nieuwsbrief
menu Asset 14

Een straathoek in Las Vegas

Artikel Ruby Sanders
Mail

Al sinds de mens reist doet hij dat om aan het leven thuis te ontsnappen. In onze tijd lijken we vooral aan keuzestress en maatschappelijke dan wel sociale druk te willen ontkomen. Wat blijkt – ook onderweg word ik bevangen door de angst verkeerde keuzes te maken.

Waar-, wat-, welke- en wanneer-vragen vliegen door mijn hoofd en ik haat mezelf erom. Want hoe pathetisch is het om gebukt te gaan onder twijfel terwijl je de luxe hebt van tijd, geld en een wereld om te ontdekken? Het zou niet uit moeten maken of we in dit dorp of dat gehucht slapen, hier vis of daar vlees eten, deze bus of die trein nemen. Ik probeer mezelf te sussen met de gedachte dat er geen goede of slechte keuzes zijn, dat elke beslissing een wereld opent. Parallelle werelden bestaan – en zijn niet beter of slechter maar hooguit anders.

En toch, ik kan het niet uitschakelen. Elke keuze wordt in mijn hoofd langs een denkbeeldige meetlat van eisen gelegd. Is dit de beste, leukste, mooiste optie? Wat missen we hierdoor? Is deze keuze avontuurlijk genoeg? Verstandig? Is hij authentiek, origineel genoeg? Niet te burgerlijk? Verantwoord, zonder koloniaal te zijn? Met waardering voor lokale cultuur en natuur? Bovenop dit alles voel ik de – inmiddels onmogelijk geworden – drang dat de reis vooral ongedwongen en spontaan verloopt.

Met enige jaloezie hoor ik mijn ouders herinneringen ophalen aan hun jarenzeventigavonturen. ‘Weet je nog toen we dat strandhuis op Sicilië kraakten en een hele octopus van een visser kochten zonder enig idee van hoe we die moesten klaarmaken? En die keer toen jij tyfus kreeg van rauwe geitenmelk die we bij die lieve familie dronken! Of toen we geen geld of slaapplaats hadden en in dat dorpje in de binnentuin van het politiebureau mochten slapen?’

Ook denk ik met weemoed terug aan mijn eigen reizen als achttienjarige, toen ik mij veel gemakkelijker overgaf aan het onbekende. Het zijn de jaren zeventig niet, en ik ben geen achttien meer. Toch beginnen de beste beslissingen in mijn ogen nog altijd met een ‘laten we het er maar op wagen’ en eindigen ze – in het gunstigste geval – in een avontuur en een goed verhaal. Maar mezelf spontaan en stressvrij reizen verplichtstellen, maakt dat automatisch onmogelijk.

Daarom is het heerlijk wanneer er helemaal geen keuze gemaakt hoeft te worden. Of als elke keuze, hoe slecht ook, de goeie is, zoals bij vliegtuigeten. Of in het geval van Las Vegas, een stad die bestáát bij de gratie van slechte keuzes. Daar, op een straathoek op de Strip, ervoer ik onlangs de langverwachte keuzevrijheid, namelijk de vrijheid van het niet kiezen. Je hoeft nergens heen want het gebeurt allemaal op straat: mensen in alle mogelijke vormen, kleuren en creaties in één waanzinnige bubbel van consequentieloos dromen. Een tip dus voor iedereen die zich herkent in de Keuzestress-Reiseditie: hang een dagje op de hoek van de straat in de (of een) sin city, en observeer. Je zult verwonderd, verbaasd, geschokt en onder de indruk zijn en je eigen zielige gedachten binnen een mum van tijd vergeten.

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld door Ruby Sanders

Het bovenstaande gelezen en getroffen door inspiratie? Altijd al op Hard//hoofd willen publiceren? Stuur je stukje op naar tommy@hardhoofd.com!


Ruby Sanders is chef Tekst bij Hard//hoofd, freelance eindredacteur (tijdens kantoortijden) en omnivoor film, televisie, literatuur en eten (in de avonduren).

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons