Asset 14

'Iets over sterk blijven of zo'

'Iets over sterk blijven of zo'

Redacteuren Rosanna Baas, Paula Lina en Jozien Wijkhuijs zijn songfestivalfans en niet bang om dat te zeggen. Speciaal voor deze blijde dag maakten zij een Eurovisietrialoog. Welke liedjes maken kans vanavond? Welke staan er tot hun grote spijt ook in de finale? En wat was nou eigenlijk de boodschap van het Russische liedje?

Jozien: Even een biertje openen.

Paula: Haha cheers.

Rosanna: Ik wil ook bier!

Paula: Ik ook. Even zoeken.

Jozien: Zo. Proost.

Rosanna: Hoe zeg je dat in het Portugees?

Jozien: Uhm. *Zoekt op google translate* Felicidades. Laten we ome Google maar geloven.

Rosanna: Oké. Nou. Eerste gedachtes bij de Eurovisieweek?

Paula: Intens.

Rosanna: De eerste helft was wel duidelijk beter dan de tweede wat mij betreft.

Jozien: JA!

Paula: Het is al lang geleden dat ik ook de halve finales keek en ik snap nu waarom. Die uitzendingen zijn zó lang.

Jozien: Ik vond het wel weer mooi hoor. Als je de halve finales niet kijkt, hoe krijg je dan ooit zo'n verschrikking te horen als dat nummer van San Marino? Dat maakt dat je andere muziek weer meer waardeert.

Paula: Ja, ik ben wel blij dat ik die nep-Sporty Spice niet terug hoef te zien.

Rosanna: Nou ja, zijn er geen verschrikkingen door dan?

Paula: Tuurlijk wel. Dat zul je altijd houden.

Jozien: Zo uit m'n hoofd: Cyprus, Denemarken.

Paula: Moldavië.

Jozien: NEE! Dat was fantastisch.

Paula: Litouwen vond ik echt sáái. Die zangeres lag een beetje passief op het podium te niksen in een zwierige jurk. En toen ze opstond werd het alleen maar erger. Ze omhelsde haar man aan het eind of zo?

Jozien: Die gast was haar echte man hè.

Paula: Oh, toch wel echt dus.

Rosanna: En Cyprus was die Beyoncé toch? Alleen kon ze niet zingen.

Cyprus is echt een McDonalds-hit, met strakke dansjes.

Jozien: Ja die ja, met dat pakkie dat ik dan wel weer aan wil voor de volgende bruiloft waar ik heen moet.

Paula: Cyprus is echt een McDonalds-hit, met strakke dansjes. Ik vind het zelf afschuwelijk maar het zou best hoog kunnen scoren.

Jozien: Oh dat gaat het inderdaad ver schoppen vrees ik.

Rosanna: Over Beyoncé gesproken: was het Slovenië met die formation-act?

Jozien: Uhm. tell me more?

Rosanna: Die chick met dat roze haar. Over onafhankelijke vrouwen zong ze. Was nog net voor Waylon door.

Paula: Ik heb bij Slovenië staan: ‘strakke dansjes, te snel, grapje over dat de muziek er niet meer is, slecht geacteerd, okdoei’. Slovenië was die act waarbij de muziek zogenaamd uitviel. Zucht...

Jozien: Oh die! Wel gaaf haar. Verder weet ik niets meer van het liedje.

Rosanna: Nou de dansjes maakten wel indruk dus. Op mij in ieder geval. Verder zeker geen winnaar.

Paula: Ik vond de dans ook goed, maar de rest een beetje prut en nep. Maar ik kan ook heel hard zijn, zo'n moment verpest het dan voor mij echt een beetje.

Jozien: Dat ze even stilviel?

Paula: Ja en vooral het slechte acteerwerk. Ik vond het heel nep, maar misschien zeur ik nu gewoon. Ik vond het niet verrassend, laat ik het zo zeggen.

Jozien: Ik zit nu nog even door de lijst te gaan. Bizar hoeveel dingen to-taal niet in m'n hoofd zijn blijven hangen.

Paula: Zweden was wel groovy trouwens, daarvan wilde ik zelf gaan dansen.

Rosanna: Die jongen van Zweden deed me zo erg aan iemand denken, maar ik kan er maar niet achter komen wie... Heel irritant!

Jozien: Haha, dat zei een vriendin van mij ook gisteren! We kwamen er niet uit… Wat had Estland ook alweer?

Paula: Die vrouw met die rare jurk is Estland. Die zingt als een sirene.

Jozien: Oh! Die op een soort berg zat. Een berg van jurk.

Rosanna: Nee, dat was Rusland! Toch?

Jozien: Nee, dat was óók Rusland. Ze hadden het allebei.

Rosanna: Ben wel heel blij dat die niet door is overigens.

Paula: Dat Estse nummer had iets ouderwets. Deed me denken aan mijn pubertijd, toen ik het nog gênant vond om toe te geven dat ik naar Eurovisie keek.

Rosanna: Toen was het toch ook nog gênant? Anouk had toen nog niet meegedaan hè.

Jozien: Vond je het ooit gênant om toe te geven dat je naar Eurovisie keek?

Paula: Haha, ja dus. De liedjes waren toen veel oncooler. Ik vind dat de nummers van dit jaar echt veel hipper zijn dan 'in mijn tijd' - hoewel ik dus ook vind dat dit alsnog mijn tijd is. Niet dat ik nou weg ben van de 'hippe' nummers van nu. Haha, het is ook nooit goed...

Jozien: Ik weet niet of ik het toegaf, maar het was bij ons thuis wel altijd vaste prik.

Rosanna: Ze zingen wel haast allemaal in hun eigen taal of in het Engels nu. Behalve Estland dan dus...

Paula: Wat vond je stom aan Rusland, Rosanna? Ik vond het schattig dat ze het in het Engels probeerden. Maar Rusland was echt onverstaanbaar. En Hongarije zong volgens mij ook in de eigen taal. Daar had de commentator het over.

Jozien: Ik weet niet, ik merk toch altijd dat ik een nummer in de eigen taal wel sympathiek vind.

Rosanna: Nou, ik vond het ballet heel mooi. Maar de zangeres zong niet heel goed. En verder durf ik niets te zeggen wegens politieke correctheid.

Jozien: Haha, Rosanna, dat mag wel gewoon hoor.

Paula: De Russische ballerina's dansten inderdaad mooi.

Rosanna: Nou, ze zat in een rolstoel toch. Dus dan durf je er eigenlijk niet meer negatief over te doen...

Paula: Ik vond de boodschap van haar nummer wel heel mooi. Ze zong alleen niet zo goed.

Jozien: Zat er een boodschap in?

Paula: Ja, iets over sterk blijven of zo.

Jozien: Hahahahaha! 'Iets over sterk blijven ofzo'.

Paula: Ik weet het niet meer precies om eerlijk te zijn. Maar ik had opgeschreven dat ik het een mooie boodschap vond.

Rosanna: Vonden jullie het spannend of Waylon doorging?

Als we dit publiceren krijg ik waarschijnlijk allerlei vaderlandslievende P**-stemmers achter me aan

Jozien: Ja. Ik dacht echt: dit wordt niks. En ik had het niet eens onterecht gevonden.

Paula: Om eerlijk te zijn was ik verbaasd dat hij doorging.

Jozien: Als we dit publiceren krijg ik waarschijnlijk allerlei vaderlandslievende P**-stemmers achter me aan, maar ik vond het echt redelijk gênant allemaal.

Rosanna: Oh, ik vond hem dus eigenlijk wel een van de beteren.

Paula: Ik vond het niet spannend. Ik ben niet zo nationalistisch en vond het nummer gewoon niet zo sterk. Maar van de andere kant zong hij wel enorm zuiver. Dus ja, technisch zat het goed in elkaar.

Jozien: Dat is hem wel toevertrouwd en dat is al winst op Eurovision, maar daar gaat het ook niet om vind ik. Wat vonden jullie van die dansers?

Paula: Hysterisch. Ik vond het een soort… zombies op XTC. Maar dan in een bad trip of zo. Ik weet niet. Raar.

Rosanna: Ik vind krump vet. Echt waar. Die gitaren zonder versterking daaraantegen...

Jozien: Maar op dit nummer?!

Paula: Ja, dat dus. Het paste niet helemaal voor mijn gevoel. Ik vond dat hele cowboythema ook een beetje raar.

Jozien: Ik snáp het gewoon niet. Zat echt een beetje door mijn vingers heen te kijken. Maar los daarvan: ik vind het wel leuk dat-ie door is, anders werd morgen heel saai.

Paula: Hij zingt ook zeker wel goed, maar ik hou niet van de stijl. En ik vind het eerlijk gezegd ook niet helemaal bij hem passen, maar goed. Details. Misschien scoort hij er wel hoog mee.

Rosanna: Oké, rondje favorieten dan?

Jozien: Ja! Om de positiviteit er een beetje in te brengen. Zullen we allemaal een top 3 doen?

Paula: Voor mij: Oostenrijk, Noorwegen, Finland, Hongarije, Zweden. Niet per se in die volgorde.

Jozien: Haha, dat is een top 5, maar dan ga ik dat ook doen: Ierland, Oostenrijk, Finland, Moldavië, Australië. Maar dat kan morgen weer anders zijn, want zo ben ik.

Rosanna: Oostenrijk was fijn! Al heb ik dus wel sindsdien New Age van Marlon Roudette in mijn hoofd. Iets in dat refreintje…

Jozien: JAAA New Age. Dat hebben wij gisteren nog zitten googelen.

Rosanna: Haha, ik had echt met jou moeten kijken Jozien.

Jozien: Ja, note to self voor volgend jaar.

Paula: Ierland was met het lieve homostelletje.

Jozien: Wist je dat China dat niet heeft uitgezonden? En Rusland had er ook moeite mee.

Paula: Absurd.

Rosanna: Maar, niemand van jullie Tsjechië in de top vijf? Dat was toch super groovy voor zo'n blank, blond jongetje?

Jozien: ‘Groovy for a white guy'. Uhm. Tsjechië. Help me ff.

Paula: Ik vond het een irritante compilatie van fragmenten uit generieke hits. Teveel Justin Timberlake meets Snoop Dogg meets Ed Sheeran meets Niall Horan.

Rosanna: Bruno Mars?

Paula: Gewoon niet mijn ding, maar ik denk wel prima muziek voor een souvenirwinkel.

Rosanna: Ik doe wel dansjes hoor.

Jozien: OH DIT VENTJE. Met die rugzak. Nee, dat trok ik echt niet.

Paula: Wat vonden jullie van Israël?

Volgens mij is het niet per se een kip. Cardi B doet dat ook constant.

Jozien: Ja eerst dacht ik: waarom die kip? Ze maakt kippengeluiden en dat snapte ik niet. Maar aan het eind van het liedje was ik wel redelijk aan haar kant.

Paula: Ik snap het nog steeds niet. Is het omdat ze een chick is? Het deed me een beetje denken aan Kimbra, die gekke geluidjes.

Rosanna: Volgens mij is het niet per se een kip. Cardi B doet dat ook constant.

Jozien: Ze is ook wel een beetje Cardi B-ish.

Paula: Het was ook wel vals. Maar haar attitude was geweldig.

Rosanna: Maar dat was geen criterium hadden we besloten toch? Valsheid?

Jozien: Tot op zekere hoogte, zou ik zeggen. Niet Polen-vals. Dat is niet oké. Een beetje vals, maar wel een mooie act, vind ik wel gaan voor Eurovision.

Paula: Polen was héél vals inderdaad. Live echt waardeloos.

Jozien: Bij Polen hielp zelfs dat rare handdansje niet meer. Hé en nog even iets wat ik wil vragen: wat vonden we van Jan Smit?

Paula: Als commentator?

Rosanna: Was hij de aardige of de nare?

Jozien: De nare, geloof ik.

Paula: Hij vond dat Nederland beter was dan Hongarije.

Jozien: Hij vond alles wat ik leuk vond stom en andersom.

Rosanna: Dat is dan wel weer geruststellend toch?

Paula: Ik vond die andere presentator ook gemene grapjes maken.

Jozien: Cornald Maas toch?

Paula: Maar je had dus die stem die alles aankondigde. En Jan Smit reageerde vooral overal op. Die andere man maakte vaak gemene grapjes.

Jozien: Ik heb dus trouwens mijn hele leven gedacht dat Cornald Maas iemand anders was. Iemand die in de voorbeschouwing zat. Ik riep: CORNALD! En iedereen lachte me uit want dat was niet Cornald.
Mijn leven is een leugen.

Paula: Hahaha. Drama. Ik heb geen idee hoe die man heet. Ik vond dat Jan Smit niet zoveel zinvols zei. Hij zei over een deelnemer die best vals zong dat er technisch niet veel op aan te merken viel. NOU DIKKE DOEI. Ze was niet mega vals, maar wel out of tune.

Rosanna: Overigens staat Portugal nu wel echt op mijn lijstje met vakantiebestemmingen. Die beelden tussendoor!

Paula: Ja, wauw.

Jozien: Ik vond het stukje waar oud-deelnemers het liedje van vorig jaar zongen heel mooi.
Ik heb het al een aantal keer teruggekeken, misschien wel.

Paula: Haha. 'Misschien'. Ik vond het wel aandoenlijk.

Rosanna: Toen was ik wat anders doen. Heb nooit zo veel geduld voor het pauzevermaak. Gelukkig ging de puntentelling wel snel. Dat duurt zaterdag natuurlijk weer eindeloos.

Jozien: Ik vind dat het tenenkrommend fijnste. DOUZE POINTS.
Maar als jullie nu op iemand je geld moesten inzetten. Wie dan en waarom?

Paula: Moeilijk. Rosanna wat was jouw top 5 nou eigenlijk? Of heb ik daar overheen gelezen?

Rosanna: Nee, we dwaalden wat af. Uhm, Tsjechië, Oostenrijk, Isräel en Bulgarije. En die Duitse Ed Sheeran is ook wel schattig.

Jozien: Sowieso vond ik het een vrij hoog Ed Sheeran-gehalte hebben allemaal.

Paula: Het songfestival leunt een beetje op nummers die lijken op hits van de afgelopen paar jaar. En veel op Zweedse songwriters.

Rosanna: Volgens mij is Oostenrijk onze enige gemeenschappelijke deler dan. Zou wel leuk zijn. Dan kan Conchita Wurst weer presenteren.

Jozien: Ja, ik ben ook wel voor Oostenrijk. Het was gewoon goed.

Paula: Ik zou Oostenrijk heel erg tof vinden.

Jozien: Laten we het daar over eens zijn dan.

Mail

Redactie

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
Lees meer
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bestellen