nieuwsbrief
Asset 14

O god, een sensibel type

Ik had een tijdje iets met een jongen die mij te positief vond. Hij zei: ‘Hoe kun je nou niet boos zijn?!’ Ik vroeg hem – we zaten ergens een biertje te drinken, ik denk dat het de tweede of derde date was – op wat voor boosheid hij precies doelde. Woede is er in vele soorten en maten, het is altijd belangrijk om goed te definiëren welk type je wilt hanteren.
De jongen zei: ‘Nou, gewoon, kwaadheid, schoppen! Ben jij niet compleet ontregeld als je de krant leest? Zou je dan niet à la minute minstens tien dure porseleinen serviezen zo klabam van een zeventiende verdieping willen duwen? Gewoon omdat het niet kán wat er allemaal in de wereld gebeurt?!’

Mail

Hij hijgde een beetje en er zat wat speeksel op zijn lip. Ik vond het waanzinnig sexy maar wist me gelukkig op tijd te herpakken. ‘Kijk,’ zei ik, ‘natuurlijk ben ik ontregeld. En geschrokken, elke dag, en als ik het echt allemaal binnen laat komen kan ik zo een nacht huilen. Maar dat is het dus: dan word ik verdrietig. Dan denk ik: al die boze en oneerlijke en egoïstische mensen. En dan denk ik: ik moet blijer zijn, en liever, en vriendelijker. En dan probeer ik blijer en liever en vriendelijker te zijn.’

Ik zag hem denken: o god. Zo’n sensibel type dat geen enkele strijdkreet geroepen krijgt omdat ze binnen de kortste keren ligt te wenen, want het komt allemaal te erg binnen.
Hij zei: ‘Je leek me anders een mondige vrouw.’
Ik zei: ‘Ik kan ook best ruzie maken.’
Hij zei: ‘Maar je zegt net dat je geen woede kent.’
Ik zei: ‘Ho ho, jongeman. Laat ik hier de Romeinse schrijver en filosoof Seneca citeren: “Wie niet boos kán worden is een dwaas, wie het niet wil is wijs.”’

Ik moet aan deze date denken wanneer ik deelneem aan een workshop die Van weerstand naar verbinding heet. Ik geef les aan pubers en dan krijg je vrij regelmatig met weerstand te maken, daarom zitten mijn collega’s en ik met onze opschrijfboekjes in de aanslag op het puntje van onze stoelen. De workshopleider – een innemende man die zowel vriendelijkheid als duidelijkheid uitstraalt (van het type ‘met mij valt niet te sollen’) – leert ons over de verschillende manieren van omgaan met conflict. Hij zegt: ‘Je hebt het kameleontype. Die is het constant met iedereen eens. Noteer het als je jezelf onder die categorie schaart.’
Ik twijfel.
Hij zegt: ‘Dan heb je het duiftype. Die stelt zich voortdurend als de zwakste op. Noteer het als je jezelf onder die categorie schaart.’
Ik twijfel.
‘Het stekeldiertype heeft een kwade en agressieve houding. Het mosseltype pantsert zich met zakelijkheid en nuchterheid. Het haastype ontwijkt de problemen. Waar het fazanttype de focus op anderen richt om zelf niet op te vallen, trekt het aaptype juist aandacht met grote verhalen en kabaal, en overschreeuwt daarmee de eigenlijke kwesties. Het mereltype wil almaar bemiddelen. En ten slotte het struisvogeltype, die zich het liefst uit de werkelijkheid terugtrekt. Noteer onder welk type je valt, mensen. Dan volgt zo dadelijk een oefening.’

Ik noteer merel-haas in mijn opschrijfboekje en kom tijdens de oefening tegenover een stekelvarken-aap terecht. We krijgen een conflictcasus en moeten daarover in discussie. De stekelvarken-aap steekt meteen van wal, en als ik mijn zegje heb gedaan zegt hij: ‘Gatver, wat ben jij positief.’

‘Als je niet boos bent op de wereld, ben je een naïeveling,’ zei mijn date in het café. Ik herinner me dat hij me begon te irriteren.
‘Als je boosheid ziet als criterium om wanorde en onrechtvaardigheid in de wereld te bestrijden ben je niet erg inventief,’ zei ik.
We keken elkaar een paar seconden strak en stil aan. Toen stond hij op. En of dat was om zijn jas aan te doen en te vertrekken, of om nog een biertje te halen, dat weten alleen hij en ik.

Iduna Paalman (1991) is Hard//hoofdcolumnist. Haar poëzie en korte verhalen verschenen o.a. in De Gids, Revisor, Het Liegend Konijn en NRC Handelsblad. Ook schrijft ze voor het toneel en werkt ze als docent. In 2016 won ze de Grote Lowlands Schrijfwedstrijd. Bij uitgeverij Querido werkt ze aan haar poëziedebuut. // iduna@hardhoofd.com

Tsjisse Talsma gaat het liefst met zijn schetsboek de wereld rond.

Lees verder Lees verder

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

Alles vijf sterren: Lava, zonlicht en Dracula

Lava, zonlicht en Dracula

Deze week sterren voor twee klassieke films en een zonnige wekker. Lees meer