Een eigengereide pianist/componist: even divers als grillig en even speels als uitdagend." /> Een eigengereide pianist/componist: even divers als grillig en even speels als uitdagend." />
Asset 14

Oscar Jan Hoogland

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden. In 'hard//hoofd kiest' wordt door de muziek- en beeldredactie twee keer per maand een relatief onbekende muzikant, band of beeldend kunstenaar uitgelicht. Het is een keuze uit het werk van iemand die volgens hard//hoofd het waard is om te volgen. Deze keer selecteerde de audioredactie pianist/componist Oscar Jan Hoogland: even divers als grillig en even speels als uitdagend.

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/Worst-Kaas-Scenario.mp3]Trio Hoogland | Austbø | Baggiani - Worst Kaas Scenario (live in het Bimhuis)

Toelichting: Rampetampetam Tsjing Boem Jazz: Jazz is een geweldig spel. Harald Marcos en ik hebben het alle drie op school geleerd. Hier spelen we het aan de hand van een stukje van mij (120% plagiaat. Alles erop en eraan; solo's en een klassieke indeling van de instrumenten: tsstsstetsss op de drums pompompompom op de bas (cello) en pingeldepingel pianosolo).

Oscar Jan Hoogland, Amsterdam 1983, is als pianist en componist actief in de wereld van geïmproviseerde muziek en dans. Hij werkt zowel in eenmalige samenwerkingsverbanden, als in een aantal vaste bands en groepen, zoals de groepen EKE en The Ambush Party, die zich richten op 'vrije improvisatie spontane', waarin de verschillende muzikanten ieder voor zich een steentje bijdragen aan composities die spontaan tijdens het spelen ontstaan. Maar ook speelt hij in De Bakfietsband: een groep straatmuzikanten in een bakfiets en is hij lid van The Royal Improvisers Orchestra. Naast zijn werk in geïmproviseerde muziek, is Oscar Jan actief als componist voor theater- en dansmuziek en schrijft hij muziek voor zijn eigen groepen, andere ensembles en muzikanten. Hard//hoofd legde hem een aantal vragen voor.

Wat is je werkwijze? Dat verschilt nogal. Ik speel veel geïmproviseerde muziek: zonder afspraken beginnen aan het concert. Dat kan inadhoc ensembles zijn, maar ik heb ook vaste groepen als EKE en The Ambushparty, waarbij we inmiddels heel goed op elkaar ingespeeld zijn. Daarnaast componeer ik ook. Soms mondt dat uit in een mengvorm, zoals in m'n jazztrio. Het liefst werk ik met andere mensen samen als een bandje. Daar kan dan uiteindelijk van alles uitkomen: klassieke muziek, impro of pop. Globaler gezien denk ik dat mijn werkwijze vaak als volgt verloopt:

1: Hé wat is dat nou dat is interessant daar snap ik geen hout van wat gebeurt daar nou.
2: Juist ja oh dus die kan me daar wat meer over vertellen. Ah, wow te gek. Nou als dat zo is dan ga ik dat maar eens even goed oefenen.
3: Ja nou kan ik het ook, maar dat is een beetje saai want dat deden zij al. Eens even kijken wat we daar nog aan toe zouden kunnen voegen.
4: Kijk papa en mama wat ik nou gemaakt heb: een.....! Raar he?

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/EKE_BIM_2_mix3-kleine-mp3.mp3]EKE - live op het dOeK festival in het Bimhuis (Yedo Gibson - tenor sax, Oscar Jan Hoogland - electrisch clavihord, Gerri Jaeger drums, )

Toelichting: Geïmproviseerd stuk. Muziek gemaakt van geluid en interactie. We kwamen hier uit op een mooie 'stop and go'-structuur. Het clavichord is zowel gevaarlijk hard als humoristisch uitversterkt, met de vele "elastieke" noten. Een clavichord is een toetsinstrument waarop je de tonen kan buigen door de toetsen dieper in te drukken. In dit stuk zit ook een prachtige stilte die Yedo geweldig dapper doorbreekt met een brutale inzet.

Wat zijn muziek en musiceren (idealiter) voor jou? Kunst maken met geluid en plezier beleven aan kunst maken met geluid.

Hoe verhouden je verschillende groepen en projecten zich tot elkaar? Daar ben ik op het moment totaal niet uit. Ik maak pop, modern-klassiek, muziek voor voorstellingen, dansimprovisatie, beeldende kunst geluidsinstallaties, hip-hop in een bakfiets, jazz, impropunk. Ik weet dat ik het doe en dat het net niet in m'n agenda past. De basishouding over de gehele linie is er wel één van kunst maken die je zelf aan de orde vindt. Dit is de beste vraag, want ik weet het antwoord echt nog niet. Potverdikkie.

Wat moet de muziek in jouw ogen met de luisteraar doen? Niets. De visie dat muziek en kunst in het algemeen iets moet uitdrukken of expressiviteit van de kunstenaar moet overbrengen op de luisteraar lijkt nog vaak verplichte kost. Films hoeven niet begrijpelijk te zijn. Muziek hoeft je niet te beroeren. Het moet wel heel goede muziek zijn. Dat kan betekenen dat het iets met je doet. Het kan ook betekenen dat het uiterst goed werkt in een Japanse WC om je poep- en kreungeluiden te maskeren. Of het kan betekenen dat de geluiden rijk en complex zijn, als een schilderij van Jackson Pollock. Of dat de oorzakelijkheid binnen de muziek fascinerend is als een flitsend opgezette voetbalaanval.

En de luisteraar met de muziek? Voor mijn muziek moet je actief zijn. Het is geen warm bad waar je je lekker in kan dompelen. Je bent medeplichtig.

[Audio: http://www.hardhoofd.com/wp-content/uploads/2010/05/the-ambushparty-zwartrijder.mp3]The Ambush Party - Zwartrijder (Natalio Sued - tenor sax, Oscar Jan Hoogland - piano, Harald Austbø - cello, Marcos Baggiani - drums.)

Toelichting: Instant compositie. Een volledig geïmproviseerd stuk muziek. Geen noot van te voren opgeschreven, niets afgesproken. Speels en avontuurlijk.

myspace:
www.myspace.com/oscarjanhooglandwww.myspace.com/ekemusic
www.myspace.com/debakfietsbandwww.myspace.com/ambushtheparty

websites:
oscarjanhoogland.wordpress.comwww.doek.org

Nog meer horen? er staat een mooi concert op de vpro website:
http://vprojazzlive.radio6.nl/2010/03/10/carte-blanche-voor-oscar-jan-hoogland/

Mail

Audioredactie

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer