Asset 14

Skyfall

Sam Mendes, Daniel Craig, Javier Bardem, Heineken, Judy Dench: is niet alles al gezegd over de nieuwe Bond? Nee, zo blijkt. Drie redacteuren gingen naar de bioscoop, zagen een prachtig gefilmde overgangsreclamebondfilm en praatten nog even na: "Ga lekker solliciteren bij de geheime dienst van de modepolitie als je dat soort dingen belangrijk vindt."

Stephane: Ik had het gevoel dat ik naar heel veel reclames zat te kijken. Jullie niet?

Rob: Hoe bedoel je?

Stephane: Product placement voor onder andere Heineken, Vaio, Volkswagen. In de achtervolgingsscène in het begin (die overigens fantastisch was) werd Volkswagen zelfs bij naam genoemd. Ik vraag me af waarom we geen geld toe krijgen voor het kijken naar zoveel reclame.

Meredith: Ja nu je het zegt. Misschien behoor ik tot de ideale doelgroep voor dat soort commerciële sluiproutes, maar ze vallen me nooit op. Wel heb ik nu zin in bier.

Rob: Ik had het ook niet door. Maar dat kwam bij die achtervolgingsscène in het begin vast doordat die inderdaad te gek was! Ik had van tevoren gelezen dat men laaiend enthousiast was over deze Bond. Dus toen het zo sterk begon, was ik helemaal blij.

Meredith: Het moet gezegd worden: Mendes en Craig zijn een hele goede combinatie.

Stephane: Ben ik het niet mee eens. Craig is helemaal geen Bond. Hij heeft niet de humor en de charme die James Bond zou moeten hebben. En je hoort iedereen Sam Mendes helemaal de hemel in prijzen en zeggen dat dit bijna een arthouse film is, maar het is en blijft gewoon een oppervlakkige actiefilm. Daar is niks mis mee, maar meer dan dat is het niet.

Rob: Nee, al dat gepraat over mogelijke Oscars vond ik na afloop ook schromelijk overdreven.

Stephane: De cameraman moet een Oscar! Roger Deakins. De film zag er fantastisch uit.

Meredith: Supervet, die scène met de reflecties van die reclame in dat glazen huis. Heul Mooi.

Rob: Ik vond Javier Bardem een leuke bad guy trouwens. Is daar ook een oscar voor? Beste Bad Guy?

Meredith: Volgens mij niet. Maar Stephane, wie is jouw favoriete Bond dan?

Stephane: Niemand deed het beter dan Sean Connery, natuurlijk.

Meredith: Je verlangt terug naar betere tijden.

Rob: Stephane is duidelijk conservatief. Vinden jullie niet ook dat Bond aan vernieuwing toe was? Dat de klassieke formule simpelweg niet meer herhaald kon worden, omdat mensen daar te cynisch voor zijn geworden? Want dat heb ik altijd begrepen uit de verhalen over die nieuwe Craig-Bonds (klinkt alsof een drugskartel aandelen uitgeeft maargoed). Dat het duisterder moest.

Meredith: Craigs Bond is inderdaad rauwer, meer een Jason Bourne. Ik vind het een verademing na de kitschy Brosnan-Bond. Maar het was ook ergens een metafilm. Ze maakten de worsteling met dat verouderde cliché expliciet. Is een James Bond nog wel relevant in een moderne wereld, met the Internetz enzo.

Stephane: Het is mooi dat Bond steeds vernieuwt en met z’n tijd meegaat, maar daardoor ga je je ook afvragen of we nu dan niet een preutsere tijd leven. Volgens mij heeft Craig veel minder seks dan een Bond zou moeten hebben. Ik hoorde iemand bij het verlaten van de bioscoopzaal ook teleurgesteld verzuchten dat hij geen tieten had gezien.

Rob: Hahaha. Tieten en depressie gaan niet samen. Rot op met die tieten! Ik heb echte problemen aan mijn hoofd!

Meredith: Hoewel hij er nog steeds geen moeite heeft om ongevraagd bij vreemde vrouwen in de douche te stappen.

Rob: Ja maar echt van harte lijkt het niet meer te gaan. Daar heeft Stephane wel een punt. Ikzelf vond het een verrassende film omdat hij zich niet aan de standaard Bond-formule hield, maar het leek tegelijkertijd ook een soort overgangsfilm. Iets wat Casino Royale eigenlijk ook was. Wel een beetje veel: twee overgangsfilms met een matige film er tussen in.

Stephane: Wat bedoel je precies met overgangsfilms?

Rob: Nou, Casino Royale ging over James Bond voordat hij 007 werd. Hij kreeg die benaming pas officieel aan het einde van de film. Zo van: Ok, nu kunnen we echt beginnen. En deze film gaat over of James Bond überhaupt nog wel relevant is met aan het einde de conclusie dat dat wel zo is, zodat ze weer ‘echt’ kunnen gaan beginnen. Dan denk ik... ja... BEGIN GEWOON!

Meredith: Het was eigenlijk helemaal geen Bond-film, M had dit keer de hoofdrol!

Rob: Precies. Het was geen Bond-film. Maar misschien was dat ook de bedoeling. Grote vraag is dan natuurlijk: maakt het dan nog wat uit of je naar James Bond of Jason Bourne (of Aaron Cross uit de nieuwste Bourne-film) zit te kijken?

Stephane: Deze film had meer overeenkomsten met de laatste Batman (die net zo overschat werd). Wordt het dan niet allemaal een beetje een eenheidsworst? Bond, Bourne, Batman?

Rob: Precies en ze hebben het allemaal ontzettend moeilijk en weinig tot geen seks.

Stephane: Zou dat met elkaar te maken hebben?

Rob: Zeer zeker, maar zoals Shame onlangs heeft bewezen, leidt teveel seks ook tot depressie.

Meredith: Goed, Bourndman is te depressief en te moeilijk voor seks. Ik vond het wel verfrissend, dat gebrek aan 'tobelookedatness'. Normaal gesproken zijn vrouwen alleen roadkill in de narratieve vooruitgang. Judi Dench was geniaal. Misschien was ze het eerste vrouwelijke personage in een Bond-film dat een echte held was. Ze was menselijk, ze faalde, ze was rationeel en emotioneel sterk. Ze oversteeg de karikatuur, ik vond haar veel interessanter dan Bond. Interessanter nog dan de Bad Guy.

Rob: Ik weet eigenlijk niet of ik perse zoveel wil weten over M. Voor mij staat zij gewoon voor ‘de baas van Bond’. Of dat nou M is of de koningin kan me eigenlijk niet schelen. Het gaat er om hoe James Bond het probleem uiteindelijk oplost, niet hoe het met M gaat.

Meredith: Agree to disagree. Wat een fijn martinimomentje zat er trouwens in... En een astonmartinmomentje. En die nieuwe Q, die, wanneer James Bond klaagt over zijn gadget-arsenaal sarcastisch opmerkt: "What did you expect, an exploding pen?". Er zaten zoveel verwijzingen in naar de klassieke Bondformule, het was echt Postmodernbond. Het zal wel onze generatie zijn, die vraagt om een overgangsfilm. We zijn pre-iets, post-iets. Alles is al gezegd, dus we kunnen alleen maar verwijzingen maken, jadajadajada. En toch komt iedereen naar de bioscoop voor een Bond die de wereld redt met een exploderende pen en daarna zijn smoking gladstrijkt.

Rob: Over kleding gesproken: In de epiloog staat Bond op een dak, uitkijkend over Londen, met een stijlvol sjaaltje om. Dat vond ik eigenlijk te ver gaan. 007 draagt geen sjaaltjes!

Stephane: Volgens mij zegt het feit dat zoiets jou opvalt meer over jou dan over 007, Rob.

Meredith: Ja Rob, ga lekker solliciteren bij de geheime dienst van de modepolitie als je dat soort dingen belangrijk vindt.

Rob: ...

Mail

Redactie

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer