nieuwsbrief
menu Asset 14

Reteblij honderd worden

Columns & Commentaar Trudy Kunz
Beeld Rosanne van Leusden
Mail

De witbebaarde professor die mij op tv kwam vertellen hoe ik zo oud als Methusalem kan worden, heeft geen grammetje vet op zijn botten. Samen met een al even graatmagere, 51-jarige dame die er uitzag als 71, peuzelde hij bij wijze van lunch een paar bessen uit een kommetje. Want, sprak hij knipogend in de camera, ‘we moeten natuurlijk wel goed blijven letten op wat we eten!’

Een paar dagen eerder had ik via hetzelfde beeldscherm al van een andere deskundige gehoord hoe ik het in de liefde anders en beter kon doen. Hoewel zij via haar ouders had geleerd wat lijden was, keek zij erbij alsof zij in al die zestig jaar van haar leven nooit door enig kwaad van betekenis was aangeraakt. Haar blijde boodschap was dat een gelukkige, harmonieuze partnerrelatie mogelijk is, mits je je aan haar recepten houdt.

Beide leermeesters wierpen me terug in de tijd dat ik, om mijn leven wat meer sturing te geven, te rade ging bij diverse goeroes en denkers.

Zo logeerde ik eens bij een spirituele leefgemeenschap in het Schotse Findhorn waar ik, zo beloofde de folder, de zin van het leven beter zou leren begrijpen. Met een groep mede-tobbers vulde ik er de dagen met wandelen, mediteren, ramen lappen, vloeren dweilen en wc’s schrobben. Dit alles moest ‘met liefdevolle aandacht’ gebeuren, omdat je alleen dan ‘als nietig individu’ een waardevolle bijdrage kon leveren aan het universum.

Veel wijzer werd ik er niet van. Wel beter in het huishouden.

Een andere keer schreef ik me, optimistisch als ik ben, in voor een ‘Cursus in Wonderen’. Daar leerde ik om me bij alles wat ik doe of zeg af te vragen: ‘ga ik voor mijn gelijk, of ga ik voor liefde?’ Het juiste antwoord was natuurlijk ‘liefde’ – niets nieuws voor mij, kind van de flower-power-/love and peace-generatie. Nu moesten alleen de wereldleiders nog tot dit inzicht komen.

Een uiterste poging mezelf te vervolmaken deed ik bij Landmark. Deze uit Amerika overgewaaide beweging leerde mij: kom van die tribune af en word zelf speler. Kijk, daar had ik iets aan. Want mensen zoals ik, die het liefst met rust worden gelaten, zitten voor ze het weten aan de kant zijlijn van het Leven te suffen tot de dood erop volgt.

Sindsdien red ik me redelijk wel. Ik ken mijn feilen, tel mijn zegeningen en hoop het met vallen en opstaan nog een tijdje leuk te hebben. Goeroes van nu zullen me worst wezen. Fuck die baardaap van de televisie die wil dat ik reteblij honderd word, via onthouding van alles wat ik leuk en lekker vind. En fuck die leermeester in de liefde die het ook allemaal zo goed weet. Als ik met of zonder haar lessen nog een gebroken hart krijg, dan moet het maar. Ongeluk, pijn, builen en butsen – zie er maar mee te leven. Als ik het nu nog niet weet, wanneer dan wel?

Lees verder Lees verder Lees verder

Trudy Kunz werd in de jaren tachtig en negentig bekend door haar werk voor Libelle en Marie Claire. Voor Plus Magazine was zij bijna vijftien jaar columniste. Zij publiceerde meerdere interviewbundels en in 2013 verscheen haar eerste roman, Kroniek van een bange liefde. Als pensionado zonder pensioen verdeelt zij haar tijd, net als daarvoor, tussen schrijven, schilderen en ander (on)nuttigs.
Rosanne van Leusden is illustrator, wonend en werkend in Amsterdam.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons