nieuwsbrief
menu Asset 14

Gebruik je verbeelding; wees een thuisblijver!

Actueel Ella Kuijpers
Mail

De wereld staat in brand en dat mag niet onbeschreven blijven. Nu het goedkoper is dan ooit om door de lucht vervoerd te worden, wordt de echte prijs van onze snoepreisjes betaald door Moeder Natuur. Ella Kuijpers dwingt ons tot zelfreflectie: is die vliegvakantie echt nodig?

Tijdens een hoorcollege vroeg mijn docent wat het gunstigste moment is om een vliegticket te boeken. Mijn studiegenoten, voornamelijk internationale studenten, riepen in koor: “Dinsdagmiddag!” Ik was met stomheid geslagen. Hoe was het mogelijk dat ik als enige hier niet van op de hoogte was? En wat zei het over mijn vlieggedrag?

Ik ben geen frequente vlieger. Zeker niet in vergelijking met mijn leeftijdsgenoten, die bijna ieder kwartaal een stedentrip maken en door wie reizen naar Amerika en Azië al meermaals zijn ondernomen. Moet ik me schamen als ik een reiziger ben die zich het liefst per trein verplaatst en zich prima vermaakt in Europa?

We lijken een ongeremde drang te hebben onszelf per vliegtuig overal naar toe te laten vervoeren. En met de op handen zijnde uitbreiding van Lelystad Airport vraag ik me weer af hoeveel groter de vraag naar vluchten is dan het aanbod, want waarschijnlijk breidt een vliegveld niet uit als het aanbod groter is dan de vraag. Ondanks de enorme vraag zijn de meeste aangeboden vluchten niet duur, dankzij een complexe markt waarin tickets worden doorverkocht van vliegmaatschappijen aan ticketaanbieders, maar de vluchten blijven slecht voor het milieu. Waar ik mij druk om maak is het gebrek aan wetgeving op vliegticketprijzen, want zolang de prijzen schrikwekkend laag blijven, zal onze behoefte om zomaar in het vliegtuig te stappen niet afnemen.

Een prijsvechter hoort niet thuis op zo’n vervuilende markt als die van het vliegen

Ik zou willen dat onze verbeelding groter wordt en ik niet meer om de drie minuten een vliegtuig hoor overvliegen als ik bij mijn zus in Amsterdam logeer. Iemand aan wie we daarbij een voorbeeld kunnen nemen is Vincent van Gogh. In het lentenummer van het kunstmagazine See All This staat, naar aanleiding van de tentoonstelling ‘Van Gogh & Japan’, geschreven: “Vincent van Gogh hoeft niet zo nodig naar het Verre Oosten te reizen om zich te kunnen wanen in het land van geisha’s, kamerschermen en de berg Fuji”. Een van ’s werelds grootste kunstenaars had de vaardigheid om zijn verbeelding zo ver te laten strekken, dat een bezoek aan die verbeelde wereld onnodig was.

Daarnaast raad ik onze overheid aan om naast het schrijven van rapporten over Lelystad Airport zich ook te verdiepen in price floors, wat inhoudt dat een minimumprijs wordt vastgesteld, zodat vliegtickets geen belachelijk goedkope goederen worden. Een prijsvechter hoort niet thuis op zo’n vervuilende markt als die van het vliegen. En als ticketprijzen worden verhoogd en het minder vanzelfsprekend wordt om zomaar de wereld over te vliegen, zal onze reis ook meer gewaardeerd worden. Maar ook het ‘thuis’, want je hoeft niet per se ver weg van huis te zijn om je te vermaken.

Reizen blijft inspirerend, maar ook thuisblijven stimuleert de verbeelding, iets wat ook See All This begrijpt. Het magazine sluit dan ook af met: “Hij [Louis Couperus, die in tegenstelling tot Van Gogh wel naar Japan afreisde] doet zijn best optimistisch te blijven, en toch overheerst een gevoel van deceptie bij Couperus. Misschien maar goed dat Van Gogh er nooit is geweest. Zijn Japanse droom in de Provence kon een utopische droom blijven”.

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld: Franck Dehergne via Flickr


Ella Kuijpers (1994) is Hard//hoofd-redactielid en studeert Cultural Economics and Entrepreneurship. Ze draait elke dag Michael Jackson. // ella@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons