Mees weigert aan de iPhone-rage mee te doen." /> Mees weigert aan de iPhone-rage mee te doen." />
Asset 14

Verzetsstrijder

Ik wil geen iPhone. Tuurlijk, hij is handig, mooi, iedereen heeft er één, je kan domme spelletjes spelen, foto’s en filmpjes maken, en apps downloaden voor alles wat je maar kan bedenken. Top, Apple, supervet. Goed gespeeld. Ik kan mijn kont niet keren of ik zie iemand in mijn omgeving driftig een beeld in en uitzoomen met duim en wijsvinger, zijn e-mail checken, een foto nemen om direct te Twitteren, en ga zo maar door. Maar ik wil er nog even niet aan.

Dat de wereld is veranderd door het internet en de mobiele telefoon, lijkt me evident. Hoewel ik op mijn zestiende nog de tijd meemaakte dat we een uur naar het geluid van het inbellen moesten luisteren alvorens we voor tien cent per minuut onze hotmail konden checken, ben ik natuurlijk volop van de generatie die is opgegroeid met deze fenomenen. Zeker, ik hou er van. Ik zie de deugden van het internet in; het is een ongelofelijke bron van informatie, van muziek, van films, van alles. En telefoons, helemaal te gek. Altijd bereikbaar kunnen zijn, nergens aan gebonden, flexibel, beetje sms-en, en uitschakelen wanneer je maar wilt.

Echter, sinds de twee zijn gecombineerd in de iPhone (en in bepaalde mate de Blackberry, maar dat schijnen krengen van de bovenste plank te zijn) is het einde zoek. Je kan geen normaal gesprek meer met iemand voeren of zo’n ding komt halverwege tevoorschijn. Dan dwalen de ogen van je gesprekspartner af, worden ze wat glazig, vertraagt de reactie en wordt het stemgeluid sloom. Dan voel ik me een moeder die met haar tienjarige zoon en zijn Gameboy probeert te communiceren. HALLO, IK BEN HIER. Helaas kan je dan, in tegenstelling tot de moeder van de tienjarige, niet de telefoon afpakken. ‘Die krijg je niet meer terug tot je behoorlijk rechtop aan tafel gaat zitten, met mes en vork eet, en me aankijkt als we met elkaar praten. Zo. Hoe was het vandaag op school?’

Ik kan me geen wereld meer voorstellen zonder Google. Zelfs Wikipedia begint een wezenlijke plaats in te nemen in mijn dagelijks leven. Toch sta ik er ambivalent tegenover. Het is heerlijk, om zo veel informatie binnen handbereik te hebben. Mijn honger naar feitelijkheden wordt gestild voor het brein kan beginnen te knorren. Maar precies daar ligt het probleem. Omdat het informatie zo gemakkelijk te verkrijgen is, hoeft niemand meer daadwerkelijk moeite te doen. De hersens hoeven niet meer te worden gekraakt, omdat de vingers de vraag sneller in het Google scherm in kunnen tikken. Discussies worden afgestompt voor een stelling drie keer over en weer kan worden geslingerd. Weddenschappen kan je maar beter om de eer afsluiten, want voor je het weet heeft iemand stiekem het antwoord opgezocht. Eigenlijk weet je zelf nog steeds niet veel meer, je kan gewoon snel oplezen wat er in je scherm verschijnt. En zo verworden we in plaats van intelligente, vindingrijke, en originele wezens, tot twitterende triviantspelers.

Tot op een zekere hoogte is het mogelijk om je te verzetten tegen technologische ontwikkelingen. Zonder magnetron, televisie, afwasmachine of broodrooster is het leven nog steeds prima te pruimen. Maar zeg nu eerlijk: hoeveel mensen onder de tachtig ken jij nou nog zonder mobiele telefoon? Ik ken er één. Ik heb hem al jaren niet gesproken. Het lijkt onvermijdelijk te zijn, de dag waarop ook ik zo’n geval in mijn handtas heb zitten. Ergens lijkt het me heerlijk, dat apparaat. Het is zo slick, en zo handig. Ondanks dat dit in de sterren geschreven staat, wil ik het zo lang mogelijk uitstellen. Ik wil graag minder op internet, niet meer. Ik wil niet altijd een antwoord paraat hebben. Ik wil niet voortdurend elk moment vastleggen om vervolgens te taggen op Facebook. Ik wil niet altijd bereikbaar zijn. Ik wil niet worden geëntertaind terwijl ik op het perron op de trein wacht. Ik wil geen iPhone.

Ik wil geen iPhone.

Mail

Ava Mees List

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bestellen