nieuwsbrief
menu Asset 14

Mijn dates leveren nooit iets op

Literair Luuk Hijne
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Mail

De wereld is een sociaal mijnenveld vol vragen en onzekerheden. Gelukkig hebben we Luuk: professioneel Agony Aunt vol antwoorden en advies. Ook behoefte aan wat sturing? Vragen kunnen naar luuk@hardhoofd.com.

Lieve Luuk,

Hoewel ik me er nog altijd een beetje voor schaam, prijkt een selectie van mijn meest acceptabele foto’s sinds twee jaar op Tinder en Happn. Laatst ben ik ook naar een speeddate geweest. ‘Voor de grap’, zeg ik dan, ‘een vriendin had me opgegeven’, want dat zegt iedereen daar. Ondertussen knaagt er iets: mijn dates leveren nooit iets op. Natuurlijk blijft er weleens iemand slapen, een enkele keer houdt het contact drie weken aan. Maar dat is het dan wel. Langzaam maar zeker vermoed ik dat dit aan mij ligt. Aan jou dus de vraag: wat kan ik aan mezelf verbeteren om een geslaagde date te krijgen? In de zin van: voor de lange termijn?

Liefs,

Een Langzaam maar Zeker Moedeloos Wordend Iemand

Lieve Een Langzaam maar Zeker Moedeloos Wordend Iemand,

Fijn dat je weet waar je waarde aan hecht. Je wilt geen visite voor één nacht van wie het lichaam wel prima is, maar wiens karakter in de ochtend tergend blijkt te zijn. Ik vermoed dat veel vrijgezellen zich niet bewust zijn van hun knagende moedeloosheid. Dat je actief op zoek bent naar dates die je daadwerkelijk leuk vindt, pleit voor je.

Aangezien je echter alleen Tinder, Happn en een enkele speeddate noemt, vermoed ik twee belangrijke struikelblokken. De eerste: vooraf zijn al je dates onbekenden. Je hebt ze uitgezocht op hun online profiel. Natuurlijk lijken Tinder en Happn allerlei essentiële informatie over je aanstaande date te geven. Ze helpen je in ieder geval te bepalen wie je níet wilt daten (in mijn geval zijn dat bijvoorbeeld: 1. foto’s waarop zij staat met een Afrikaanse baby als vrijwilligerswerk-trofee; 2. yoga-foto’s langs het strand; 3. gezellig naast een mega-cocktail in een lounge in Torremolinos). Een juist iemand kiezen is daarentegen een stuk moeilijker.

De meeste foto’s zijn gewoon geen doeken van Frans Hals: het karakter zit er niet in gevangen. Het karakter dat op je date net een tikje te veel advocatenkantoor is, dat interessante dilemma’s voorbereid blijkt te hebben om stiltes op te vullen, dat jullie gesprek aangrijpt als een generale repetitie voor zijn PhD-referaat over de telomeren van lintwormen. Voor anderen was dit misschien stijlvol, of charmant, of opwindend intellectueel geweest. Voor jou een reden om de rekening te vragen.

Maar wat het succes van je dates in de weg staat, is het tweede struikelblok: het gearrangeerde eraan. Is het eigenlijk niet vreemd, dat je met zo’n date precies weet op welke plek en op welk tijdstip je moet gaan keuren of je diegene leuk vindt? Als ik naar mijn eigen ervaringen kijk (en daar zitten aardig wat Tinderdates tussen), waren mijn mooiste verliefdheden altijd personen die ik onverwacht ontmoette. En die vervolgens krankzinnig makende dubbelzinnige signalen uitzonden. De mooiste dates uit mijn herinneringen kan ik dan ook moeilijk als dates aanmerken. Meer als ‘Woensdagavond samen huiswerk aardrijkskunde maken’, en ‘per ongeluk helemaal mee naar huis gefietst en we hebben wel erg dorst dus binnen wat limonade drinken.’

Met een geplande date daarentegen knip je die onverwachte, wekenlange, maagverterende spanning van onvervuld verlangen eruit. En daarmee waarschijnlijk de meest significante herinnering van je hele leven (concludeer je vol spijt, zestig jaar later, kwijlend over je tomatensoep in het bejaardentehuis). Je date wordt een clue zonder detective. Of, misschien iets meer toegepast, een orgasme zonder voorspel. Niks is toch afmattender dan dat?

Mijn antwoord op je vraag is dus: ja, volgens mij moet je iets aan jezelf aanpassen. Niet, zoals je misschien zelf denkt, aan je persoonlijkheid, maar wel je focus op Tinder-, Happn-, en speed dates. Besteed de tijd en energie die daardoor vrijkomt in plaats daarvan aan contacten en gesprekken op plekken waar je graag komt, zonder dubbele agenda. Ja, heel algemeen verwoord, maar door je focus te verwazigen, vervaagt ook je doel, en daarmee de continue terugkoppeling dat ‘het’ steeds ‘mislukt’. Belangrijker nog: het vergroot juist de kans op de door jou gehoopte ontmoeting.

Hoe meer geluk je haalt uit contacten over het algemeen en de mensen op waarde schat, zonder te scouten, hoe ontspannender je wordt, hoe aantrekkelijker je wordt voor mensen. Net als andersom. En als je dan de juiste persoon treft, vernauwt je focus zich vanzelf. Spontaan, zonder planning en voorselectie. En zonder dat je nog met een smoesje naar een speeddate hoeft te gaan.

Lees verder Lees verder Lees verder

Luuk Hijne is stadsgids in Utrecht en sociaal psycholoog, houdt van lezen, musea, geschiedenis, en het opschrijven van herinneringen en belevenissen.
Merlijn van Bijsterveld is illustrator. Zijn illustraties zijn vaak humoristisch van aard waarbij hij een andere draai aan de context geeft.

Steun ons en word kunstverzamelaar

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een vrijhaven voor jonge en experimentele kunst, journalistiek en literatuur. Een walhalla voor hemelbestormers en constructieve twijfelaars, een speeltuin voor talentvolle dromers en ontheemde jonge honden. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Én onze site is helemaal gratis.

Zonder jou kunnen we dit niet blijven doen. Als je ons steunt, dan maken wij jou meteen kunstverzamelaar door je speciaal geselecteerde kunstwerken toe te sturen. Verzamel kunst en help je favoriete tijdschrift het volgende decennium door.

Steun ons
het laatste
Essay: Je bent pas weg als je niet reageert 2

Je bent pas weg als je niet reageert

Moderne communicatie komt met allerhande sociale ongemakken en twijfels. Maarten Buser over nabijheid en afstand en wat Kanye West hiermee te maken heeft.

Actueel Maarten Buser
Beeld Pirmin Rengers
Column: Glitterachtig afscheid

Glitterachtig afscheid

Oud en nieuw doet Iduna Paalman altijd aan glitters en aan afscheid denken. Door die ene oudjaarsavond van 1999.

Columns & Commentaar Iduna Paalman
Beeld Daphne Prochowski
Gedicht: Heilig is de tong waar de waarheid op ligt


Heilig is de tong waar de waarheid op ligt

Yentl van Stokkum brengt in het kader van de Fakeweek een ode aan de tong, die ieder woord kan omkeren tot het klinkt als de waarheid.

Best of 2018 Yentl van Stokkum
Beeld Ka-Tjun Hau
De noodzaak van het nietsdoen

De noodzaak van het nietsdoen

Koen Schouwenburg schrijft over het schemergebied tussen luieren voor de lol en luieren omdat je niet anders kunt. Proust, Kabouterland, Ottessa Moshfegh en Louis-Ferdinand Céline staan hem bij.

Best of 2018 Koen Schouwenburg
Beeld Merlijn van Bijsterveld
Hard//talk: Het beste van 2018

Het beste van 2018

Hard//hoofd zet de tien beste hard//talks van 2018 op een rij.

Actueel Hard talk-redactie

Donkere materie

Marijn van der Leeuw maakte foto's en Selin Kuscu gebruikte die als uitgangspunt voor een kort verhaal.

Best of 2018 Selin Kuscu
Beeld Marijn van der Leeuw
Biechtweek: Kutmus

Kutmus

Als mensen je niet de kans geven om je diepste gevoelens aan hen op te biechten, kun je altijd nog te biecht gaan bij mussen. Een kort verhaal van Wiard van der Kooij.

Best of 2018 Wiard van der Kooij
Beeld Friso Blankevoort
Mag ik even de aandacht

Mag ik even de aandacht?

'Als we onze gestolen momenten willen terugeisen, moeten we eerst erkennen dat de huidige digitale middelen onze vrijheid niet vergroten, maar inperken.'

Actueel Mathijs Hoogenboom
Beeld Chloé Pérès-Labourdette
Filmtrialoog: The Disciples – een straatopera

The Disciples – een straatopera

'Een opera maken met twintig daklozen is vragen om problemen.' Onze redacteuren namen de proef op de som.

Actueel Redactie
Beeld Friso Blankevoort
Messy shit 3

Messy shit

Lot Veelenturf veranderde hun naam en begon daarmee een zoektocht naar hun nieuwe stem. De acceptatie van hun flexibele genderidentiteit vereist ook een onbevooroordeeld luisteren van hen omgeving, aan wie Lot zich opnieuw voorstelt.

Actueel Lot Veelenturf
Beeld Evelien Cambré

Hard//hoofd is al bijna tien jaar een artistieke en journalistieke vrijhaven voor jong talent en experiment. Elke dag verschijnen op onze site eigenzinnige artikelen, verhalen, poëzie, kunst, fotografie en illustraties van onze jonge makers. Helemaal gratis. We kunnen dit niet blijven doen zonder jouw hulp. Als je ons steunt, dan sturen we je als dank de interessantste Hard//hoofd-kunstwerken toe. Word kunstverzamelaar en help Hard//hoofd het volgende decennium door.

Steun ons