nieuwsbrief
menu Asset 14

Aanbellen loont

TIP: Aanbellen loont
Literair Matthijs van Rumpt
Mail

Toen ik vroeger een krantenwijk liep in het dorp waar ik woonde, ging ik ieder jaar met Oud en Nieuw langs de deuren voor een kleine fooi. Die kleinigheidjes waren natuurlijk leuk, maar het grootste feest was het aanbellen bij wildvreemden zonder er vervolgens voor te hoeven wegrennen. Een verrassing bij ieder huis: hoe klinkt de deurbel?

De wereld van de deurbellen is grofweg in drie soorten onder te verdelen. Allereerst is er de tringbel. De tringbel is een bel die een teleurstellend ratelend geluidje maakt, zolang als je hem indrukt. Het is een bel die de bewoners van het huis de trappen af doet stormen en als bezetenen door de hal laat rennen om er zo snel mogelijk een einde aan te brengen. Veel mensen geven de voorkeur aan de tringbel.

'Uiteindelijk druip je langzaam af, bij de bel vandaan'

Dan is er nog de ding-dong-bel. Rustgevend misschien, maar hartstikke riskant. De ‘ding’ met de daaropvolgende ‘dong’ verdwijnt namelijk al snel in het niets en dan voel je je als aanbeller bij iedere nieuwe poging steeds een stukje bezwaarder. Uiteindelijk druip je langzaam af, bij de bel vandaan, ervan uitgaand dat de deur nog altijd ieder moment woest open gejast zal worden.

Waar ik als krantenjongen eigenlijk iedere keer weer op hoopte was de derde en laatste soort: de melodietjesbel. De bel die steeds als het knopje wordt ingedrukt, een heel muziekje door de hal laat galmen. De monofone klanken vertellen altijd een heel verhaal over degene die straks in de deuropening zal verschijnen. Het zal iemand zijn die zichzelf niet een persoon vond voor een tring- of de ding-dongbel en daarom een melodietjesbel heeft gekocht. Iemand van wie ik bij het horen van het muziekje weet dat precies dít nummer de favoriet was uit de 36 voorgeprogrammeerde liedjes. Van deze bliepjescompositie springt de deurbeleigenaar blijkbaar met het meeste plezier uit hun zetel om vervolgens een wildvreemde aan te treffen. Een onbekende bij wie je in die allereerste seconden van ontmoeting je indruk hebt laten bepalen door het ringelende computerpianootje naast de meterkast.

Nu ik in de stad woon kom ik nog maar zelden in de gelegenheid om in de levens van wildvreemden te neuzen door op hun deurbel te drukken. Soms vraag ik me af hoe goed ik mijn buren eigenlijk ken als ik niet eens weet hoe hun deurbel klinkt. Eigenlijk zou iedereen minstens een keer alle deurbellen van hun eigen straat af moeten gaan. Gewoon voor het geval dat er toevallig een melodietjesbel-persoon tussen zit. De buren die karakter durven te tonen, die moet je koesteren. Zij maken zich niet druk over hun indruk op nog onbekende mensen, zij passen zich niet aan in elke situatie. Deze mensen staan achter hun melodietje. Of er nu een Jehova-getuige, slecht-nieuwsagent of een nieuwe vlam aan hun deur staat, die bliepjes zullen klinken.

Deze tekst werd oorspronkelijk gepubliceerd in juni 2017.

Beeld: Bernstein

Lees verder Lees verder Lees verder

Matthijs van Rumpt is schrijver en student Cultural Analysis. Hij houdt van de kleine en grote dingen in het leven.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons