Wie zou je liever doen: Andries Knevel of Thijs van den Brink?" /> Wie zou je liever doen: Andries Knevel of Thijs van den Brink?" />
Asset 14

Moraalridders

Het gaat niet altijd goed met mij, vaak zelfs ronduit slecht.

Meestal ben ik met mezelf en alles in gevecht.

Toch denk ik vaak als ik weer boos mijn voordeurstoepje boen:

wel fijn dat ik 't niet met Andries Knevel hoef te doen.
(...)
Liever met een paard, een schaap of een kameel

Dan dat ik mijn lakens met Andries Knevel deel

Liever midden in de nacht, in een moeras verdwaald

Dan dat Andries Knevel plots zijn ding tevoorschijn haalt

Ik word liever in een ufo, door een marsman meegenomen
Dan dat ik Andries Knevel tot een hoogtepunt voel komen

Brigitte Kaandorp – ‘Andries Knevel’

Als ik het duo Andries Knevel en Thijs van den Brink mijn televisiescherm zie ontsieren, moet ik soms denken aan Frankenstein-verfilmingen uit de jaren dertig en veertig van de vorige eeuw. In die films wordt een personage geïntroduceerd dat niet in de originele novelle van Mary Shelley voorkomt: Igor, het gebochelde hulpje van Dr. Frankenstein. Hij werd gecreëerd omdat de bioscoopbezoeker in die tijd al steeds meer aan extreme beelden gewend raakte (zo’n proces gaat snel) en het monster niet meer als eng genoeg werd ervaren. Zo moet ook het succes van Thijs van den Brink te verklaren zijn. Knevel alleen was niet langer afschrikwekkend genoeg, de kijkbuiskinderen waren aan hem gewend geraakt, zoals ze ook gewend waren geraakt aan beelden van zogenaamde bekende Nederlanders die elkanders genitale wratten opeten om geld in te zamelen voor een of ander goed doel. Of beelden van kinderen die onthoofd worden, die dingen wennen nou eenmaal. En Knevel dus ook. Daarom moest de EO op zoek naar een Igor, zodat we God weer zouden kunnen vrezen.

Ik vraag vaak aan vrouwen met wie zij het liever zouden doen als ze moesten kiezen: Knevel of van den Brink. Geen gemakkelijke vraag, maar ik houd nu eenmaal van dilemma’s die het hoofd kunnen breken, die een mens helemaal gek kunnen maken. Vooral omdat het oplucht je te realiseren dat je gelukkig nooit voor die keuze zal worden gesteld. De moeilijkste keuzes zijn die waarin alle mogelijke resultaten kut met peren zijn. Al vind ik vragen als ‘Carice of Scarlett?’ of ‘Wie is je favoriete Beatle?’ ook niet bepaald eenvoudig. Maar dan houd je tenminste nog iets over waar je hoe dan ook blij mee bent. En als je Andries afwijst zit je wel vervolgens met Thijs opgescheept. ‘Gaat het echt om penetreren, of mag aftrekken ook?’ vragen de vrouwen mij vaak. De seks lijken ze echter nog het minst erg te vinden, vooral tegen de nabeschouwing zien ze nogal op. Wanneer Andries met dat vingertje uit gaat leggen wat hij nou precies bij jou gedaan heeft. En Thijs lijkt me iemand die heel hard gaat huilen wanneer er iemand is klaargekomen, daarbij druk met zijn tanden klapperend.

Een mooie variatie op dit thema kan nog zijn: ‘Zou je een trio doen met Knevel en Van den Brink, als dat ervoor zou zorgen dat zij nooit meer op televisie zullen komen?’ Iedereen die dit aanbod afslaat is een fucking egoïst! In zo’n situatie kun je eindelijk iets betekenen voor de wereld, je kunt eindelijk ervoor zorgen dat je leven zin heeft gehad. Ik zie bovendien geen enkele andere mogelijkheid om die twee voorgoed van de beeldbuis te halen. Het zijn net kakkerlakken, daar kan ook geen kernbom tegenop. Zit je even een seizoen zonder en kan je rustig ademhalen bij het variétéduo Pauw en Witteman, keren de twee Schandknapen van Satan zelve weer terug in de een of andere vorm. Nu zijn ze elke dinsdag te bewonderen als ‘De Moraalridders’. Gehuld in rammelend ijzer bevechten zij de draken der verloedering en vernielzucht, gezeten op hun stoute paard Arie. Je zal maar Doornroosje heten en honderd jaar hebben liggen maffen om dit voor je kiezen te krijgen. Dat mens zou razend zijn geworden.

Het is maar goed dat Knevel een aanhanger van Darwin is. Dat hij en zijn wapenbroeder producten zijn van volstrekte willekeur, is immers beter te verdragen dan dat zij het evenbeeld van een Opperwezen zouden zijn. Toch doen zij graag alsof dat wel zo is. In hun programma worden mensen tegen een morele meetlat aangehouden, zonder dat expliciet wordt gemaakt wat de voorwaarden zijn. Wat dat betreft past het helemaal binnen de diepgaande ethiek van deze tijd. Het ‘normen en waarden-debat’ van onze Koning J.P. Arthur en zijn ronde bijzettafeltje, de inzichtrijke leuzen als ‘fatsoen moet je doen’ die op de tegels worden gekalkt. Zeer belangrijk al deze zaken, want Nederland moet worden opgevoed. Anders nemen de levensgevaarlijke onderbuiken de boel over en wordt alles kort en klein geslagen, zeehondjes misbruikt en de geperoxideerde Islamslachter op de troon getild. Het is goed dat Knevel en Van de Brink er zijn, want zonder hen waren wij nergens. Zij zijn er om ons te vertellen wat goed is en wat fout, wat een schouderklopje verdient en wat met een afkeurende wenkbrauw moet worden bestraft. En dit alles uit naam van dat edele instituut, dat GeenStijl van het Christendom, de Evangelische Omroep.

Alsjeblieft, kan iemand deze mannen nou eens een beurt geven?

Mail

Kasper van Royen is Hard//hoofd-redactielid, is naast vader ook filosoof, ex-docent, ex-dichter, ex-echtgenoot, popfetisjist en postbode.

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer

De geruchten zijn waar. Lees Hard//hoofd nu ook op papier!

Bestel op tijd je eigen exemplaar van de eerste editie, met als thema: ‘Ik’. We hebben drie covers ontworpen. Kies je favoriet.

Bestellen