nieuwsbrief
menu Asset 14

Twee realisme en één hyperrealisme

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1
Actueel Redactie
Mail

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Carolina Trujillo: la literatura continua
✩✩✩✩✩
Ruby Sanders

'Een paar jaar geleden las ik een artikel over de belangrijkste vrouwelijke auteurs van Nederland. Een van de schrijfsters die tot mijn verbazing ontbrak was Carolina Trujillo. ‘Daar wíl je niet eens tussen staan!’, hoor ik haar personages al zeggen. Hun messcherpe observaties van Nederland en ‘de gevestigde orde’ (van groteske kerstversiering in het centrum van Amsterdam, de onhebbelijke gewoonte om Amerika te zeggen waar de Verenigde Staten bedoeld wordt tot het bizarre verschijnsel dat de Miljonair Fair is) lopen als een rode lijn door Trujillo’s verhalen, terwijl ze ook haar geboorteland Uruguay niet spaart. Naar haar eigen generatie verwijst ze met de slogan la terapía continua (‘de therapie duurt voort’), de cynische tegenhanger van la lucha continua (‘de strijd gaat door’), het motto van hun ouders, verzetsstrijders ten tijde van de dictatuur. Haar boeken zijn fantasievol, urgent, verontrustend en hilarisch. En iedereen moet dat intussen weten.'

Hyperrealistische sculpturen: net echt
✩✩✩✩✩
Julius Koetsier

'De Kunsthal in Rotterdam staat tot 1 juli nog vol met bijna-echt-ogende standbeelden van mensen, werken van grote namen in het genre als Ron Mueck en Duane Hanson. Vaak ongemakkelijk, soms ontroerend, soms eng. Over het algemeen is de rest van het publiek bij tentoonstellingen een stoorfactor, maar bij hyperrealistische werken voegen de andere mensen juist iets toe: als je van een afstandje kijkt, zijn sommige beelden niet van echt te onderscheiden, en dan heeft het een komisch effect om een groepje mensen iemand te zien inspecteren die daar roerloos staat. De kijker wordt deel van de expositie. Soms in nog letterlijker zin: ik zag een groepje mensen kijken naar een beeld van een vrouw met gesloten ogen, die uitgeput in een hoekje zat. 'Knap hè,' zei een van hen. Ze schrokken toen het beeld opeens de ogen opende en verbaasd om zich heen keek.'

Glenn Loury & John McWorther: maatschappelijk vloggen
✩✩✩✩✩
Wiard van der Kooij

'Professor Loury is de host van The Glenn Show, een vlog op bloggingheads.tv, waarin hij maatschappelijke thema's bespreekt met een gast. Ja dat klinkt suf, maar dat is het beslist niet... Ach, ik ben moe van de leuke schaamavond van Hard//hoofd afgelopen woensdag, waarvoor ook vijf sterren, sorry dus als ik deze tekst een beetje flauwtjes opschrijf. Goed. Mijn favoriete terugkerende gast in deze Glenn Show is de briljante John McWorther. In de recentste aflevering bespreken de twee Afro-Amerikaanse intellectuelen de opmerkelijke sprongen van Kanye West en zetten ze Ta-Nahesi Coates volledig in zijn hemd; Loury beschuldigt hem zelfs van racisme (met reden). Een weldoordacht, gematigd geluid zoals dit hoor je vandaag de dag naar mijn smaak te weinig.'

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld via Flickr


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons