nieuwsbrief
menu Asset 14

Worstje

Literair Elske van Lonkhuyzen
Beeld Bram Dirven
Mail

Elske van Lonkhuyzen is getrouwd in een korte broek, wil begraven worden in een korte broek en vermoedt dat ze is geboren in een korte broek (al zegt haar moeder van niet). In deze zomerrubriek trekt ze elke week een korte broek uit haar kast en vertelt er een verhaal bij.

We barbecueën bij Machteld thuis. Haar vader flipt de burgers. In bijna alles is Machtelds vader anders dan mijn vader. Hij draagt donkere coltruien en nette, glimmende schoenen die hij zelf koopt. Hij heeft een eigen kamer op zolder waar nog geen paperclip rondslingert en werkt op een groot kantoor in de stad. Omdat hij al eens eerder getrouwd is, heeft hij twee kleinkinderen die soms op bezoek komen. Ze mogen hem geen opa noemen, maar spreken hem aan met zijn voornaam: Ed.

Alleen de grapjes zijn hetzelfde. Onze vaders maken allebei grapjes. Als ik bij Machteld ben, doe ik gekke loopjes en trek ik rare gezichten waar haar moeder en Ed om moeten lachen. Ik vind de ouders van veel kinderen uit mijn klas leuker dan de kinderen zelf. Vooral de jongens doen echt stomme dingen. De laatste tijd trekken ze op het schoolplein soms ineens elkaars broek omlaag.

De tafel in de tuin is gedekt: vier identieke donkerblauwe borden. Vier identieke glazen op een voetje. Ik zit aan de zijkant van de tafel. Machteld bouwt een huisje van tandenstokers, haar moeder schenkt cola. Het is heel, heel warm. Wij barbecueën thuis nooit, we gourmetten hooguit af en toe. Ed haalt het eerste vlees van het rooster en schept dat netjes op een schaal, legt er daarna nieuw vlees op dat sist en rookt. Mijn bovenbenen plakken aan de plastic stoel, uit de aangrenzende tuinen klinken flarden van gesprekken, geplons in een opblaaszwembad. Ik maak van ketchup een gezichtje op mijn bord. Twee oogjes en een varkensneusje.

‘Ben jij dat?’ vraagt Ed. Hij zet de schaal op tafel. De punt van zijn gebloemde overhemd raakt even mijn arm.

Machteld lacht. ‘Ja, het lijkt precies!’

Soms vind ik Machteld leuk en soms vind ik haar het stomste meisje dat ik ken. Maar dan ook echt het allerallerstomste meisje dat ik ken.

‘Weet je wat de jongens bij ons op school doen?’ vraag ik. En voor Ed kan antwoorden, trek ik zijn broek omlaag.

Ik heb nog nooit iemand zo snel zien reageren. Binnen een tel heeft hij de broek weer aan, hij lijkt wel een tekenfilmfiguurtje.

Het is even heel stil. Zelfs het geplons verderop is gestopt.

Dan begint Machtelds moeder te lachen. Eerst met kleine hikjes en snikjes, dan luider en luider, tot haar lach door de tuin schalt. Machteld valt haar bij. Samen lachen ze. Ze deppen hun ogen met de kleurige servetten.

Machtelds vader draagt een zwembroek, zie ik nu pas. Hij pakt de nog volle schaal vlees weer van tafel en loopt met een roze gezicht terug naar de barbecue. Daar brandt juist een worstje aan.

Lees verder Lees verder Lees verder

Elske van Lonkhuyzen (1984) schrijft geestige, ontroerende verhalen die het absurde met het alledaagse combineren. Haar werk verscheen onder andere in de volkskrant en ze heeft een zwak voor oude mensen. www.wodkanademosterd.com
Bram Dirven

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons