nieuwsbrief
menu Asset 14

Teken een petitie tegen de dood

Er zijn de laatste tijd in mijn omgeving net iets te veel mensen doodgegaan. Ik weet niet zo goed wat ik daarmee moet en heb daarom de 'Petition Against Death' getekend. Voor de tweede keer, zo bleek. Ik was het vergeten, maar de website herinnerde mijn contactgegevens. Achttien december 2015 tekende ik deze petitie voor het eerst, een maand nadat mijn oma was overleden. Ik heb kennelijk altijd moeite gehad met accepteren.

Mail

De 'Petition Against Death' is een kunstproject van de Franse performance-kunstenaar ORLAN. ORLAN is vooral bekend van haar 'surgery-performances' in de jaren negentig. In deze performances was een operatietafel, te midden van rode gordijnen en barokke kunst, haar podium. Er werd gefilmd, en soms zelfs live uitgezonden, hoe ORLAN plastische chirurgie onderging. Ze nam onder andere de kin van de Venus van Botticelli en haar jukbeenderen werden als een soort duivelshoorntjes in haar voorhoofd geïmplanteerd. Niet om mooier te worden, maar om over zichzelf te kunnen beschikken. 'My goal is to sculpt my own body to reinvent the self', zegt ze.

ORLAN heeft deze performances tegenwoordig verruild voor een nog radicalere uiting van verlangen naar zelfbeschikking, die ze ‘genetische DIY-kunst’ noemt. Ondanks dat ik een grote fascinatie en liefde koester voor dit soort performance-geweld word ik het meest geraakt door haar 'Petition Against Death'. Het is een slechts een pagina op haar website. Tien simpele zinnetjes, met als hart: 'I don’t agree! I don’t want to die! I don’t want my friends to die!'

Ook hier klinkt weer dat grote verlangen om alles te controleren. Er valt alleen weinig te DIY-en of te opereren. Wat kan je anders doen tegen de dood dan er een beetje tegen schreeuwen? Het ondertekenen van de petitie geeft me drie seconde lang de hoop dat ik nooit meer iemand hoef te verliezen. Dat zou ik zo belachelijk heerlijk vinden. Mijn eigen eeuwige leven neem ik er dan zelfs bij, ook al zie ik dat niet echt zitten.

Als deze roes is uitgewerkt, zie ik mijn handtekening tegen de dood als een handtekening voor het leven. Door het sterven om me heen voel ik de sterke behoefte om op z’n minst, en voor zover het kan, over mijn eigen leven te beschikken. Ik hoef niet het voorhoofd van de Mona Lisa en ook niet de ogen van Diana, maar wel de tijd en ruimte om mezelf te blijven herontdekken en vooral steeds weer nieuwe dingen in de mensen om me heen te vinden.

Ik heb de 'Petition Against Death' ditmaal noodgedwongen met mijn oude meisjes-mailadres ondertekend. Missmuiss is tegen de dood. Ergens klopt dat ook wel, ik voel me weer vijftien. Vol onbegrip, als een puber in het grijze gebied tussen verdrietig en boos, maar ook vastberaden en plannen beramend om daar weer uit te komen. Ik raad je aan om het zelfde te doen, lieve lezer. Trek je oude gênante mailadres van stal en onderteken de petitie. Maak jezelf en je geliefden voor drie seconde onoverwinnelijk, daarna word je wel weer redelijk.

Beeld: Sofia Baytocheva

Lees verder Lees verder Lees verder
Lisanne van Aert is schrijfster van ode, pamflet en bouqetreeksroman. lisanne@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Essay: ‘Dank voor jullie inzet!'

‘Dank voor jullie inzet!'

Mensen willen het liefst werk doen dat in een positieve zin bijdraagt aan het leven van anderen. Maar is dit wel een haalbaar ideaal?

 1

Kerstbezoek voor Gavin Marley

Gavin en Susan lopen elkaar jaren na hun middelbareschooltijd weer tegen het lijf. Gavin, die inmiddels steenrijk is, nodigt de dakloze Susan bij hem thuis uit.

Gedachtes over het imposter​syndroom

Gedachtes over het imposter​syndroom

Het jaar is bijna voorbij en daarom zet Hard//hoofd de beste stukken van 2018 nog één keer in de schijnwerpers.   Slimme, competente mensen die ervan overtuigd zijn dat ze hun succes niet verdienen. Het komt zo vaak voor dat er een term voor bestaat: het impostersyndroom. In het kader van de Fakeweek een persoonlijke […]

Tip: Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

Neem je beste vriend(in) mee naar een kerstdiner

In deze laatste tip van 2018 geeft Emma Stomp op de valreep een onmisbaar advies voor de feestdagen.

Mentale maandag: kerst 1

All I Want for Christmas

Mentale gezondheid is belangrijk, maar we praten er weinig over. Daarom gidst Nastia Cistakova je in deze tweewekelijkse beeldcolumn langs de taboes, onhandige vragen en ongemakkelijke antwoorden over psychische problemen. Nastia weet hoe het voelt als het er in dat prachtige hoofd van je soms net wat anders aan toegaat dan ‘normaal’, en ze illustreert herkenbare […]

Willen wonen in een kerstetalage

Willen wonen in een kerstetalage

Ieder jaar met kerst willen we heel veel spullen kopen. Het zijn rekwisieten voor wanneer we ons even de protagonist in een kerstverhaal willen wanen. Maar doen we dit eigenlijk niet het hele jaar?

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1

Stoofvlees, heiligen en de liefde

Deze week spraken drie hard//hoofd-redactieleden hun kersttip voor je in. Van stoofvlees, via Nick Cave, naar oude liefde.

De komma in mijn komedie

De komma in mijn komedie

'Roken is niks anders dan spelen met de dood', iedereen weet dat het een slecht idee is, maar toch beginnen mensen eraan. Koen Schouwenburg schrijft over de absurditeit van een verslaving en hoe daarmee om te gaan.

Hard//talk: Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

Sociaal ondernemers: stop met vliegen afvangen

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Sociaal ondernemen is de beste keuzes maken in een imperfecte wereld. Stop daarom met elkaar afvallen, vorm samen een front, en focus op de positive impact van duurzame innovatie, betoogt Dylan Meert. Het wordt tijd dat duurzame, eerlijke en sociale initiatieven ophouden met elkaars […]

Column: Skaten is overleven

Olympisch gezien

Iduna Paalman wil nét naar bed gaan als haar broertje belt. Met gewéldig nieuws.

Steun ons en word kunstverzamelaar
Hardhoofd vecht voor de vrijheid van jonge makers om te kunnen maken wat ze willen. Word nu kunstverzamelaar en ontvang de interessantste Hard//hoofd kunstwerken.

Steun ons vanaf €5