nieuwsbrief
menu Asset 14

Alle dagen feest

Columns & Commentaar Trudy Kunz
Beeld Rosanne van Leusden
Mail

We behoren tot de gelukkigste landen ter wereld. Dat zou je niet zeggen als je kijkt naar het grote aantal dagen waarop we extra aandacht schenken aan onze zieken, zwakken en anderszins gedupeerden. Zo hadden we in de eerste week van oktober nog maar net Dierendag en de Week tegen de Eenzaamheid achter de kiezen, of daar stonden Ouderendag en de Dag van de Leraar alweer om voorrang te strijden, op de voet gevolgd door de Week van de Dolfijn en de Nationale Coming-Outdag.

Bekaf als ik nog was van de Dag van het Aangespannen Paard, de Linkshandigendag en de Dag van de Scheiding, stond ik mezelf toe het deze maand alleen bij de Week tegen de Eenzaamheid te houden.

Zo brandde ik zeven dagen achtereen een kaarsje voor alle verloren zielen die ik in mijn leven heb gekend en nog steeds ken. Ik dacht aan de vele bezoekjes en telefoontjes waarmee ik hun lot had geprobeerd te verlichten – zonder merkbaar resultaat.

En natuurlijk dacht ik aan Ada.
Mooie, arme Ada.

Zij was tachtig toen wij elkaar leerden kennen, via haar kat Kareltje, die ik na het boodschappen doen spinnend aantrof op mijn motorkap. In het kokertje aan zijn halsband zat haar telefoonnummer. Van het een kwam het ander en hoewel wij ruim dertig jaar scheelden, raakten Ada en ik bevriend. Vooral haar ervaring met ondeugdelijke echtgenoten schiep een band, evenals haar grenzeloze liefde voor dieren.

Als een filmster in haar nadagen – sigaretten rokend op haar sofa, slofjes aan haar voeten, de kalende kruin bedekt met een witte, badstoffen muts - vertelde ze mij over haar kleurrijke, intens geleefde leven. Overal had zij gewoond, overal had zij geproefd, gedanst, gedronken en bemind.

Maar de ondertoon van haar verhalen was er een van eenzaamheid. Iets in haar karakter maakte dat haar meest dierbaren zich tenslotte van haar afkeerden. Met als gevolg drie echtscheidingen en een kind dat haar nooit meer wilde zien.

Eenzaamheid.
Diepe, grenzeloze eenzaamheid.

‘Maak alsjeblieft niet dezelfde fouten als ik,’ zei ze vaak. Maar als ik vroeg wat voor fouten dat waren, bleef zij stil. Dan nipten we nog maar eens van onze whisky en staarden wezenloos in het kaarslicht. Of we besloten een cd te draaien, naar de BBC te kijken of een aflevering van The Bold and the beautiful aan te zetten.

Zo, denkend aan Ada, vergleed mijn Week tegen de Eenzaamheid: als een langgerekte meditatie, zonder in actie te komen. Waardoor ik nu genoeg energie heb om me op de Dag van het Pak, Witte Stokkendag en de Nacht van de Nacht te storten. Maar ik houd me nog even in. De laatste zondag van de maand is de Dag van de Stilte. Daar ga ik me eens helemaal in uitleven.

Lees verder Lees verder Lees verder

Trudy Kunz werd in de jaren tachtig en negentig bekend door haar werk voor Libelle en Marie Claire. Voor Plus Magazine was zij bijna vijftien jaar columniste. Zij publiceerde meerdere interviewbundels en in 2013 verscheen haar eerste roman, Kroniek van een bange liefde. Als pensionado zonder pensioen verdeelt zij haar tijd, net als daarvoor, tussen schrijven, schilderen en ander (on)nuttigs.
Rosanne van Leusden is illustrator, wonend en werkend in Amsterdam.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons