Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: Jaren tachtig liedjes in een nieuwe highschool musicalserie van FOX. LEES MEER" /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Ze raden je aan om iets te eten, te lezen, te voelen, te luisteren, te betasten of te zien. Volg ze op en word weer gelukkig, zoals vroeger. Vandaag: Jaren tachtig liedjes in een nieuwe highschool musicalserie van FOX. LEES MEER" />
nieuwsbrief
Asset 14

Glee

Mail

Het is niet moeilijk mensen te overtuigen om een keer naar The Sopranos of Mad Men te kijken. Bekroonde series uit de Verenigde Staten verkopen meestal goed in Nederland. Dat zal veel lastiger zijn met Glee, een highschool musicalserie van FOX die vol zit met Sky Radio liedjes, stereotype personages en brave verhaallijnen. Maar juist daarom moet je het proberen. Daal af uit je salonfähige ivoren toren van keurige HBO series. Dit jaar gebeurt het op FOX.

Een middelbare school in de VS kan niet zonder cheerleaders. In Glee (naar 'glee club', oftewel, zangkoor) worden de cheerleaders begeleid door Sue Silvester, een ijzervretende docente die voortdurend rondloopt in haar trainingspak en belachelijke oneliners uitbraakt. In het begin volstond ze nog door af en toe onder vier ogen haar visie uit te leggen: "I empower my Cheerios to live in a state of constant fear by creating an environment of irrational random terror." Later krijgt ze ook op de lokale televisie haar eigen lifestyle programma: "You're about to enter the Sue Silvester express. Destination? HORROR." Sue Silvester is de grote vijand van Glee, want er is maar een beperkt budget voor extra-curriculaire activiteiten en elke cent voor de Glee club is een cent minder voor haar cheerleaders.

In de aflevering The Rhodes Not Taken komt een voormalig populairste-meisje-van-de-klas, nu natuurlijk totaal vergane glorie, terug voor een gastoptreden in de Glee club. April Rhodes wordt in die aflevering gespeeld door Kristin Chenoweth, voor mij herkenbaar als de Deputy Press Secretary Annabeth Schott uit de West Wing, maar voor Amerikanen vooral bekend als broadway actrice. Ze is 1,50 meter en heeft een stem als Betty Boop, maar ze is bovendien een hooggeschoolde sopraan met een bereik van vier octaven. Dat leidt in Glee tot een vocaal gevecht tussen Chenoweth en de hoofdrolspeelster uit de serie en een geweldig optreden tussen de dansende cowboys.

William McKinley Highschool in Ohio is een middelbare school uit de oertijd. De cheerleaders staan bovenaan de ladder, samen met de quarterbacks uit het American Footballteam. Onderaan de ladder staan de homo's, de dikzakken en de gehandicapten. De ladder wordt elke aflevering gedefinieerd doordat de sukkels een beker limonade in hun gezicht krijgen. Er wordt een wereld neergezet die cliché en conservatief is. In elke uitzending zit bovendien een boodschap waar zelfs Danny Tanner uit Fullhouse braakneigingen van zou krijgen. Het geheel wordt doorgaans kracht bijgezet doordat de club een keer of drie per uitzending in zingen uitbarst. Maar de vreselijkheid is ook de kracht van de serie, want het wordt vergezeld met politiek verschrikkelijk incorrecte grappen over bijvoorbeeld gehandicapten en Schindler's List. De kracht zit in de vreemde combinatie: Behalve lachwekkend moralistisch is de serie ook sarcastisch en provocatief. In de ene scène wordt hard werken en samenwerking geprezen, om in de volgende scène een oud vrouwtje genadeloos van de trap te laten vallen.

Elk jaar worden in de Verenigde Staten in het voorjaar een aantal pilots uitgezonden om te kijken hoe het publiek reageert. De pilot van Glee was geen toevalstreffer: de serie zit echt vol met stereotypen, onoriginele verhaallijnen en vette playbackshows, maar tegelijk zitten er ook hysterische grappen in, jaren tachtig liedjes, Kristin Chenoweth, Sue Silvester en vallen er omaatjes van trappen. FOX zag het en bestelde gelijk 22 afleveringen. Kijken naar Glee is charmant en vies, fout en goed, smaakloos en hip.

Tim

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

Alles vijf sterren: Lava, zonlicht en Dracula

Lava, zonlicht en Dracula

Deze week sterren voor twee klassieke films en een zonnige wekker. Lees meer