Asset 14

Esther Perel in Zomergasten

Re: Esther Perel in Zomergasten

Kijkend naar de laatste Zomergasten snakte Lisanne van Aert ernaar om zich net zo levendig te voelen als relatiegoeroe Esther Perel. Maar de echte ster van deze aflevering was Janine Abbring, die de woorden van Perel met een indrukwekkende gulzigheid opzoog.

Op het bureaublad van mijn laptop heb ik een mapje met als titel: Leven. Ik was dit mapje eigenlijk een beetje vergeten, maar opende het een paar dagen geleden tijdens een vlaag van opruimdrang. Ik vond er zes screenshots. Vijf uit een interview met de theaterschrijver Elfriede Jelinek en één uit een interview met de komiek Andy Kaufman. Alle screenshots gaan, ironisch genoeg, over een gevoel van levenloosheid, iets waar ik zelf soms mee worstel. Jelinek zegt dat ze het gevoel heeft dat ze nooit echt heeft geleefd, Kaufman zegt: ‘I want to do everything I missed when I was too shy.’

Aan dit mapje moest ik vaak denken tijdens de Zomergasten-avond met relatietherapeut en schrijver Esther Perel. Het begon al bij het verschil tussen de woorden ‘seks’ en ‘erotiek’. Seks is een handeling die uit te voeren is, dieren doen het ook. Perel praat daarom liever over ‘erotiek’. Erotiek gaat over plezier, verbeelding, over jezelf levendig voelen. ‘Het is een tegengif tegen de dood,’ zegt ze.

Een tegengif tegen de dood

Terwijl ik op de bank zit snak ik er steeds meer naar om me net zo levendig te voelen als Perel, een vrouw van bijna zestig, met helderblauwe ogen, die iedere keer als ze een gedachte heeft afgemaakt even stil is en lacht. Ze heeft iets goeroe-achtigs, net als de vader uit de film Call Me By Your Name die ze zo bewondert. In een indrukwekkende monoloog aan het einde van de film vertelt hij tegen zijn zoon dat hij zijn verdriet om het einde van een magische zomerliefde niet moet wegstoppen, maar moet doorvoelen. Zo wil hij hem behoeden voor de levenloosheid, of, in zijn eigen woorden: ‘to go bankrupt at the age of thirty and have less to offer each time we start with someone new’.

‘Ik zou die moeder, ik zou die partner willen zijn’, zegt Perel na het fragment. Waarmee ze doelt op hoe sensitief en respectvol de vader zijn zoon erkent en tegen hem zegt: durf maar. Janine Abbring zegt: ‘Maar dat ben jij toch overduidelijk ook?’ En dat klopt. De woorden van de vader sluiten bijna naadloos aan op haar eerdere gedachtes over ‘romantisch consumentisme’, maar belangrijker nog: in zijn manier van spreken weerklinkt de hare. Naar Perel kijken en luisteren, is gedwongen worden om over jezelf na te denken. Ze maakt je moedig genoeg om te twijfelen aan de verhalen en de waarheden die je voor jezelf hebt verzonnen.

Naar Perel kijken en luisteren, is gedwongen worden om over jezelf na te denken

Misschien is het daarom nog wel interessanter om tijdens deze Zomergasten-avond naar Abbring te kijken. Er zit iets troostrijks in de gulzige manier waarop zij aan de lippen van Perel hangt. Net als Elio in Call Me By Your Name en de koppels met wie Perel in haar podcast Where Shoud We Begin? een eenmalig relatietherapie-gesprek voert, lijkt ze bereidwillig om zekerheden te laten varen om tot nieuwe inzichten te komen.

‘Verdorie. (…) Ik zou willen dat ik een to be continued had’, zegt Abbring op het einde van de avond. Het is vast en zeker projectie, maar voor mij belichaamde ze het verlangen om iemand anders, om iemand net zo levendig als Perel te kunnen worden. Het is een twijfelachtige en kleine eer. Maar door haar zoekende houding is het juist Abbring die met een paar screenshots in mijn mapje Leven terecht is gekomen.

Mail

Lisanne van Aert (1993) is redactielid bij Hard/hoofd en schrijver, theatermaker en toekomstig bloemist. lisanne@hardhoofd.com

Bram Dirven

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
Lees meer
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bestellen