Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: deze tienerserie stond eigenlijk bol van de symboliek over het leven." /> Hier verschijnt elke dag een tip van een Hardhoofd-redactielid. Vandaag: deze tienerserie stond eigenlijk bol van de symboliek over het leven." />
Asset 14

Buffy The Vampire Slayer

Zoals veel mensen uit mijn omgeving heb ik het allang opgegeven om tv-series te volgen. Ik kan meestal niet onthouden wanneer iets komt, en daarnaast heb ik te weinig verantwoordelijkheidsgevoel om een avond in de week verplicht klaar te zitten op de bank. Toen een tijdje geleden een alarmsysteem werd aangelegd in mijn huis en de televisie het vervolgens niet meer bleek te doen, was dat geen merkbaar gemis. Soms verkeer ik enigszins in onwetendheid over bepaalde nieuwsfeiten – iedereen was al dagen bezig met De Aswolk toen ik er eindelijk iets over doorkreeg via Facebook.

De belangrijkste reden voor het feit dat ik mijn televisie inmiddels gebruik als bijzettafel, is natuurlijk dat alles wat je wil zien zomaar te downloaden of te streamen is. Mijn laptop en ik zijn zo ongeveer met elkaar vergroeid geraakt in de afgelopen maanden, want de drang om even weg te zinken in een slechte comedy of dramaserie is geenszins verminderd. Er is een wereld voor me opengegaan. Natuurlijk ben ik ook gevallen voor Mad Men, maar ik merk dat ik vooral in een soort regressie zit als het om televisieseries gaat. Het begon met Absolutely Fabulous, toen volgde de Amerikaanse cultserie Freaks & Geeks en op een dag bevond zich plotseling het eerste seizoen van Buffy The Vampire Slayer op mijn harde schijf. En nu ben ik verslaafd.

Buffy werd uitgezonden van 1997 tot 2003 en begon als een Amerikaanse highschool-serie in de traditie van My So-Called Life; geen zongebruinde Beverly Hills-tieners, maar sombere buitenbeentjes en sarcastische dialogen. De serie behandelt in zekere zin dezelfde bildungs-problematiek, met als verschil dat hoofdpersoon Buffy Summers (Sarah Michelle Gellar) een dubbelleven leidt als een soort superheld die ’s nachts op vampiers jaagt en regelmatig de Apocalyps moet zien te voorkomen. Buffy ziet eruit als de typische cheerleader: blond en schattig, precies het soort meisje dat als eerste wordt vermoord in de gemiddelde horrorfilm. Maar ze kan keihard vechten en is nooit te beroerd om het neersteken van een vampier vergezeld te laten gaan van een prettige oneliner: “So, what are we playing? We’re pretty much in a talk or bleed situation. Your call.”

De occulte fenomenen in Buffy (vampiers, demonen, hekserij, etc.) fungeren in feite als metaforen voor de “gewone” problemen waar alle jongeren doorheen gaan in de puberteit. Uit een academisch boek over subtekstualiteit in Buffy: “In the world of Buffy the problems that teenagers face become literal monsters.” Een moeder dwingt haar dochter tot zwarte magie wanneer ze niet goed presteert als cheerleader, een meisje denkt dat ze een demon is wanneer ze lesbische gevoelens heeft. Buffy wordt verliefd op de “goede” vampier Angel, maar nadat ze met hem naar bed is geweest verliest hij zijn ziel en verandert in een monster. Sarah Michelle Gellar: “That’s the ultimate metaphor. You sleep with a guy and he turns bad on you.”

Toen ik zelf als vijftienjarige naar Buffy keek had ik natuurlijk helemaal geen oog voor al die referenties en metaforen. Maar nu, twaalf jaar later, zie ik ze opeens wél. De jaren negentig-outfits zijn alleen wat confronterend, omdat ik er zelf ook zo bijliep. maar het doet niet af aan de kwaliteit van Buffy, de eerste feministische heldin in een griezelverhaal.

Mail

Sanne Rispens

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer