Asset 14

De winst van de genderswap

Hard//talk: De winst van de genderswap

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Met Ocean’s Eight brengt Hollywood de zoveelste spin-off met vrouwelijke cast uit. Critici zijn teleurgesteld in het feministische gehalte van de film, maar juist het uitblijven daarvan maakt Ocean’s Eight zo vernieuwend, stelt Julius Koetsier.

Misdaadfilms met vooral vrouwen zijn nog altijd een curiositeit. Neem Ocean’s Eight, de spin-off van Steven Soderberghs Ocean’s-trilogie, met ditmaal een heistteam bestaande uit vrouwen in plaats van mannen. Er verschijnen tegenwoordig meer van dit soort ‘vrouwelijke versies’ van bekende films. Als Hollywood toch blijft recyclen, waarom dan niet met deze variatie?

Filmcolumnist Coen van Zwol (NRC, 19 juni) dacht dat het genderswap-concept wel zou verdwijnen na het ‘fiasco’ van Ghostbusters (2016). Hij is er blijkbaar van overtuigd dat de vrouwelijke cast de voornaamste reden was voor de teleurstellende opbrengst van die film. Maar met 229 miljoen dollar aan verkochte bioscoopkaartjes was Ghostbusters in Amerika de meest succesvolle komedie van 2016. Dat de film verlies maakte, komt vooral door het exorbitante marketingbudget – maar als vrouwen traditioneel mannelijke rollen spelen, verdwijnen alle andere factoren uit het zicht. Dan staat de blik op scherp: kunnen ze wel wat mannen kunnen, maar ook: zijn ze wel feministisch genoeg?

Van een film vol vrouwen verwachten we blijkbaar een feministisch statement.

Dat geldt ook voor Ocean’s Eight: iedere bespreking van de film gaat in elk geval deels over vrouwelijkheid. Dat is logisch, want de heistfilm is traditioneel een mannengenre. Laten we niet doen of we genderblind zijn. Maar er bestaat een interessant verschil tussen de ontvangst van genrefilms met vrouwen en met mannen: bij vrouwelijke personages verwacht men een morele boodschap. Er wordt verwacht dat zo’n film ‘gelijkwaardigheid als voornaamste doel’ heeft. Voldoet de film niet aan die eis, dan is hij ‘niet zo feministisch als gehoopt’.

André van de Waardenburg schrijft in NRC (19 juni): ‘(…) met het feministische gehalte valt het tegen. De vrouwen staan weliswaar hun mannetje, maar worden ook nadrukkelijk getoond als “material girls”, die verzot zijn op glamour en luxe. Is dat winst?’ Deze lezing getuigt van een moralistischere blik op vrouwen dan op mannen. Het dieventeam in Ocean’s Eight is niet materialistischer dan de mannen in Ocean’s Eleven. Sandra Bullocks personage lijkt vooral crimineel voor de sport. Ja, de roof heeft te maken met mode en diamanten, maar de meeste van de dievegges lijken niet bijzonder in die zaken geïnteresseerd. En al waren ze dat wel: kunnen vrouwelijke personages dan nooit in de buurt komen van ‘typisch feminiene’ zaken, zonder ervan beschuldigd te worden een stereotype te bevestigen? Waarom kijken we neer op feminien escapisme (mode! glamour! gala!) terwijl de masculiene fantasieën van Ocean’s Eleven, Goodfellas en Reservoir Dogs als legitieme thema’s worden gezien?

Een film met een mannelijke cast mag pretentieloos amusement zijn. Van een film vol vrouwen verwachten we blijkbaar een feministisch statement. De ‘winst’ van Ocean’s Eight? Dat die film nauwelijks de behoefte voelt zo’n statement te maken. Ocean’s Eight zegt: vrouwen kunnen ook gewoon de hoofdrollen spelen in een luchtige misdaadfilm. Een radicale notie.

Beeld: Still uit Ocean's Eight

Mail

Julius Koetsier is Hard//hoofd-redactielid. Studeerde Filmwetenschappen aan de UvA en werkt sindsdien als filmcriticus, scenarist en regisseur. // julius@hardhoofd.com

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
Lees meer

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer