nieuwsbrief
menu Asset 14

Al die verdomde mogelijkheden

Alles vijf sterren: Amstelveen, een kroeg en klassieke muziek 1
Actueel Redactie
Mail

Wat moet je echt doen, lezen, beluisteren of zien? Om je te helpen geven leden van de Hard//hoofd-redactie iedere week antwoord op één simpele vraag: 'wat maakt je blij?'.

Insect Redux: Dwingend ritmische poëzie
✩✩✩✩✩
Yentl van Stokkum

'Insect Redux, de nieuwe dichtbundel van Daniël Vis, bestaat eigenlijk niet uit losse gedichten, maar uit één heel lang gedicht dat de lezer in een ritme dwingt. Het leest als een trip of psychose, en God weet dat ik de bundel niet kon wegleggen. Insect Redux hypnotiseert. Daniël Vis kruipt onder je huid en neemt je als een ongure reisleider mee naar gevaarlijk gebied. Tot je net als de Ik in de gedichten verbanden gaat zien tussen de haren in de wasbak en begint na te denken over alle mensen die ooit je kamer hebben bewoond. Het is filosofische, maar ook lichamelijke poëzie: fluisterend, ruisend en denderend tegelijk. De objecten die Vis zijn lezers toont zijn onzeker, ze kunnen van vorm veranderen, net als de Ik en (zijn alter ego) Jim. Tijdens het lezen vermoed ik dat Insect Redux zelf ook van vorm kan veranderen; gelezen kan worden als poëzie, proza, maar ook als toneel. Dat is de kracht van Insect Redux, al die verdomde mogelijkheden.'

The Blacklist: Of eigenlijk James Spader
✩✩✩✩✩
Daan Steinebach

'Stel je voor. De meest gezochte crimineel van de VS loopt binnen bij de FBI en eist een taskforce, na twaalf jaar van de aardbodem verdwenen te zijn geweest. Doel: het opsporen van de criminelen op zijn lijst, op voorwaarde dat hij samenwerkt met een jonge FBI-agente en met niemand anders. Dat is grofweg het idee voor The Blacklist, een serie die nu halverwege het vijfde seizoen is. Nu zul je denken: wéér een Amerikaanse misdaadserie, dat ken ik wel. Maar, geloof me, Raymond 'Red' Reddington ken je nog niet, of beter: James Spader, die de omineuze crimineel speelt. Spader is een acteur die zichzelf juist blootgeeft in plaats van verstopt als hij acteert, en daarmee zoveel meer te zeggen heeft dan zijn rol. Zelfs als eloquente topcrimineel met een langere lijst antecedenten dan er papier te krijgen is, toont hij je zijn binnenkant. Dat beeld is niet altijd even opgeruimd en het is nooit helemaal duidelijk of het nu Reddington of Spader is die je ziet, maar dat maakt het zo goed. Het is vreselijk, soms angstaanjagend menselijk – zelfs zo iemand. Gelukkig is er ook ren-schiet-FBI, gewoon lekker om naar te kijken.'

Blind getrouwd: Willen dat het kan
✩✩✩✩✩
Lisanne van Aert

'Net zoals iedereen zoek ik in deze barre tijden naar een beetje warmte. Ik vond deze warmte in het programma Blind Getrouwd van de Belgische televisiezender VTM. Hierin worden vijf mannen en vijf vrouwen door middel van ‘de wetenschap’ aan elkaar gekoppeld, welke wetenschappelijke methode daarvoor gebruikt wordt is ietwat schimmig, maar ach. De vijf koppels ontmoeten elkaar bij het altaar. Er is geen tijd voor pijnlijke openingszinnen, alle stadia van verliefdheid worden overslagen: deze relaties beginnen met het ja-woord. Daarop volgt een proefperiode van vijf weken. Inclusief ongemakkelijke huwelijksfoto’s ('Kijk elkaar diep in de ogen!') en een exotische huwelijksreis. Na deze vijf weken kunnen ze kiezen: scheiden of met elkaar doorgaan. Ondanks de absurditeit van het concept kijk ik er met vertedering naar. Het mag dan geforceerd zijn, maar deze mensen doen écht moeite voor elkaar. Ze willen dat het kan. Hierdoor is er geen ruimte voor hard to get of ironische distantie, en dat is een verademing.'

Lees verder Lees verder Lees verder

Beeld: still uit The Blacklist


Redactie

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons