nieuwsbrief
menu Asset 14

Bij Andy in de auto

Tip: Bij Andy in de auto
Literair Sofie Lakmaker
Mail

Andy van der Meijde: we kennen hem als de eigenzinnige rechtsbuiten van het Ajax aan het begin van de jaren nul, die na het maken van een doelpunt een denkbeeldige pijl in de richting van de F-Side schoot. Daarnaast kennen we hem als de gevallen voetballer, die na zijn succesperiode bij Ajax langs clubs struinde in Italië en Engeland, steeds meer ging verdienen en ook steeds meer uitgaf – aan vrouwen, drank en drugs. Of bijvoorbeeld aan de kameel die hij kocht voor zijn ex-vrouw Diana, gek op dieren en daarom vastberaden om een dierentuin aan te leggen naast hun huis in Milaan. Die kwam er alleen nooit, want Andy werd alweer verkocht aan een andere club, dus belandde het beest in de garage.

Zijn allesonthullende biografie Geen Genade zorgde ervoor dat Van der Meijde tegenwoordig vooral wordt geassocieerd met deze tweede Andy, die symbool staat voor de keerzijde van het voetbal: het geld, de gekte en de val die daar in zijn geval op volgde. Achtergebleven met behoorlijke schulden en een weinig sportief imago, besloot Van der Meijde dit beeld in zijn eigen voordeel om te zetten. Openhartigheid over zijn ondergang als voetballer bleek namelijk vruchtbare grond voor een wederopstanding als mediafiguur.

Zo verdient Van der Meijde zijn geld inmiddels met theatershow Andy & Melisa on tour, waarin Andy en zijn vrouw een boekje opendoen over hun privéleven. Minstens zoveel aandacht krijgt hij met zijn YouTube-serie Bij Andy in de auto, een interviewprogramma waarin hij voetballers het hemd van het lijf vraagt en daar als een van de weinige voetbaljournalisten antwoord op krijgt – met dank aan de open houding die hij hierbij zelf aanneemt.

Bij Andy in de auto kent dezelfde grondgedachte als waar de ontmaskering van Joran van der Sloot destijds op steunde: een man is nu eenmaal het eerlijkst wanneer hij in de auto zit, samen met een andere man. Aan het begin van het programma haalt Andy de geïnterviewde voetballer dan ook op in zijn Audi, maakt met hem een rondje en zet ‘m na ruim een half uur weer thuis af, waarna hij in sommige gevallen nog wordt uitgenodigd voor een kop koffie.

Er zijn twee redenen waarom vrijwel niemand de serie van Van der Meijde zou mogen missen. Allereerst biedt het een inkijkje in de meer kwetsbare kant van hedendaagse topvoetballers. Zo vertelt Hakim Ziyech, sterspeler van Ajax en volleerd nietszeggend tegenover journalisten van de NOS en FOX Sports, in een van de afleveringen over zijn vroeg gestorven vader. Mede-Ajacied Donny van de Beek legt uit dat hij er moeite mee heeft om uit huis te gaan, en daarom een van alle luxe voorziene schuur heeft aangelegd in de achtertuin van zijn ouders. ‘En ja,’ zegt hij glunderend, ‘daar mogen zeker ook meisjes langskomen.’

De volledige ontspanning die over Andy’s gesprekspartners heen valt, maakt dat het programma niet alleen bestemd is voor mensen met een interesse in voetbal, maar ook voor een heel ander – al dan niet overlappend – type kijker. Van der Meijde staat in zijn interviews immers niet alleen stil bij het spelletje, de salarissen en de druk die daarbij komt kijken, maar ook bij zijn misschien wel favoriete onderwerp: vrouwen. Er gaan weinig afleveringen voorbij waarin Van der Meijde niet even vraagt of er wel geneukt wordt, stelt dat je in Italië vrouwen eerst uit eten moet nemen voor je ‘erop mag’, terwijl je in Engeland slechts wat gif in hun Baco hoeft te doen.

Zo werpt Bij Andy in de auto niet alleen een blik op het zielenleed van voetballende grootverdieners, maar onbedoeld ook op een toon die tegenwoordig steeds hardere kritieken te verduren krijgt. Een toon die daarom almaar meer wordt ingehouden, maar in het masculiene vacuüm van Andy’s Audi nog volkomen aan de oppervlakte ligt. En dat is goed, of op zijn minst nuttig, want zo biedt het kijkers die met dit vacuüm een appeltje te schillen hebben de mogelijkheid om te onderzoeken, te ontleden – alvorens het vuur te openen.

 

Lees verder Lees verder Lees verder

Sofie Lakmaker heeft na een jaar Russisch en literatuurwetenschap, filosofie gestudeerd. Op dit moment richt ze zich op het schrijven van een boek voor uitgeverij Das Mag.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons