nieuwsbrief
menu Asset 14

De laatste reis van mijn oom

Literair Anouk Evertse
Mail

Hij was al bijna zestig maar kwam nog iedere zondag bij mijn oma langs om zijn kleren te wassen. Pas later hoorde ik dat hij zelf ook gewoon een wasmachine had. Op zijn wasdagen trof ik mijn oom Peter vaak bij mijn oma in huis, waar hij - zelfs als zijn wasgoed al lang weer droog was - puzzels met haar maakte en port met haar dronk. Ik deed graag mee.

Mijn oom was al zijn hele leven alleen en woonde in een klein huis in de buurt van mijn oma. Hij werkte veel en met het geld dat hij spaarde, maakte hij ieder jaar een verre reis. Al vanaf dat ik klein was, luisterde ik graag naar zijn verhalen over de rare plekken waar hij was geweest. Hoewel er ieder jaar een mooi verslag bij kwam, bleef hij dezelfde verhalen herhalen. Over de varanen op Komodo had hij me al talloze keren verteld, maar ik liet ik hem altijd uitpraten.

Ook over de vele baantjes die hij had gehad, vertelde hij graag. Het laatste werk dat hij deed, was post bezorgen. Maar zijn spieren verzwakten en hij mocht van zijn baas alleen maar brieven blijven bezorgen als hij een speciale fiets met drie wielen zou nemen. Mijn oom wees het aanbod beslist maar bedroefd af. Hij sprak niet veel over de ziekte die hij had, maar we merkten allemaal hoe erg hij het vond dat hij steeds minder kon.

De enige reis die we ooit samen hebben gemaakt was een tripje naar Brussel. We beklommen het Atomium en mochten vanwege zijn spierziekte als enigen gebruik maken van de lift. Samen dwaalden we door de straatjes met kasseien en dronken we bier in donkere bars. Aan het einde van de dag kocht hij een petje waar 'Brussel' op stond, zodat hij ons reisje niet zou vergeten. De collectie met petjes van mijn oom was vrij groot, maar als ik hem zag op zondag droeg hij vrijwel altijd zijn Brussel-petje.

Peter hield van praten maar wilde ook graag weten hoe het met mij ging. Toen ik weer in Amsterdam kwam wonen en dus niet meer bij zijn wasdagen kon zijn, belde hij me meteen na mijn eerste werkdag op om te vragen hoe het was geweest. Hij vond het fijn dat ik weer in Amsterdam woonde, maar zei ook dat hij me zou gaan missen op zondag.

Een paar dagen later maakte hij zijn laatste reis. Met de fiets zou hij in tien dagen door Litouwen reizen. Op de vierde dag ging het mis en maakte hij een val. Toen hij enkele weken later weer in Nederland was, heb ik hem nog een keer gezien. Ik vroeg hem hoe zijn reis was geweest maar hij kon al niet meer antwoorden. Ik vertelde hem dat ik hem ook zou gaan missen, maar ik weet niet of hij het nog gehoord heeft.

We wisten dat het een keer zou gebeuren, maar niet dat het al zo snel zou zijn. Toen ik afgelopen week het abonnement van mijn telefoon moest verlengen, koos ik toch maar voor onbeperkt bellen. Zodat ik mijn moeder, mijn vader en mijn oma zo vaak mogelijk kan vragen hoe het met ze gaat en ze kan zeggen dat ik ze mis.

Lees verder Lees verder Lees verder

Anouk Evertse (1991) studeerde journalistiek in Antwerpen en is nu dus journalist.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons