nieuwsbrief
menu Asset 14

Gifgroene wenkbrauwen

Literair Lisanne van Aert
Mail

Afgelopen week ging een theatertekst die ik heb geschreven in première. Ik vind dat een magisch, maar ook uiterst zenuwslopend gebeuren. Ik hoor ieder lachje en kuchje en wil iedere keer als iemand even verward voor zich uit staart mijn excuses aanbieden. Het slaat nergens op, dat weet ik. Ik sta met hart en ziel achter de dingen die ik maak. Maar waarschijnlijk word ik daar ook zo kwetsbaar van.

Gelukkig heb ik genoeg slechte tijdschriften gelezen om te weten dat kleding en make-up bij dit soort gelegenheden een harnas kunnen zijn. Ik zag er mooi uit toen ik richting het theater, het slagveld, trok: gestifte lippen, oranje semi-harige rok en met net genoeg ladder in mijn panty om me nog steeds mijn rommelige zelf te voelen.

Toen ik aankwam bij de zaal zag ik dat de vormgeefster gifgroene wenkbrauwen had. Ik maakte daar een compliment over, het stond haar namelijk echt goed, en toen zei ze: ‘Wil je ook?’ Natuurlijk wilde ik ook. Ze haalde een oogpotlood uit de kleedkamer en tekende nauwkeurig mijn wenkbrauwen in. Ik was vergeten hoe intiem het is om door iemand opgemaakt te worden, de laatste keer was op de middelbare school.

Ik bekeek mezelf in de spiegel en was erg in mijn nopjes met mijn nieuwe look. De gifgroene wenkbrauwen gaven me iets buitenaards, iets onaanraakbaars. Precies wat ik nodig had. Niet alleen voor tijdens de voorstelling, maar vooral voor achteraf in de foyer. Voor de gesprekken met mijn ouders (de standaardvraag: ‘Maken jullie je zorgen over mijn psychische gezondheid?’) en met theaterbonzen (de standaardhoop: ‘Vinden jullie me goed?’).

Mijn wenkbrauwen gaven me de superkracht van het relativeren. Iedere keer als ik mezelf even verloor in onzekerheid of het gevoel dat mijn volledige bestaansrecht afhangt van de mening van anderen, dacht ik: wat zal het ook, mijn wenkbrauwen zijn gifgroen. Het was bevrijdend om te weten dat ik dat soort dingen gewoon kan doen, en het allerfijnste was: ondanks dat ik er uitzag als een alien-clown werd ik nog steeds serieus genomen. Mensen vonden mijn gedachtes boeiender dan mijn wenkbrauwen, mijn ouders vonden me psychisch gezond en mijn vriendje wilde nog steeds met me zoenen.

Ik kan het iedereen aanraden om dit ook een keer te doen. Het liefst bij een spannende aangelegenheid, bijvoorbeeld een eerste date, een pianoconcert of een doktersbezoek. Niet om jezelf te harnassen voor de buitenwereld, maar eerder om te ontdekken dat je geen harnas nodig hebt. De meeste mensen willen niet met je vechten, willen je niet veroordelen. Ze willen gewoon je gedachten horen.

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld: via Flickr


Lisanne van Aert is schrijfster van ode, pamflet en bouqetreeksroman. lisanne@hardhoofd.com

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons