Asset 14

Hoe doe je alles?

Hoe doe je alles? 2

Hard//hoofd ging langs bij de veelzijdige ontwerpstudio Job, Joris & Marieke en vroeg het drietal naar technologie, de toekomst, samenwerking en makerschap. En natuurlijk naar Gravity, het nieuwe album van hun muziekproject Happy Camper.


Koffie, plastic 3D-geprinte mensjes, een doos voor de rafelige misprints en weckpotten met gekleurde mannetjes. In een gesprek in de studio van Job, Joris & Marieke komt er van alles op tafel. De objecten fungeren als referentiemateriaal. Als visuele houvast tijdens een interview met de drie ontwerpers, die zo goed op elkaar zijn ingespeeld dat het gesprek soms haast niet bij te houden is.

In een 'typisch' Job, Joris & Marieke project vloeit alles in elkaar over: 3D en animatie, visueel, verhaal en audio, het ene project initieert het volgende, de bijdrage van de ene ontwerper wordt gevormd door die van de andere. Op iedere productie die uit de studio voortkomt zijn ze dan ook alle drie trots. Soms vergeten ze haast wie wat precies heeft gedaan. Het doet er niet toe, het komt allemaal voor uit de denkwereld die ze samen hebben gecreëerd.

Happy Camper

Vandaag is Go Home uitgekomen, het tweede nummer van het album Gravity, de derde plaat van Happy Camper. Happy Camper is de muzikale tak van ontwerpstudio, een project rondom Job Roggeveen.

Het woord 'gravity' heeft een dubbele laag: het kan zwaartekracht betekenen, maar bijvoorbeeld ook de ernst achter een gebaar of situatie. Het speelt ook een belangrijke rol in de techniek die Studio Job, Joris & Marieke gebruikte voor de animaties voor deze plaat: 3D printen. Om complexere vormen te kunnen printen, moet je veel plastic verlengstukken – oftewel supports – plaatsen als steunpilaren om te voorkomen dat de boel ineenzakt. Deze supports vertegenwoordigen de strengen die iemand in het dagelijkse leven aan de grond nagelen, of juist op de been houden. Dit is een thema dat nauw aansluit op de liedjes op de nieuwe plaat. Job componeert en nodigt artiesten uit om de liedjes in te zingen, en sessiemuzikanten om delen van de muziek uit te voeren. De vrijheid van spelen met sessiemuzikanten is de essentie van Happy Camper geworden.

Zang: Marnix Dorrestein

Marnix, de zanger van Go Home, maakt muziek onder de artiestennaam IX en is de producer van Herman van Veen. Hij schijnt ook nog de jeugdvriend van Jett Rebel te zijn, zij zijn een beetje samen de muziek in gegroeid. Het album is opgenomen met vier nieuwe zangers, en twee waar Happy Camper eerder mee heeft gewerkt.

Job: 'Ik heb nu juist gekozen voor zangers die een beetje aan het begin van hun carriere staan. Het leuke was dat die voor veel dingen open staan.'

De 11 nummers van Gravity zijn voorzien van loop-gifjes van 24 frames. Ze zijn eerst in 3D-geanimeerd, toen uitgeprint met een 3D-printer, gefotografeerd, terug in de computer gezet en achter elkaar in een loop gezet.
‘Dat is een hele rare manier van animeren’, zegt Joris. Twee seconden frame kost de animatoren zelf niet veel werk, maar het duurt wel ruim een week voor alle frames zijn uitgeprint.


Job: ‘Het Job, Joris & Marieke-beeld geeft het uiterlijk, de identiteit voor muziek. En dat vergroot ons publiek.’

Voor Go Home is ‘Het zwemmertje’ ontworpen. Hij ‘zwemt’ op de supports die de printer zelf berekend heeft om een figuurtje boven de grond te kunnen laten zweven. Job: ‘Die printer denkt alleen “hoe krijg ik het geprint” en geeft de support geen vorm. En wij hebben er ook een cameraatje voor staan zodat als hij 's nachts aan het printen is, wij kunnen controleren of het wel goed gaat, en eventueel de stroom eraf kunnen halen als hij verkeerd print.’

Joris: 'En het gaat ook best vaak mis, dan ontstaat er een breiwerkje van plastic-spaghetti.'

Gravity wordt een korte plaat, 35 minuten. Maar het zal nog even duren voor hij in zijn geheel te beluisteren is.

Job: 'Bij de eerste twee platen was het nog heel belangrijk dat je cd's verkocht kreeg. Dan neem je op, druk je de cd's, bepaal je de releasedatum en ga je daarna direct op tour. Maar sinds twee jaar eindelijk heb ik het idee dat Spotify eindelijk een beetje werkt hoe het zou moeten werken.'

Door de playlists van Spotify kunnen mensen vanuit ieder liedje kennismaken met een album. En Happy Campers label Excelsior werkt samen met een bedrijf dat promotie doet op Spotify. Daarom wordt het album nu per liedje uitgebracht.

Marieke: 'Eigenlijk bouw je zo gewoon je album op.'

Job: 'Tot het er eenmaal is, dan komt het uit. De muziekwereld is gewoon heel erg veranderd, en ik vind het leuk om daarmee te spelen. En dat is een beetje eng, want dat oude dat ken je, maar ik denk dat er nog andere kansen liggen.'

Joris: 'Je bent nu minder afhankelijk van airplay op de radio, optredens en recensies. Als je op de goeie playlist staat kan heel veel vanzelf gaan.'
Job: 'Dat vind ik te gek om te zien. Mijn best beluisterde liedje, A Single Life, heb ik maar zes keer live gespeeld.'

Marieke: ‘Voor jou is dat heel bevrijdend, want jij hebt een beetje en haat-liefdeverhouding met optreden. Je wilt gewoon die muziek maken en dan roepen: “kijk hier is de muziek, leuk hè!”, maar dan denk je: “ah, nu moet ik ook nog optreden.”’

Job: ‘De mogelijkheid vind ik in elk geval heel bevrijdend. De rol van een optreden kan dan anders zijn, het gaat dan meer om de beleving. Ik ben hoofdzakelijk songschrijver en componist, de andere kant kost mij meer moeite. Daar heb ik andere mensen bij nodig om daar iets moois van te maken. En dat is misschien ook wel de reden dat ik er met Happy Camper voor koos om met twintig man op het podium te gaan staan. En Happy Camper is ook een reactie geweest op gitaarbandjes, die je overal ziet, ik wilde iets anders zijn. Een andere weg vinden.’

Liefde en makerschap

Jullie werken in synergie als driemanschap. Er wordt in interviews vaak naar gevraagd: hoe werkt dat, hoe kunnen jullie zó goed samenwerken, is er dan echt niemand de baas? Het is een beetje alsof er gevraagd wordt naar de sleutel van een perfect huwelijk. Hoe kijken jullie hier tegenaan?

Joris: ‘Job’s broer had hier een goede opmerking over: in een trio heb je altijd een meerderheid. Als je in een duo werkt ben je op een gegeven moment uitgepraat.’


Marieke: ‘Bedenk ook dat we elkaar al heel lang kennen. We zaten samen op Design Academy in Eindhoven en na school waren we ook veel samen. We studeerden hetzelfde en daarna gingen we dezelfde films kijken, dezelfde muziek luisteren. We zijn samen gevormd. En we hebben alle drie hetzelfde doel: we willen verhalen vertellen. Ook zaten we daarvoor alle drie op de verkeerde opleiding: grafisch ontwerp en product ontwerp.’

Job: ‘Ik denk ook dat we alle drie niet helemaal hetzelfde kunnen. Als je drie grafisch ontwerpers had gehad, zit je elkaar misschien een beetje in de weg. We hebben alle drie iets toe te voegen aan een project.’

Joris: ‘Het is ook een voordeel van het medium film, er zijn zoveel kleinere ideeën het grote eindwerk maken: muziek, verhaal, animatie, kleur...’

Joris: ‘Om het te relativeren: we hebben ook het geluk dat het heel goed gaat. Als er genoeg geld is, en er zijn genoeg complimenten om te verdelen over iedereen, is het sneller gezellig.’

Marieke: ‘Tegen een deadline aan, is het wel minder gezellig.’

Mail

Simone Peek is Hard//hoofd redactielid. // simone@hardhoofd.com

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
Lees meer
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bestellen