nieuwsbrief
menu Asset 14

Fakeweek

Actueel Redactie
Mail

Lieve lezer,

Terwijl ik afgelopen week op een onwerkelijk warme oktoberavond op het terras zat, werd de opening voor dit redactioneel me zomaar in de schoot geworpen. Naast mij zaten drie mannen minutenlang aandachtig over een smartphone heen gebogen, schijnbaar verwikkeld in een serieus en veelbetekenend onderzoek. ‘Volgens mij is ze wel echt hoor, gast’, zei een van hen uiteindelijk tegen de eigenaar van de telefoon. ‘Kijk, mensen feliciteren haar voor haar verjaardag en posten berichtjes op haar timeline enzo, dat is wel heel veel moeite om te faken.’‘Ja,’ viel zijn vriend hem bij, ‘dit is echt wel real.’ Na een korte pauze vervolgde hij: ‘Ze is dan wel fucking knap, dat betekent nog niet dat ze nep is. Je moet gewoon met haar afspreken.’

De ernst waarmee het trio zich op dit onderzoek stortte was lichtelijk vertederend, maar tegelijkertijd was de situatie herkenbaar. Want hoe weet je nog wie of wat echt of nep is? Een paar weken geleden berichtte De Volkskrant over Miquela Sousa een negentienjarig Braziliaans model met 1,4 miljoen instagramvolgers een typische influencer-lifestyle. Saillant detail: Miquela bestaat niet echt, ze is bedacht door een bedrijf. Ook over de manier waarop fake news de politiek en het publieke debat beïnvloedt komen dagelijks nieuwe feiten aan het licht. Zo verscheen afgelopen week in De Groene Amsterdammer een reportage over Veles, een stadje in Macedonië waar tijdens de campagne van Trump honderden jongeren aan het werk werden gezet om nepberichten de wereld in te sturen. Na namaakleer, en –bont raakt ook het nepvlees ingeburgerd, maar de Vegetarische Slager mag dan weer niet meedoen met een verkiezing voor de beste slager. Wat te denken van zorgwekkend realistische DeepFake-video's? Welke politicus spreekt nog de waarheid, en hoeveel mensen maken zich daar echt druk om? Al sinds Plato uit de grot kroop houdt het onderscheid tussen echt en nep de gemoederen bezig, maar tegenwoordig lijkt het relevanter dan ooit.

Hoog tijd dus voor een Fakeweek. De komende week houdt Hard//hoofd de grenzen en tegenstellingen tussen echt en nep met oprechte, ongeveinsde interesse tegen het licht. Kunnen we van robots leren houden? Zijn we inmiddels al klaar met postmoderne hipsterauthenticiteit? Wat als je je voortdurend een leugenaar voelt? En hoe echt kan fictie zijn? De redactie onderzoekt nepheid aan de hand van feit en fictie, persoonlijke verhalen en maatschappelijke bespiegelingen. Net zo ernstig als het Special Investigations Team naast me op dat terras, maar dan met nét wat meer inhoud.

Een oprechte groet,
Sarah van Binsbergen

P.S. Aanstaande woensdag, 17 oktober, buigt Hard//hoofd zich offline over het onderscheid tussen ‘het echte leven’ en de momenten waarop je daaraan probeert te ontsnappen tijdens Hard//gaan: een escapistische avond in BAUT. Kom ook!

Beeld: Fake news avant la lettre: een illustratie uit 1894 door Frederick Burr Opper, via Wikipedia


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons