De manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus" /> De manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus" />
Asset 14

Fleur van Dodewaard

Hard//hoofd selecteert zorgvuldig uit een oerwoud aan mogelijkheden. In 'hard//hoofd kiest' wordt door de beeldredactie een relatief onbekende beeldend kunstenaar uitgelicht, wiens werk het volgens hard//hoofd de moeite waard is om te volgen. Deze keer de kersverse fotograaf Fleur van Dodewaard.

The Kelly Pages, #1 en #5, 2010, serie van 8 foto’s, 27 x 38 cm

Nude Studies, #5, 2010, serie van 5 foto’s, 47 x 70 cm

Documentatie Sun Set Series, #212, #333, #106, 2011, serie van 13 foto’s, 37.5 x 50 cm

Documentatie Sun Set Series in Artpocalypse Collective, Tweede Laurierdwarsstraat 64, Amsterdam (nu te zien)

Wat zien we?
1. Voor deze serie heb ik het grote boek der Ellsworth Kelly-schilderijen (Amerikaans minimalistisch schilder - wiki) gefotografeerd. Het gaat simpelweg om het bekijken van dit boek, om de manier waarop die schilderijen tot je komen in een catalogus. In het kijken ligt het werk besloten, het gaat om dat éne fotografische moment waarop de bladzijde omgeslagen wordt en er een nieuw beeld gevormd wordt. Met het karakter van Kelly’s Shaped Canvases in gedachten, speelt het werk met het idee van twee- en drie-dimensionaliteit, de afbeelding als object, en nemen de ‘gevormde’ schildersdoeken opnieuw een andere vorm aan.

Elsworth Kelly, Three Panels: Red, Dark Blue, Dark Green (1986)

2. Nude Studies heeft als onderwerp: het schildersmodel. Het refereert aan het eeuwenlang afgebeelde naaktmodel in de schilderkunst. Het kijken en bekeken worden, de relatie tussen het model en de kunstenaar, de ideale vorm van het lichaam en de herinnering aan de kleur van huid, komen samen in een balancerende roze plank. Het object, de sculptuur, het model (maquette), of het monochroom schilderij op de foto, speelt zowel de rol van het naaktmodel zelf als van de afbeelding ervan. De foto’s zijn direct geïnspireerd op foto’s van het model in het schildersatelier van het begin van de negentiende eeuw in de Academie Royale des Beaux Arts in Parijs.

3. Voor de Sun Set Series heb ik me gewaagd aan het meest clichématige onderwerp binnen de fotografie. Met behulp van een spiegel, een on-fotografeerbaar object omdat het altijd iets anders toont dan het ding zelf, construeer en herdenk ik het eeuwige moment van romantiek binnen de amateurfotografie: de ondergaande zon. Ik knipoog hiermee naar het idee van originaliteit maar leg ook de nadruk op de fotografie als ‘imaginair’ medium. Waarbij het dient als instrument om een nieuwe werkelijkheid vast te leggen.

Wat kun je me vertellen over je werkwijze?
Door het oog van de lens en met de geschiedenis van de beeldende kunst in mijn achterhoofd ga ik met mijn werk in op thema’s als originaliteit en auteurschap. Het onderzoek naar de fotografie en het vinden van nieuwe manieren om dit medium in te zetten zijn hierbij van groot belang.

Mijn foto’s tonen set-ups of stillevens die refereren naar kunstwerken en de wijze waarop wij ze bekijken en onthouden. Onder de studiolamp en ontheemd van hun originele context krijgen deze beelden een nieuwe betekenis. Bij het maken van een foto zet ik maar een kleine hoeveelheid aan visuele informatie in. Het liefst het minimale dat ik nodig heb om het beeld bestaansrecht te geven. De beelden hebben hierdoor vaak zowel een abstract als concreet karakter. Het gaat mij om de visuele aanzet tot het idee, waardoor er ruimte ontstaat voor interpretatie.

Wat fascineert jou?
De gedachte dat we onderdeel zijn van een groot en oneindig geheel.

Wiens werk bewonder je?
Behalve mijn interesse voor de Amerikaanse hard-edge painters zoals Ellsworth Kelly en een aantal conceptuele kunstenaars uit de jaren ’60 zoals On Kawara, Kosuth en Yves Klein, enkele voorbeelden van kunstenaars van vandaag: Ulla von Brandenburg, David Claerbout, Barbara Visser, Alon Levin, Gert-Jan Kocken, Evi Vingerling, Aurelien Froment, Francys Alys, Martin Creed, Michael Borremans.

Komende tijd is Fleur van Dodewaard te zien bij:
Artpocalypse Collective (Amsterdam) – 26 maart t/m 30 april
Art Amsterdam – te gast bij Tanya Rumpff – 11 t/m 15 mei
Cobra Museum (Amstelveen) – Bouw in Beeld Prijs – vanaf 20 juni
P//AKT (Amsterdam) – vanaf 27 augustus

Mail

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer