nieuwsbrief
menu Asset 14

Naast elkaar zitten

Tip: Naast elkaar zitten 1
Literair Sarah van Binsbergen
Mail

Sommige mensen zijn van mening dat je in een publieke eet- of drinkgelegenheid het beste tegenover elkaar kunt zitten. Deze mensen hebben het mis. Laat je niet in de war brengen door het feit dat de publieke opinie aan hun kant lijkt te staan. Het idee dat je in een café of restaurant tegenover elkaar moet zitten, is een grote misvatting in onze cultuur.

Bij welke andere gelegenheden zitten mensen ooit recht tegenover elkaar? Bij sollicitatiegesprekken, gesprekken bij de politie of de Immigratie en Naturalisatiedienst. Bij het jaarlijkse functioneringsgesprek met je baas waar je handpalmen al bij voorbaat van gaan zweten, bij de huisarts aan wie je moet opbiechten dat het inderdaad misschien wel zou kunnen dat je een soa hebt. Bij je ouders, als het tijd is voor een serieus gesprek. Situaties die niemand vrijwillig opzoekt.

In mijn lievelingscafé staat een lange leren bank met tafeltjes erlangs, zodat alle cafégangers naast elkaar op een rijtje zitten. Dat klinkt ongezellig, want de publieke opinie dicteert dat je elkaar constant in de ogen moet kunnen staren om betekenisvol samen te kunnen zijn. Maar ik strijk juist op die lange bank neer als er serieuze gesprekken met kans op tranen gevoerd moeten worden met mijn beste vriendin, of tijdens dates met mijn nieuwe liefde, of als die nieuwe liefde en ik allebei een schrijfdag hebben maar wel samen willen zijn. Of ik zit er in mijn eentje, wanneer ik het risico wil lopen om met een vreemde in gesprek te raken.

Sinds mijn kennismaking met deze bank gaat mijn voorliefde voor naast elkaar zitten zo ver dat ik er op sta om zelfs in restaurants naast mijn gezelschap plaats te nemen. De verbaasde blikken van de bediening neem ik op de koop toe.

Want naast elkaar zitten betekent dat je samen een uitzicht deelt. Dat je ongegeneerd andere gasten kunt bespieden zonder dat een van de twee zich in rare bochten hoeft te wringen. Het betekent je samen kunnen verheugen over de manier waarop dat mooie meisje met de zwarte krullen haar eten gulzig naar binnen schrokt, of over de fenomenale wenkbrauwen van de man aan de bar in het geruite overhemd. Naastelkaarzitters hoeven alleen een half lachje en een blik te volgen om elkaars medeplichtige te worden.

Naast elkaar zitten betekent dat je je hart kunt openrijten zonder je naakt en bekeken te voelen. Je iemands blik kunt opzoeken als je daar zin in hebt, en ‘m ook kunt ontwijken zonder dat dat als een statement voelt. Je je hoofd op iemands schouder kunt leggen als de woorden even op zijn.

Naast elkaar zitten betekent ook: dat je dat moment met een nieuwe geliefde waarbij iedere aanraking elektrisch geladen is, schaamteloos kunt uitbuiten. Je dijbeen heel voorzichtig het dijbeen van de ander laten raken. In iemands hand knijpen terwijl je allebei in een krant of boek verzonken bent. Een hint van parfum of lichaamsgeur opvangen. Iemand die zachtjes in je oor praat om de muziek te overstemmen.

Ik wens iedereen dit toe.

 

Lees verder Lees verder Lees verder

Sarah van Binsbergen is Hard//hoofdredacteur, antropoloog, journalist. // sarah@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons