nieuwsbrief
menu Asset 14

Songfestival veteraan, Pittige Tijden en Drake

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1
Actueel Redactie
Mail

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Alexander Rybak: muzikale songfestivalgroei
✩✩✩✩✩
Paula Lina

'Hoewel ik zijn inzending van 2009 als mede-violist misschien zou moeten steunen, maakt de Noorse inzending voor het Eurovision Songfestival van dit jaar me veel enthousiaster. Het nummer That’s How You Write A Song is een aanmoediging, en gaat over veel meer dan het schrijven van een liedje. Het gaat over de kracht van je eigen creativiteit, daarvoor gaan, en geloven in wat je maakt. Ik vond het ontroerend; de motiverende boodschap die Alexander Rybak uitzendt met zijn lied. Het helpt ook dat het niet de zoveelste inzending voor het songfestival is die bestaat uit een compilatie generieke hitsongfragmenten. Dit nummer raakt me, waar Rybak’s Fairytale me nog irriteerde. Als je de twee nummers naast elkaar zet, zie je de persoonlijke, muzikale groei van deze artiest. Een muzikant, die niet blijft hangen, maar zich ontwikkelt. Ja, dat vind ik een van de mooiste dingen om te zien.'

Pittige Tijden: de Frans Bauerkabouter en meer
✩✩✩✩✩
Jozien Wijkhuijs

'Wisten jullie dat Pittige Tijden een YouTubekanaal heeft? Als je nu niet van blijdschap opspringt uit je stoel, kan ik je niet helpen. Anders: graag gedaan. Ik heb deze week al mijn favorieten teruggezocht. De Frans Bauerkabouter, een extreme Patty Brard, André Hazes de muzikale engel, en Rob de Nijs als boosaardige gifmenger.'

Drake: feministisch verantwoord billen schudden
✩✩✩✩✩
Lotte Akkerman

'Vorige week stuurde een vriendin mij een link naar Nice For What, het nieuwste nummer van Drake. Ze schreef erbij: ‘Die Lauryn Hill sample [hartjes]’. Ik hou niet zo van Drake, dus ik was sceptisch. Dat duurde ongeveer tot de zevende seconde – het moment dat de sample inzet. Op seconde vijftien was ik om, daar begint de ‘bounce beat’ (dit heb ik moeten opzoeken) vermengd met fragmenten uit Lauryn Hills nummer Ex-Factor. Terwijl zij zingt over de rommel van een gebroken hart, brengt Drake een ode aan zelfstandige vrouwen. Het nummer is naast feministisch verantwoord ook gewoon enorm fijn om met je billen op te schudden tijdens een privé-danssessie, thuis, op een doordeweekse dag, ’s avonds laat tijdens het tandenpoetsen.'

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld via YouTube


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons