Asset 14

Killing Them Softly

In de nieuwe film van Andrew Dominik (The Assasination of Jesse James by the coward Robert Ford) huurt een stomerij-eigenaar twee junks in om een illegale pokeravond te overvallen. Hun daad is het begin van een domino-effect van wegvallend vertrouwen, dat door huurmoordenaar Jackie Cogan (Brad Pitt) met hulp van 'New York' Mickey (James Gandolfini) en in opdracht van een schimmige zakenman (Richard Jenkins) opgelost dient te worden.

Emy: Ik zag Killing Them Softly een week geleden, bij een whiskey-filmavond. Op weg ernaartoe vroeg de taxichauffeur “Waar gaan jullie heen?” Wij: “Een actiefilm met Brad Pitt, met veel geweld.” Taxichauffeur: “Oh bah, ik heb zo’n hekel aan gewelddadige films.” Maar nog geen tien minuten later vertelde hij hoe vaak hij dronken over straat fietst, en dat hem dat de laatste keer bijna fataal was geworden. Hij wilde ons ook drugs verkopen. Toen we aankwamen bij de Westergasfabriek, zagen we dat de taxi achter ons werd aangehouden door de politie.

Boy: Je zat meteen in de sfeer van de film.

Emy: Ja, en tel daar een voormalig industrieterrein en gratis whiskey bij op. Ik had er zin in.

Rutger: De film was duidelijk geinspireerd door The Wire. Andrew Dominik wilde met rauwe personages en een deprimerend verhaal over de Amerikaanse onderklasse de ware ziel van het land laten zien. The American Dream is een illusie.

Emy: Vond je het echt rauw? Het was wat groezelig, maar het geweld was heel gestileerd en Brad was (bijna tot aan het eind) een superstoere karikatuur. Wat wilden ze nou? Tegelijk een Tarantinofilm maken en een politieke boodschap overbrengen? Maar welke politieke boodschap?

Rutger: Ja, je laat me ook niet uitpraten Emy! De rauwheid werd een soort gimmick, waardoor het niet rauw was. Beetje Lock, Stock and Two Smoking Barrels, maar dan zonder humor. Of Drive zonder spanningsboog (en zonder Ryan Gosling ♥).

Boy: Deze film heeft m’n ogen geopend. Iedereen wordt geraakt door de crisis. Zelfs criminelen. Dit is geen makkelijke tijd en dat gaat net zo goed op voor hen. Dat mogen we niet vergeten. Krijg je ineens tienduizend in plaats van vijftienduizend voor het omleggen van een gozer. Wat moet dat wel niet met je eigenwaarde doen?

Rutger: Haha. Ik hoopte van tevoren nog dat hij zou gaan over de wraak van Lauryn Hill.

Emy: Begin nou niet over dat verschrikkelijke nummer.

Rutger: Wow. Heiligschennis. Maar goed, de titel bleek dus te slaan op het feit dat de regisseur ons als publiek langzaam doodmaakt met zijn film. Die eindeloze scènes met oninteressante dialogen... Het zal wel een protest zijn tegen de flitsende orkanen van beeld en geluid die Hollywood nu voornamelijk voortbrengt (voor aanvang van de film zagen we de belachelijk bombastische trailers van onder andere Looper en Skyfall, waar je bijna spontaan epilepsie van oploopt), maar dan moet je wel ijzersterke schrijvers in huis halen. Ik zakte steeds dieper weg in het pluche van mijn stoel.

Boy: Deze film nam zichzelf sowieso veel te serieus en verloor daardoor alle subtiliteit. Die politieke speeches uit 2008 van Bush en Obama die je voortdurend op de achtergrond op TV’s en radio’s hoort, de letterlijke soundtrack (When The Man Comes Around van Johnny Cash als Brad Pitt voor het eerst in beeld komt, Heroin van The Velvet Underground als ze heroïne spuiten)... Aarrrgghh.

Rutger: Ik vond de opening met die versnipperde speech van Obama heel vet. Toen dacht ik echt: wat gaat hier gebeuren? Dat moment in november 2008, toen het grote optimisme van Obama samenviel met de laatste dagen van Bush en het uitbreken van de crisis, is heel interessant. Maar er werd daar niets origineels mee gedaan, en dat trucje met die speeches werd eindeloos herhaald. Dat kreeg iets drammerigs.

Emy: Maar wat was de moraal dan? Ik snapte wel dat het verhaal een bepaald soort allegorie voor de kredietcrisis was, met die domme criminelen die een gok wagen door andere gokkers te overvallen, waardoor het systeem ineenzakt. En Brad Pitt als een soort cynische oplosser die zelf weer in opdracht staat van vage, onzichtbare zakenmensen. Maar wat was de les?

Boy: Dat Amerikanen niet moeten denken dat ze geweldig zijn, met hun idealen. En dat vertrouwen van het grootste belang is. Bij gebrek daaraan loopt het systeem vast en dat gaat op voor zowel de criminele als de financiële wereld. Termen als rechtvaardigheid en waardigheid zijn illusies, maar wel essentiële illusies. Als die wegvallen, moet iemand ontslagen/vermoord worden. Ofwel: same difference.

Rutger:
Je zat inderdaad de hele film te denken: wat is nu de moraal? Tot op het einde Brad Pitt het allemaal veel te goed en duidelijk uitlegde. Als aan het einde van The Jerry Springer Show: “What have we learned today...” Hij keek nog net niet recht de camera in.

Emy: Ik las een interview met Brad Pitt waarin hij het ook heel serieus vertelde: “Andrew Dominik wilde het over Amerika hebben - en Amerika als bedrijf - maar hij wilde het verstoppen in een criminele dramafilm over de onderklasse. We hebben in Amerika veel grote idealen, maar vaak worden ze gebruikt voor marketing. In zekere zin is het een pleidooi voor een verantwoordelijker soort kapitalisme.” Ja, dat klinkt allemaal erg mooi...

Rutger: Als je een grap moet uitleggen, is het een slechte grap. Dat geldt blijkbaar ook voor films.

Emy: Brad doet ook al een tijdje niet echt stoer meer. Dat is echt jammer.

Boy: Helemaal waar. De filmposter was misleidend: hij schiet maar één keer met een shotgun! Ik denk met warme gevoelens terug aan Fight Club en Snatch. Deze week betekende het definitieve failliet van zijn coolheidsfactor. Eerst die tenenkrommende Chanel-reclame, nu dit.

Emy: Ja! Hij zegt in die reclame dat je niet aan Chanel kunt ontsnappen en het dus maar moet opspuiten. Een soort antireclame. Net als Killing Them Softly een soort antigangsterfilm was.

Rutger: Toch was het ook een ode aan het genre, met al die acteurs uit The Sopranos en Ray Liotta (dik en gefacelift) uit Goodfellas. James Gandolfini mocht proberen te bewijzen dat hij meer dan Tony Soprano is. Dat lukte niet, maar toch, altijd leuk om Tony agressief door zijn platgeslagen varkensneus te zien snuiven.

Emy: Hij kwam opdraven, neukte met hoeren, en ging weer weg.

Rutger: Het was niet alleen maar kommer en kwel, jongens! Er werd wellustig geëxperimenteerd door de regisseur, en dan is het hit and miss. Een heel lang shot, een kijkje in iemands hersenen, een camera die op de openslaande autodeur bevestigd zit... Sommige dingen werkten wel vond ik, zoals die intense in-elkaar-beuk-scène, maar heel veel ook niet...

Emy: Oh gatver, die hersenen, dat gebeuk. Ik dacht tijdens het kijken echt: ik word oud, ik kan dit allemaal niet meer aan. De taxichauffeur had gelijk.

Boy: Misschien moet je het hem vertellen, in een brief. Heeft hij wat te lezen in de nor.

Rutger: Als daar maar geen film van komt!

Mail

Redactie

We willen je iets vertellen. Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Hoe graag we ook zouden willen; zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. We hebben namelijk te weinig inkomsten om dit vol te houden. Met jouw hulp kunnen we de journalistiek, kunst en literatuur van de toekomst mogelijk blijven maken, en zelfs versterken.

Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door. We zullen je eeuwig dankbaar zijn. Draag Hard//hoofd een warm hart toe.

Word kunstverzamelaar

Notice: Undefined variable: articleCount in /home/hardhoof/staging.hardhoofd.com/releases/20200503005100/public/content/themes/hardhoofd6/components/ctas/latest-posts.php on line 24
het laatste
10 jaar HH

10 jaar HH

Hard//hoofd is een vrije ruimte voor verbeelding en verhalen. Een niet-commercieel platform waar talent online en offline de ruimte krijgt om te experimenteren en zich te ontwikkelen. Het bestaan van zo’n plek is niet vanzelfsprekend. Sluit je daarom bij ons aan. We zijn bewust gratis toegankelijk en advertentievrij. Wij geloven dat nieuwe makers vooral een... Lees meer

Tip: Kijk slechte televisie

Kijk slechte televisie

'Ik heb afleveringen van The Real Housewives waar Shakespeares beste stukken niet aan kunnen tippen.' Lees meer

 Kamikazeplastics

Kamikazeplastics

Immuuncellen die de minuscule deeltjes onschadelijk proberen te maken, bekopen dat vervolgens met hun eigen leven. Lees meer

Alles vijf sterren: DEZE SERIE IS GEWOON ZO GOED

Het voert te ver om het hele verhaal uit te leggen

Deze week worden we blij van stekjes, een queer Lees meer

Over wulken en burgemeesters 2

Over wulken en burgemeesters

'Een huis is een constructie, maar een huis is ook een gevoel dat gedeeld wordt. Er blijven sporen achter wanneer bewoners sterven. Een huis verandert terwijl het blijft staan.' Lees meer

We laten ons niet sussen 1

We laten ons niet sussen

Twee weken geleden onthaalden politici en de media 2500 protesterende boeren met open armen op het Malieveld. De 35.000 klimaatstakers en de bezorgde burgers van Extinction Rebellion konden rekenen op een stuk minder steun. Wat is er nodig om de urgentie van de klimaatcrisis echt te laten voelen?, vraagt Jarmo Berkhout zich af. De legers... Lees meer

Tip: Leer een ambacht

Leer een ambacht

Nora van Arkel ging spontaan een dag in de leer bij een Berlijnse Meisterbacker. Daar leerde ze minder te denken en meer te doen. Een tip om eens te vragen of iemand je een ambacht wil leren. Lees meer

 Staakt-het-boeren

Staakt-het-boeren

Duizenden boeren toogden naar het Malieveld met hooivork en tractor. Lees meer

Column: September Blues

September Blues

De maand september is weer voorbij en dat betekent voor Trudy afscheid nemen en opnieuw beginnen. Van haar zomerhuisje op het platteland keert ze terug naar het leven in de stad. Lees meer

Filmtrialoog: Manta Ray

Manta Ray

Redacteuren Eva van den Boogaard, Mat Hoogenboom en Oscar Spaans bezochten de bioscoop om het speelfilmdebuut van de Thaise regisseur Phuttiphong Aroonpheng te zien. Het werd een magische ervaring: Manta Ray bleek een even eenvoudige als betoverende vertelling over een voor dood achtergelaten man die door een visser uit de mangrove wordt gered. Mat: Wat... Lees meer

Hard//talk: Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

Bij gelijke geschiktheid tellen kwaliteit en capaciteit net zo goed

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. In tegenstelling tot Ella Kuijpers ziet Gatool Katawazi er wél het belang van in om voorkeur te geven aan de sollicitant die de diversiteit binnen een organisatie versterkt. Afgelopen zomer schreef Ella Kuijpers een Hard//talk waarin zij pleit tegen positieve discriminatie in sollicitatieprocedures. Juist... Lees meer

Inclusiviteit

Echte inclusiviteit is nog ver weg

Het debat over diversiteit en inclusiviteit in de culturele sector gaat niet ver genoeg. Lees meer

Tip: Geef het voordeel van de twijfel

Geef het voordeel van de twijfel

Redacteur Else Boer schippert tussen cynisme en naïviteit. 'Om naïviteit te vermijden, besloot ik dat cynisme een adequate reactie op de wereld was. Maar het continu bevragen van mensen en hun beweegredenen is vermoeiend.' Lees meer

Alles vijf sterren: 14

Geen douche, geen geloof, geen adem

Deze week worden we blij van een zeiltripje naar het Markermeer, een serie over verkeerd geplaatste bewijslast, en een dansvoorstelling van Arnhemse meisjes. Lees meer

Hard//talk: Greta Thunbergs requiem voor een droom

Greta Thunbergs requiem voor een droom

Thunberg deinst er niet voor terug een onderdeel te worden van haar eigen verhaal. Lees meer

Automatische concepten 26

Over de column (niets dan goeds?)

Iduna schrijft al jaren columns voor Hard//hoofd en vraagt zich af: hoe komt het toch dat ze ergens alsnog verwarde gevoelens heeft bij het fenomeen 'column'? Een overpeinzing die terugvoert naar Iduna's jaren op de universiteit en de twijfel over de plek die ze in mag nemen in de wereld. Lees meer

Het verlies van succes 2

Het verlies van succes

In een tijd waarin het steeds noodzakelijker lijkt te worden om prestaties te etaleren, denkt Mare Groen na over het systeem achter onze opvattingen aangaande succes dan wel mislukking. Ik lig nog steeds op bed en ben de hele dag niet buiten geweest. Het is 20.00 uur. Ik heb afgesproken om naar de film te... Lees meer

Tip: Durf hardop te dromen

Durf hardop te dromen

Rose Doolan vertrok jaren geleden naar San Francisco, met wilde plannen en weinig budget. Lees meer

 De blinddoek komt af

De blinddoek komt af

Vrouwe Justitia heeft haar blinddoek afgenomen. Lees meer

Column: Mammie

Mammie

'Arme mammie, sorry mammie!', hoort Trudy in de wachtkamer van het ziekenhuis. De irritatie die dit oproept komt vanuit een nooit gedichte kloof in het verleden. En dat heeft alles met het woord 'mammie' te maken. Lees meer