nieuwsbrief
menu Asset 14

Nachtblauw

Column Harm Hendrik ten Napel
Beeld Mieke Stuiver
Mail

Tijdens de hete zomerweken schrijft gastcolumnist Harm Hendrik ten Napel over een onderwerp waar we het te weinig over hebben: in therapie zijn.

De goede vriend bij wie ik achterop zit, was al in therapie toen ik hem leerde kennen. Johan fietst hard en neemt scherpe bochten. Ik hou me vast aan het roestige metaal van de bagagedrager en probeer te bedenken hoe ik hem ernaar zal vragen. Ik weet niet zo goed wat ik erover wil weten. Mijn eigen besef dat ik hulp nodig heb, is nog heel jong.

Een paar nachten terug lag ik wakker. Het raam van mijn kamer stond op een kier en ik luisterde naar de geluiden uit de Bloemerstraat, drie verdiepingen lager. Er trok een verdwaalde auto op. Mensen liepen luid pratend terug naar hun bed. Ik hoorde gelach. Het weerkaatste allemaal tussen de flats omhoog mijn kamer in. Daar, in het blauwe donker, probeerde ik mezelf van mijn gedachten af te leiden. Dat lukte niet.

Ik schreef te weinig, ik zou nooit iets van waarde creëren, ik was eigenlijk veel minder intelligent dan ik dacht. Langzaam maar zeker holde ik mezelf uit. Ik voelde me de lege plaats waar de man die ik had moeten zijn, niet lag te slapen.

Het nachtblauwe gordijn voor mijn raam bewoog een beetje door de tocht. Ik keek naar de plek waar de kier groter kon worden, het raam open, en dacht: ik zou er net zo goed niet kunnen zijn.

Van die gedachte schrok ik. En die schrik sloeg een gat. Er ontstond wat ruimte, waarin ik van een afstandje naar mezelf kon kijken. Precies genoeg ruimte om een besluit in te nemen. Dit ging te ver.

Tot op dat moment wilde ik niets van therapie weten. Ik voelde me al waardeloos – iemand die nooit iets belangrijks zou doen. Ik wilde me niet ook nog machteloos voelen. Bovendien, ik had al eens wat van die cognitieve gedragstherapie gedaan. De rest moest ik zelf kunnen.

Maar achterop de fiets voel ik me niet machteloos.

‘Johan,’ zeg ik, 'ben je blij dat je ooit aan therapie bent begonnen?’

Johan antwoordt niet meteen. Hij crost een rotonde op en hangt zijn fiets, samen met mij, in de bocht.

‘Er zat weinig anders op voor mij,’ zegt hij dan – en dat weet ik eigenlijk al wel. ‘Waarom de vraag?’

Johan voelt dat, wanneer ik eromheen draai. Ik ga het hardop moeten uitspreken.

‘Ik heb therapie nodig, denk ik.’

‘Oké.'

Johan begint langzamer te fietsen.

‘Als jij die behoefte voelt, als je denkt dat je dat nodig hebt. Ik kan dat niet voor jou voelen.'

‘Hm.'

‘Maar als dat zo is, dan lijkt mij het ook een goed idee.’

Het doet me goed dat Johan het niet ingewikkelder maakt dan dit. Hij laat het aan mij, en juist dat – dat deze beslissing mijn beslissing is – voelt als het tegenovergestelde van machteloosheid. We zijn er bijna. Johan versnelt weer en slaat scherp af naar rechts. Ik grijp naar zijn jas.

Lees verder Lees verder Lees verder

Harm Hendrik ten Napel (1991) is schrijver en filosoof. In oktober verschijnt zijn verhalenbundel 'Om aan te raken' bij Uitgeverij Querido. Hij gaat sinds februari 2017 elke week naar therapie.
Mieke Stuiver

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons