nieuwsbrief
menu Asset 14

Fakeweek Mixtape

Fakeweek Mixtape
Fakeweek Redactie
Beeld Rueben Millenaar
Mail

Geen themaweek is compleet zonder mixtape, met bijpassende nummers getipt door de redactie van Hard//hoofd. Een afspeellijst vol neppe emotie, echte liefde, leugens en realness.

Voor de relatie tussen fakeness — nepheid — en muziek hoef je niet ver te zoeken. Popmuziek heden ten dage rust zowat op een fundement van fake. De doelstelling lijkt te zijn om neppe emotie aan een zo groot mogelijk publiek te verkopen. Hoe overtuigender de nep, hoe beter. In de miljoenenwereld van popmuziek is echtheid een zeldzaam goed.

Gelukkig zijn er ook muzikanten die zich hiertegen verzetten, en soms zelfs nog een stap verder gaan door met hun muziek de inherente nepheid van hun professie te becommentariëren. Het Britse collectief PC Music maakt bijvoorbeeld popmuziek die plastic nepheid omarmt als esthetiek, wat nergens zo goed naar voren komt als in het onvoorstelbaar catchy Hey QT.

De strijd tussen fakeness en realness woedt ook in de wereld van hiphop- en rapmuziek. Wiard van der Kooij, resident rapfan van de redactie, over zijn bijdrage aan de afspeellijst, I Keep On: "Apathy en Pharoahe Monch, pure emcees, rukken koppen van neppe rappers af. In het chorus belooft Pete Rock dat hij door blijft gaan met het maken van ware hiphop. Word up."

Naast meta-popartiesten en pure emcees zijn er natuurlijk genoeg muzikanten die ageren tegen nepheid waar ze die zelf herkennen. The National met hun Fake Empire, bijvoorbeeld, geschreven als protestlied tegen de leugens van het kabinet-Bush. Op de mixtape vind je natuurlijk een live-versie — voor nog een extra dosis realness.

Of is het hele idee van een protestlied per definitie nep? Redacteur Jozien Wijkhuis tipt het nummer Nobody Knows That I’m A Fraud van sardonische Britse zangeres Grace Petrie, die deze vraag stelde door haar album uit 2011 No Such Thing As A Protest Singer te noemen.

Deze en meer nummers bevolken de Fakeweek Mixtape, een lijst vol echtheid, nepheid, de waarheid en leugens. Luister 'm (écht) hier:

Lees verder Lees verder Lees verder

Redactie
Rueben Millenaar is een illustrator die werkt in Groningen. Hij houdt zich het liefste bezig met maatschappelijke kwesties in beeld te krijgen. Vaker dan niet resulteert dat in het tekenen van naakte mensen.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons