Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de beste film van het afgelopen jaar. Ja nee echt! LEES MEER" /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: de beste film van het afgelopen jaar. Ja nee echt! LEES MEER" />
Asset 14

Let The Right One In

Soms krijg je van alle kanten filmtips op je af gevuurd in de trant van ‘dit móet je zien’, ‘dit is DE film van het jaar’ en ‘wie dit niet ziet, is gek’. Meestal laat ik het desbetreffende project dan even aan mijn neus voorbijgaan. Hoe kun je nog onbevangen naar een film kijken als de hele wereld al heeft verklaard dat ‘ie ‘fantaaaaaaaaaaaastisch’ is? Ik heb dan altijd al bij voorbaat zin om te zeggen dat ik het een stomme film vind. Gewoon stom.

Toch ga ik nu ook een film aanprijzen. Deze is ook over de gehele wereld bejubeld (de film won 56 prijzen), maar blijft ongrijpbaar.

Dit is er nou dus één die je móet zien om te begrijpen waarom het DE film van het jaar is en zo niet dan ben je gek. En nu denk je: die laat ik dus even aan mijn neus voorbijgaan, maar doe dat nou niet.

In het kader van het nieuwe jaar moet je immers eens wat nieuws proberen.

Het wonderlijke aan deze film is dat het onderwerp zo absurd is, dat menigeen al meteen denkt: dit is niet aan mij besteed. Maar achter die afschrikwekkende façade gaat een verhaal schuil waarin een ieder wel iets herkent, een verhaal over vriendschap, haat, vergelding, overleving en bovenal liefde.

Het gaat hier om ‘LET THE RIGHT ONE IN’ (Låt den rätte komma in), gebaseerd op een boek van John Ajvide Lindqvist. Ik zal er niet omheen draaien: het betreft hier een Zweedse horrorfilm.

In ‘Let the right one in’ maken we kennis met de 12-jarige Oskar die dagelijks gepest wordt. Hij sluit vriendschap met zijn nieuwe buurmeisje, de eveneens 12-jarige Eli.

Alleen is Eli al 200 jaar lang 12 jaar oud en leeft zij van andermans bloed. Eli is een klein vampiermeisje.

Er wordt vriendschap gesloten tussen zielige Oskar en mysterieuze Eli. Zij moedigt Oskar aan voor zichzelf op te komen en geeft hem stukje bij beetje zijn zelfvertrouwen terug. De vriendschap gaat over in een ontluikende kalverliefde en juist dan gebeurt het onvermijdelijke: Oskar ontdekt Eli’s ware aard.

Dan staat hij voor een belangrijke keuze: is de liefde sterk genoeg om dit gruwelijke feit te accepteren?

De film is niet weggelegd voor pussy’s: de beelden waarbij Eli de nek van iemand uitzuigt om te overleven, zijn niet bepaald smakelijk. En toch is ook dit ontroerend: je ziet de doodsstrijd van een kind dat is opgezadeld met een onmenselijk lot.

Wie had ooit kunnen bedenken dat ik zou zitten snikken om het lot van een vampierkind?

Gaat dat zien, gaat dat zien. Al is het maar om de mooie plaatjes van het donkere Zweedse winterlandschap.

Mail

Randy

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer