nieuwsbrief
menu Asset 14

De winst van de genderswap

Actueel Julius Koetsier
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Met Ocean’s Eight brengt Hollywood de zoveelste spin-off met vrouwelijke cast uit. Critici zijn teleurgesteld in het feministische gehalte van de film, maar juist het uitblijven daarvan maakt Ocean’s Eight zo vernieuwend, stelt Julius Koetsier.

Misdaadfilms met vooral vrouwen zijn nog altijd een curiositeit. Neem Ocean’s Eight, de spin-off van Steven Soderberghs Ocean’s-trilogie, met ditmaal een heistteam bestaande uit vrouwen in plaats van mannen. Er verschijnen tegenwoordig meer van dit soort ‘vrouwelijke versies’ van bekende films. Als Hollywood toch blijft recyclen, waarom dan niet met deze variatie?

Filmcolumnist Coen van Zwol (NRC, 19 juni) dacht dat het genderswap-concept wel zou verdwijnen na het ‘fiasco’ van Ghostbusters (2016). Hij is er blijkbaar van overtuigd dat de vrouwelijke cast de voornaamste reden was voor de teleurstellende opbrengst van die film. Maar met 229 miljoen dollar aan verkochte bioscoopkaartjes was Ghostbusters in Amerika de meest succesvolle komedie van 2016. Dat de film verlies maakte, komt vooral door het exorbitante marketingbudget – maar als vrouwen traditioneel mannelijke rollen spelen, verdwijnen alle andere factoren uit het zicht. Dan staat de blik op scherp: kunnen ze wel wat mannen kunnen, maar ook: zijn ze wel feministisch genoeg?

Van een film vol vrouwen verwachten we blijkbaar een feministisch statement.

Dat geldt ook voor Ocean’s Eight: iedere bespreking van de film gaat in elk geval deels over vrouwelijkheid. Dat is logisch, want de heistfilm is traditioneel een mannengenre. Laten we niet doen of we genderblind zijn. Maar er bestaat een interessant verschil tussen de ontvangst van genrefilms met vrouwen en met mannen: bij vrouwelijke personages verwacht men een morele boodschap. Er wordt verwacht dat zo’n film ‘gelijkwaardigheid als voornaamste doel’ heeft. Voldoet de film niet aan die eis, dan is hij ‘niet zo feministisch als gehoopt’.

André van de Waardenburg schrijft in NRC (19 juni): ‘(…) met het feministische gehalte valt het tegen. De vrouwen staan weliswaar hun mannetje, maar worden ook nadrukkelijk getoond als “material girls”, die verzot zijn op glamour en luxe. Is dat winst?’ Deze lezing getuigt van een moralistischere blik op vrouwen dan op mannen. Het dieventeam in Ocean’s Eight is niet materialistischer dan de mannen in Ocean’s Eleven. Sandra Bullocks personage lijkt vooral crimineel voor de sport. Ja, de roof heeft te maken met mode en diamanten, maar de meeste van de dievegges lijken niet bijzonder in die zaken geïnteresseerd. En al waren ze dat wel: kunnen vrouwelijke personages dan nooit in de buurt komen van ‘typisch feminiene’ zaken, zonder ervan beschuldigd te worden een stereotype te bevestigen? Waarom kijken we neer op feminien escapisme (mode! glamour! gala!) terwijl de masculiene fantasieën van Ocean’s Eleven, Goodfellas en Reservoir Dogs als legitieme thema’s worden gezien?

Een film met een mannelijke cast mag pretentieloos amusement zijn. Van een film vol vrouwen verwachten we blijkbaar een feministisch statement. De ‘winst’ van Ocean’s Eight? Dat die film nauwelijks de behoefte voelt zo’n statement te maken. Ocean’s Eight zegt: vrouwen kunnen ook gewoon de hoofdrollen spelen in een luchtige misdaadfilm. Een radicale notie.

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld: Still uit Ocean's Eight


Julius Koetsier is Hard//hoofd-redactielid. Studeerde Filmwetenschappen aan de UvA en werkt sindsdien als filmcriticus, scenarist en regisseur. // julius@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons