Eén keer per maand maakt Hardhoofd een keuze uit het werk van een talentvolle jonge beeldend kunstenaar die het waard is om te volgen. Deze keer een selectie uit het werk van Saskia Noor van Imhoff." /> Eén keer per maand maakt Hardhoofd een keuze uit het werk van een talentvolle jonge beeldend kunstenaar die het waard is om te volgen. Deze keer een selectie uit het werk van Saskia Noor van Imhoff." />
nieuwsbrief
Asset 14

Saskia Noor van Imhoff

Eén keer per maand maakt hard//hoofd een keuze uit het werk van een talentvolle jonge beeldend kunstenaar die het waard is om te volgen. Deze keer een selectie uit het werk van Saskia Noor van Imhoff. Eind december toont ze werk in Huize Frankendael.

Mail

saskia 1
#1

Riga en Basel.indd
#2

Saskia Noor van Imhoff_Naarden
#3

installatie saskia 004
#4

zwitserland
#5

#1: Eindexamenwerk Gerrit Rietveld Academie 2008
#2: Werkproces eindexamenwerk 2008
#3: Fotofestival Naarden 2009
#4: Expositie in P/////AKT Amsterdam 2009
#5: Op de grens van Zwitserland-Italië, foto uit installatie #4

www.saskianoorvanimhoff.com

Wat zien we? Een archiefkamer, een netwerk. Bij #4 is het archief alleen nog in elementaire vorm, als opstelling en rangschikking, aanwezig. Basale onderdelen als schragen, lichten en glasplaten zijn uitvergroot en zelfstandig ingezet in een zorgvuldig gearrangeerde installatie.
Het lijkt een paradoxaal principe, een archief als kunstwerk. Een archief kent normaal gesproken een heldere opzet, geordend naar onderwerp, soort, datum, hoofdzaak en bijzaak. Een archief documenteert, structureert en conserveert en biedt mogelijkheden en openingen tot onderzoek en reconstructie. Maar ik presenteer de dingen in tijdelijk verband, zonder ogenschijnlijke ordening, voorkeur of verhaallijn. Mijn werk krijgt vorm op basis van de ruimte, mijn herinnering en associaties. De plaats waar het kunstwerk wordt uitgevoerd speelt een belangrijke rol. Voor ik begin meet ik alles op en plaats de voorwerpen evenwichtig in de ruimte, hierdoor krijgt het nieuwe inhoudelijke verbanden en betekenissen. Mijn archief is een doorlopend archief dat per gelegenheid een andere vorm en samenstelling kent. Dezelfde objecten in een andere ruimte opgesteld genereren dus een andere betekenis.

Kun je wat vertellen over je werkwijze? Mijn werk koppelt een veelomvattend perspectief aan een site-specifieke methode, dit betekent dat het werk voor het grootste deel afhankelijk is van de plaats waar het kunstwerk wordt uitgevoerd, en heeft daarom een tijdelijk karakter. Als iemand me vraagt mijn archief door te zetten, kan het zijn dat ik er een maand of langer elke dag werk, dan leef ik er bijna. Informatie en elementen uit de directe omgeving leg ik dan in verband met het bestaand archiefmateriaal, dit resulteert in archieven die per gelegenheid een andere vorm en samenstelling aannemen. Dit principe van het archief is ontstaan uit de behoefte om recht te doen aan een niet-hiërarchische blik op de wereld, en het gelijktijdig tonen van zaken die in de tijd of in hun aard geen ander verband kennen dan het verband dat op basis van herinnering, associatie en locatie gelegd kan worden.
Ik onderzoek de relatie tussen eerder werk, driedimensionaal toegepaste, fotografische principes als momentopname, herinnering, kadrering en belichting. Ik verzamel dia's, foto's, negatieven, schetsen, lichtbakken, lampen, kasten, stoelen, glas, ijzer, gips, sculpturen, videobeelden etc.
De verzameling kan van de oorspronkelijke situatie zijn, gevonden, nieuw en/of hergebruikt materiaal. Er komen altijd objecten bij en ze verdwijnen soms ook weer, af is het nooit...

Wat fascineert jou? De oneindigheid van een archief, de oneindigheid van dingen, de eindeloosheid. De manier waarop we de wereld interpreteren.
De waarheid bestaat niet, maar tegelijkertijd ook wel. Kees Hoed is een man die al jaren zijn huis verbouwd naar de verhoudingen van de gulden snede. Ik vind het een interessant gegeven dat het project nooit af zal zijn zonder dat hij daar echt bewust van is.

Wiens werk bewonder je? Op dit moment is dat Kees Hoed, Mark Manders en ik denk ook Joost Conijn, hij maakte een houten auto en een vliegtuig. Ik zou er zelf nooit het geduld voor hebben.

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

Alles vijf sterren: Lava, zonlicht en Dracula

Lava, zonlicht en Dracula

Deze week sterren voor twee klassieke films en een zonnige wekker. Lees meer