Deze Rotterdamse band is gefascineerd door 'mooie mensen en gevaarlijke dieren'." /> Deze Rotterdamse band is gefascineerd door 'mooie mensen en gevaarlijke dieren'." />
tickets
Asset 14

Halfway Station

Hard//hoofd gaat op 11 juni offline met een heus festival. Tot die tijd tellen we de dagen af en introduceren heel uitgebreid en zorgvuldig een aantal van de artiesten, aan de hand van vaste vragen. Nog een paar dagen te gaan (check hier het complete programma en koop je kaartje)! Nu: Halfway Station, ambachtelijke country en blues uit Rotterdam.

De naam 'Halfway Station' komt uit het Zuiden van Amerika (zie het interview hieronder), en dat is te horen in de muziek, die veel invloeden van de akoestische country en blues van de eerste helft van de twintigste eeuw herbergt. Gedragen door de stem van voorman Rikke Korswagen, vaak in samenzang met violiste Nadia Sardjoe en begeleid door drummer Benjamin Shaipp en zangeres/accordeonist/gitarist Elma Plaisier, brengt deze Rotterdamse formatie intieme, melancholische, maar toch ook levendige en zeer dansbare muziek. Hun optredens voelen zeer puur, zelfs ambachtelijk aan. Rikke beantwoordt onze vragen.

Huh? Half Way Station? Wat?
"Op reis door de South, de zuidelijke staten van Noord-Amerika, kom je her en der van deze Greyhound-busstations tegen. Ze staan op het middelpunt van de busreis tussen twee grote steden. Het is een terminal, waar reizigers even uitstappen om een sigaret te roken en te plassen. Waar routes elkaar kruisen. Zo'n locatie is een echte twilightzone; een plek tussen begin en einde. Toen ik aankwam bij Half Way Station, Jackson, Tennessee, en ik op het knopje van mijn camera drukte, besefte ik dat dit dé naam voor onze band moest zijn. Op de foto die ik nam zie ik het in retrospectief mezelf bijna denken. De ijle lucht, het gekrioel van mensen bij aankomst van een bus en de intensiteit van de verlaten plek bij het vertrek van de Greyhound-bus.

De naam was verder ook door niemand in gebruik, iets wat me overigens erg verbaasde. Zelfs www.halfwaystation.com was nog beschikbaar. Het was duidelijk dat deze naam op ons lag te wachten."

Op welk nummer zijn jullie het meest trots?
"Dit nummer heet 'Monsters'."

Wat gebeurt er precies in dit nummer (muzikaal en tekstueel)?
"Het is een spannend verhaal over schijt hebben aan iedereen en doen wat je wilt doen. Live spelen we dit nummer ondertussen in een hele andere vorm dan deze opname. We kunnen hem echt rock 'n rollen, en uitbundig maken. Het is zo'n nummer dat rijpt door de tijd."

Hoe werken jullie?
"Wij schrijven nummers, zingen, spelen instrumenten, doen alle administratieve shizzle, maken instrumenten, verzamelen vintage gear, ownen een vette bandbus (oude VW-transporter, zelf geïmporteerd uit Duitsland), doen zelf onze eigen techniek, maken bandposters, nemen onze eigen muziek op in onze eigen studio, zeefdrukken, snijden, rillen, vouwen onze albums zèlf. Wij houden er dus van om alles zelf te doen."

Wat fascineert jullie?
"Mooie mensen en gevaarlijke dieren."

Wie zijn jullie helden?
"Andere bands die ook alles zelf doen en zo met hun eigen muziek de hele wereld over kunnen touren om op te treden. Zelf hebben we een aantal keren in België en Frankrijk gespeeld. Dat smaakte echt naar meer. Komende zomer gaan we ons geluk onder andere in Denemarken beproeven."

Wat is dat achter jullie? Daar in de hoek?
"Oh, dat is niet van ons hoor, dat is van Kasha Nasha..."

Wat verwachten jullie van 11 juni en wat kunnen wij van jullie verwachten?
"We hopen op een tof festival met enthousiast publiek. Geef ons wat versterkers en microfoons en wij zullen muziek voor jullie máken. Met de hand. Echte muziek. Om naar te luisteren, om op te dansen!"

Halfway Station staat op 11 juni op het grote podium. Bestel hier je kaarten!

Mail

Redactie

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
Notice: Undefined index: show_large_first_post in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200122203538/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 31
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer