nieuwsbrief
menu Asset 14

AI is niet zo onschuldig als sommigen voordoen

Actueel Ella Kuijpers
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Terwijl onze technologie met de dag geavanceerder wordt, stoort Ella Kuijpers zich aan de onzorgvuldige en onterecht eufemistische berichtgeving over kunstmatige intelligentie.

Ooit gehoord van Alexa? Je kunt haar kennen als getuige in een moordzaak of als persoonlijke assistente van de zesjarige Brooke, die ooit een koektrommel en poppenhuis wenste en voor wie dit de volgende dag werd afgeleverd. Alexa is geen mens, als je dat soms denkt.

Alexa is de spraakgestuurde assistente van Amazon die natuurlijk uitstekend weet waar Brookes gewenste koektrommel en poppenhuis zijn te vinden. Eén op de zes Amerikanen heeft Alexa al binnenshuis aan het werk gezet. Ze schakelt apparaten in, doet gordijnen open en plaatst zelfs bestellingen. Ze is intelligent. Dat is waar artificial intelligence (AI) een streepje voor heeft op de slimme technologie waar we al een beetje aan gewend zijn. En anders dan de slimme technologie die we kennen, is AI onvoorspelbaar en eng.

In het laatste nummer van De Groene Amsterdammer, dat ingaat op hedendaagse technologische ontwikkelingen en AI, verschenen de artikelen ‘Huis, ik ben thuis! Heb je me gemist?’ en ‘O, heerlijke nieuwe wereld!'. Daarin wordt gestrooid met voorbeelden van technologie die niet in hetzelfde hokje te plaatsen zijn. Zo wordt het voorbeeld genoemd van een huis met verplaatsbare muren. Dat is een enorme luxe, zolang je als bewoner zeggenschap hebt over wanneer dat gebeurt. Als je hier echter AI aan toevoegt, krijg je situaties waarin een muur zichzelf gaat verplaatsen zodra iemand het woord ‘verjaardagspartijtje’ noemt en de muur denkt dat hij plaats moet maken voor een grote groep mensen.

Als we AI verwarren met slimme technologie kan dat eufemistisch werken.

Dit is de nuance die ik vaak mis in de berichtgeving over onze toekomst vol technologisch vernuft. Het verschil tussen slimme technologie en AI is namelijk dat bij slimme technologie een apparaat zo wordt geprogrammeerd dat het een bepaalde handeling verricht als daar een opdracht voor wordt gegeven. AI gaat een stapje verder. Het houdt in dat apparaten zelflerend zijn en geen menselijke opdrachtgevers meer nodig hebben. Een vorm van intelligentie dus die voorheen alleen aan de mens kon worden toegeschreven.

De zelfbeschikking die AI heeft, maakt dat het een veel grotere impact op ons leven heeft dan slimme technologie. Daarom kan, als we het over de mogelijkheden en schaduwkanten van AI hebben, niet genoeg worden benadrukt dat AI onafhankelijk van menselijk ingrijpen opereert. Dat roept namelijk ethische vragen op als dodelijke drones in oorlogsgebieden worden ingezet of wanneer een zelfrijdende auto in een noodlottige situatie moet kiezen wie hij aanrijdt.

Auteurs van artikelen over de toekomst van technologie zouden een veel duidelijker onderscheid moeten maken tussen slimme technologie en AI. Om die reden valt het belichten van de ethische kant van technologische ontwikkeling in de genoemde artikelen niet serieus te nemen. AI roept namelijk veel complexere vragen op over ethiek en als we het verwarren met slimme technologie kan dat eufemistisch werken. AI is namelijk een schrikwekkend toekomstbeeld dat dichterbij is dan we denken.

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld: _. via Flickr


Ella Kuijpers (1994) is Hard//hoofd-redactielid en studeert Cultural Economics and Entrepreneurship. Ze draait elke dag Michael Jackson. // ella@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons