nieuwsbrief
menu Asset 14

Ontploffende lentemuziek

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1
Actueel Redactie
Mail

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

El Guincho: sexy en absurdistisch
✩✩✩✩✩
Eva van den Boogaard

'Hoewel ik nog nooit van de band gehoord had en ik hun muziek nog steeds niet zo heel fantastisch vind, ben ik een jaar geleden door mijn toenmalige vriend gewezen op de videoclip bij het nummer Bombay van de Spaanse muzikant El Guincho. De bandleden komen erin naar voren als een groepje serieuze (chagrijnige?) Zuid-Europeanen vergezeld door de drukke en gepassioneerde zanger die graag op trommels slaat, maar zij spelen slechts een kleine rol in het kunstwerkje van cinematograaf Nicolás Mendéz. Er zijn borsten, pistolen, kussen, kraaien, eieren, handdoeken en sigaretten, en toen ik de video vandaag voor de (ik denk letterlijk) vijfentwintigste keer bekeek, zag ik toch weer een mannetje op een fiets onder een brug door schieten die ik niet eerder had gezien. Voel je ergens onder die laag voorjaarskou al een klein lentekriebeltje? Laat dat dan ontploffen in je buik tot een sexy en absurdistisch feestje.'

Son Lux: moeilijk maar mooi
✩✩✩✩✩
Ella Kuijpers

'Het verraste me dat Ryan Lott, de frontman van de band Son Lux, laatst in Melkweg Amsterdam het podium betrad in een van de kleinere zalen. Ik dacht dat zijn populariteit in de afgelopen jaren zo zou zijn gegroeid dat hij het grote podium wel kon gebruiken, zeker na zijn verbluffende optreden samen met Het Koninklijk Concertgebouworkest tijdens het Holland Festival in 2016. Dat de fanbase nog klein is, komt misschien doordat Son Lux ‘genreloos’ is en daardoor moeilijk te begrijpen. Je herkent de stijl aan de vreemde combinatie van onregelmatige drumritmes, een stem met veel vibrato en vervormd gitaargeluid. Toch valt er aan te wennen nadat je er een tijdje naar hebt geluisterd. Als je Son Lux eenmaal onder de knie hebt, is het naar mijn mening de mooiste experimentele hedendaagse muziek die er is. En laat er nu net een video-impressie verschenen zijn die de concertsfeer perfect weergeeft. Ik speel hem nog eens af en krijg weer kippenvel.

(Luister ook meteen even naar de muziek van Hanna Benn, die Son Lux begeleidt tijdens zijn tour. Haar muziek is anders, maar ook moeilijk en mooi tegelijkertijd.)'

Chemtrails: overleden knaagdieren en synthesizers
✩✩✩✩✩
Sarah van Binsbergen

'De afgelopen week dacht ik bovenmatig veel aan alle konijnen, cavia’s en katten die ik in mijn toch nog relatief korte leven begraven heb. Dat lijkt een luguber antwoord op de vraag ‘wat maakt je blij’, maar de aanstichter is het nummer ‘Ghosts of my dead cats’ van het Londense low-fi garage rock bandje Chemtrails. Geen flauw idee waar frontvrouwen Mia Lust en Laura Orlova precies over zingen, want ze worden geheel volgens de richtlijnen van het genre overstemd door krakende gitaren en kermisachtige synthesizerdeuntjes, maar het klinkt ontzettend gezellig. Een nummer dat het best tot z’n recht zou komen uit slechte speakers terwijl je bier drinkt in het park. Zelfs in de ijskoude Vondelbunker in Amsterdam, waar ze afgelopen weekend optraden voor een kleumend publiek, leek de zomer even heel dichtbij.'

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld: Queen of Rifles Band (1902) via Flickr.


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons