nieuwsbrief
menu Asset 14

Esther Perel in Zomergasten

Kijkend naar de laatste Zomergasten snakte Lisanne van Aert ernaar om zich net zo levendig te voelen als relatiegoeroe Esther Perel. Maar de echte ster van deze aflevering was Janine Abbring, die de woorden van Perel met een indrukwekkende gulzigheid opzoog.

Mail

Op het bureaublad van mijn laptop heb ik een mapje met als titel: Leven. Ik was dit mapje eigenlijk een beetje vergeten, maar opende het een paar dagen geleden tijdens een vlaag van opruimdrang. Ik vond er zes screenshots. Vijf uit een interview met de theaterschrijver Elfriede Jelinek en één uit een interview met de komiek Andy Kaufman. Alle screenshots gaan, ironisch genoeg, over een gevoel van levenloosheid, iets waar ik zelf soms mee worstel. Jelinek zegt dat ze het gevoel heeft dat ze nooit echt heeft geleefd, Kaufman zegt: ‘I want to do everything I missed when I was too shy.’

Aan dit mapje moest ik vaak denken tijdens de Zomergasten-avond met relatietherapeut en schrijver Esther Perel. Het begon al bij het verschil tussen de woorden ‘seks’ en ‘erotiek’. Seks is een handeling die uit te voeren is, dieren doen het ook. Perel praat daarom liever over ‘erotiek’. Erotiek gaat over plezier, verbeelding, over jezelf levendig voelen. ‘Het is een tegengif tegen de dood,’ zegt ze.

Een tegengif tegen de dood

Terwijl ik op de bank zit snak ik er steeds meer naar om me net zo levendig te voelen als Perel, een vrouw van bijna zestig, met helderblauwe ogen, die iedere keer als ze een gedachte heeft afgemaakt even stil is en lacht. Ze heeft iets goeroe-achtigs, net als de vader uit de film Call Me By Your Name die ze zo bewondert. In een indrukwekkende monoloog aan het einde van de film vertelt hij tegen zijn zoon dat hij zijn verdriet om het einde van een magische zomerliefde niet moet wegstoppen, maar moet doorvoelen. Zo wil hij hem behoeden voor de levenloosheid, of, in zijn eigen woorden: ‘to go bankrupt at the age of thirty and have less to offer each time we start with someone new’.

‘Ik zou die moeder, ik zou die partner willen zijn’, zegt Perel na het fragment. Waarmee ze doelt op hoe sensitief en respectvol de vader zijn zoon erkent en tegen hem zegt: durf maar. Janine Abbring zegt: ‘Maar dat ben jij toch overduidelijk ook?’ En dat klopt. De woorden van de vader sluiten bijna naadloos aan op haar eerdere gedachtes over ‘romantisch consumentisme’, maar belangrijker nog: in zijn manier van spreken weerklinkt de hare. Naar Perel kijken en luisteren, is gedwongen worden om over jezelf na te denken. Ze maakt je moedig genoeg om te twijfelen aan de verhalen en de waarheden die je voor jezelf hebt verzonnen.

Naar Perel kijken en luisteren, is gedwongen worden om over jezelf na te denken

Misschien is het daarom nog wel interessanter om tijdens deze Zomergasten-avond naar Abbring te kijken. Er zit iets troostrijks in de gulzige manier waarop zij aan de lippen van Perel hangt. Net als Elio in Call Me By Your Name en de koppels met wie Perel in haar podcast Where Shoud We Begin? een eenmalig relatietherapie-gesprek voert, lijkt ze bereidwillig om zekerheden te laten varen om tot nieuwe inzichten te komen.

‘Verdorie. (…) Ik zou willen dat ik een to be continued had’, zegt Abbring op het einde van de avond. Het is vast en zeker projectie, maar voor mij belichaamde ze het verlangen om iemand anders, om iemand net zo levendig als Perel te kunnen worden. Het is een twijfelachtige en kleine eer. Maar door haar zoekende houding is het juist Abbring die met een paar screenshots in mijn mapje Leven terecht is gekomen.

Lees verder Lees verder Lees verder
Lisanne van Aert is schrijfster van ode, pamflet en bouqetreeksroman. lisanne@hardhoofd.com
Bram Dirven

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft. Lees meer

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999. Lees meer

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid. Lees meer

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij. Lees meer

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij. Lees meer

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal. Lees meer

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij. Lees meer

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.' Lees meer

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som. Lees meer

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt. Lees meer

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal? Lees meer

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit. Lees meer

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke... Lees meer

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen. Lees meer

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare... Lees meer

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar? Lees meer

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde. Lees meer

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan. Lees meer

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars... Lees meer

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws. Lees meer

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5