mijn gevoelens daarover te delen met de eerste de beste halve gare die ik op vakantie ontmoet.

Dat ik het zo benauwd krijg als ik mezelf moet typeren in een subcultuur komt ongetwijfeld omdat ik in Amsterdam woon, waar het idéé van een subcultuur al ‘zo nineties’ wordt gevonden dat je je er onmogelijk aan kan conformeren. In Amsterdam zijn we allemaal unieke persoonlijkheden die houden van de meest vreemde combinaties in stijlen. Om de haverklap hoor je mensen dingen zeggen als “De smurfenhouse kan écht niet, maar is daarom ook juist weer zó gaaf!” en meer van dat soort gekkigheid.

Maar natuurlijk moeten al deze mensen die uniciteit wel ergens uitdragen, en dat kan niet op een ordinair punk of hiphop feestje. Daar hebben we het volgende op gevonden: themafeestjes en festivals. Op deze plekken wordt een nieuw type mens gecreëerd. Dit type heeft niet een kledingstijl of muzieksmaak gemeen, maar meer ‘een bepaalde houding’ tegenover iets. Niemand weet precies wat voor houding en ook niet tegenover wat. Het idee is dat alles kan en alles mag (lees dus moet), behalve dan natuurlijk dat wat niet kan.

Niet duidelijk? Een voorbeeld. Ik was eens op de matjesdisco (dat is een heel leuk feestje waar iedereen zo fout mogelijk verkleed gaat), toen er plotseling, totaal onverwacht, een échte punker binnenkwam met een échte mat. Nou, dat vond iedereen echt hilarisch. Dacht ie zomaar dat ie bij z’n soortgenoten terecht was gekomen. Nou mooi niet dus.

Blijkbaar willen we ons dus niet verbinden aan een soort muziek of kledingstijl, maar wel aan iets ondefinieerbaars als een festival of iets kortstondigs als een themafeest. Daarin doen we allemaal heerlijk ons eigen ding, echt, de mogelijkheden zijn eindeloos en de tolerantiegrens is bijna onbereikbaar. Totdat er iemand opstaat die zegt: “Wacht eens even, ik denk dat ik het heb gevonden. Vanaf nu heb ik dit principe en daar blijf ik bij.” Vanaf dat moment sluiten zich alle deuren naar onze grenzeloze mogelijkheden. Bijna groen van jaloezie wenden wij ons dan af van deze verrader, en wentelen wij ons in ons heerlijke, eindeloze en uitbundige niet weten.

Mail

Marjolein

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer